יום שלישי, 1 באוקטובר 2019

נמל התעופה החדש בבייג'ינג ושדה התעופה חיפה

נמל התעופה דאשינג בבייג'ינג
ברבע מהזמן שבחיפה מקשקשים על הרחבת נמל התעופה המקומי הקטן, הצליחו הסינים להקים נמל תעופה שעומד להיות העמוס ביותר בעולם.
בבייג'ינג נפתח בימים אלה נמל תעופה חדש שהוא בין הגדולים בעולם, עם טרמינל בצורת כוכב ים מוזהב או תמנון שולח זרועות. הנמל משתלב בתוכנית להפוך את בייג'ין לעיר־על של 130 מיליון תושבים, באמצעות פרוזדור אורבני ענק שיאחד את הבירה עם מחוזות נוספים. הבנייה של נמל התעופה, עד להפעלתו, הושלמה בתוך פחות מחמש שנים. לאור קצב הבניה הסיני המסחרר, כנראה שעיר-העל תיבנה בתוך פרק זמן דומה.
מעניין להשוות בין התוכניות הסיניות לבין אלה של ראשת העיר חיפה, שהיא ד''ר לתכנון ערים. ההסכם האחרון לגבי הקמת שדה התעופה המקומי הוא כנראה אחיזת עיניים, ו''מרמים את עינת קליש רותם, פשוט שיקרו לכולם". תוכנית חיונית נוספת לאזור, של איחוד רשויות מעכו עד טירת הכרמל, עם חיפה במרכז, למטרת יצירת מטרופולין אזורי, לא עולה אפילו לשולחן הדיונים. לעומת זאת, השלמתו של נמל המפרץ בחיפה, שיימסר לידיים סיניות, מתבצעת במהירות רבה.
מטוסים, רכבות, וספינות, נעים בלי הרף לאורך ציר חוצה אסיה מזרח-מערב. הם מקצרים מאד את משך הנסיעה, בין מוקדי השלטון במזרח ומרכז אסיה לאזור שנמל חיפה חולש עליו, שהוא מזרח הים התיכון מתעלת סואץ ועד מיצרי הבוספורוס. הציר סין-איראן-סוריה-חיפה הוא למעשה עובדה מוגמרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה