יום שישי, 20 במאי 2016

מנהרה מתחת לנמל הקישון לחיבור בין נמל המפרץ לנמל חיפה

למצדדים בהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה ראוי גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש של נמל המפרץ. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, מסלול המטוסים יוכל לשמש כצלע של נמל מפרץ אשר יתוכנן בהתאם. אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.

תוואי למנהרה ו/או גשר בפתח נמל הקישון


לכאורה, כל נמל ימי דורש שטח תפעול בעורפו. אך לנמל המפרץ, במתכונתו הנוכחית, אין בנמצא עורף לוגיסטי. על פי היגיון זה, תובעים מתכנניו שטחים רבים על חשבון שימושי קרקע אחרים.

האיור להלן הוא שרטוט של שטח לתשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז בשם ''תוכנית חיבורי נמל המפרץ'', שאותו מנסה תנועת ''חיים בחיפה'' לבטל בימים אלה, באמצעות בקשות התנגדות.
השטח מיועד למסילות ברזל, כבישים, ומנהרות תשתית, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו כל אפשרות להארכה שלו, וכנראה גם לחלוטין את השימוש בו.
האיור אינו כולל את המשך התוואי של המסילה והכביש עד לנקודות החיבור הדרושות עם התשתיות הקיימות. התוואי המבוקש יחצה את נחל הקישון וכביש חיפה-קריות, וידרוש הקמת גשרים ומחלפים.

​הקו הלבן מקיף את השטח המבוקש עבור חיבורי נמל המפרץ, בין מסלול שדה התעופה לנמל ופארק הקישון.


למצדדים, ובצדק רב, בהמשך הפעלת שדה התעופה, בהארכתו עד קו המים, ובהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה, אסור להסתפק בהתנגדות בלבד לתוכנית ''חיבורי נמל המפרץ''. עליהם גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, שתהיה שלב אחד לאחר הארכתו עד קו החוף, מסלול המטוסים יוכל לשמש כצלע של נמל מפרץ אשר יתוכנן בהתאם.
ניתן לראות זאת בתמונה הבאה, שהיא מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הועדה הלאומית העליונה לתכנון לפני כעשור, אך בוטלה, ב''רגע שחור'', טרם תחילת ביצועה.

​תוכנית הועדה הלאומית לתכנון לנמל תעופה משולב בנמל ימי במפרץ חיפה


תוכנית ''חיבורי נמל המפרץ'' מיועדת עבור נתיבי התעבורה השונים לנמל זה. העורף הלוגיסטי המלא שדורשת חנ''י עבורו כולל, בנוסף, מגרשי אחסון בשטח של אלפי דונמים.
אך אין כל צורך בעורף לוגיסטי נפרד עבור נמל המפרץ, בכל מתכונת שהיא, לא של מגרשי אחסון ולא של תשתית תעבורה.
לנמל חיפה שקיים כיום יש עורף לוגיסטי עצום, שעשוי להספיק לנפח מטענים בלתי מוגבל. זאת כי על פי המקובל כיום בתחום השיטעון - Transshipment - בנמלים מודרניים, המטענים יוצאים מהנמל מיד לאחר שהם מורדים מהספינות, ואין צורך בשטחי אחסון. שטחים אלה נמצאים לרוב בחזית הים העירונית, והם יקרי ערך מכדי לשמש כמגרשי מכולות. על פי שיטת השיטעון המודרנית, מועמסות המכולות מיד על אמצעי ההובלה, רכבות ומשאיות, ויוצאות לעבר יעדיהן, מה שגם חוסך מאד בזמן ההובלה.

​שיטעון מכולה מהספינה למשאית, בלי עיכוב של אחסון בנמל


כיצד, אם כן, אפשר לפתור את נושא השיטעון בנמל המפרץ, בלי להקים תשתית תחבורתית כמתוכנן כיום? 
אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.
המנהרה בפתח נמל הקישון תהיה צנועה למדי במימדיה, כיוון שתהיה מיועדת לשינוע מטענים בלבד, ובעיקר מכולות, שניתן לשנע אותן בנקל על גבי מסועים או רכבים רובוטיים. אין לפיכך צורך במנהרה רחבת ידיים, עבור רכבות ומשאיות, אשר יכולות להמתין בעבר השני, במקום בו קיימים כבר כיום מגרשי העמסה ענקיים.
המפה להלן, של נמל הקישון מראה את תוואי המנהרה המתאים, שהיא באורך כ-200 מטרים בלבד, במים רדודים למדי. ניתן יהיה לבנות אותה בקלות, בזול, ובמהירות, באמצעות השקעת תבניות בטון מוכנות.
כאלטרנטיבה, או בשילוב עם המנהרה, אפשר גם להקים גשר באותו נתיב. מנהרה וגשר גדולים יותר, ישמשו, במידת הצורך, גם עבור אמצעי תובלה כבדים, שיצאו משטח נמל המפרץ לנמל חיפה, וממנו לרחבי הארץ על גבי התשתיות שקיימות זה מכבר.


בפס הירוק כהה - תוואי למנהרה ו/או גשר בפתח נמל הקישון, לחיבור בין נמלי חיפה והמפרץ

​להלן מפה של מנהרה לכלי רכב מתחת לנמל מרסיי. מנהרה דומה, קטנה בהרבה, אפשר להקים מתחת לפתח נמל הקישון.

מנהרה מתחת לנמל מרסיי


כמובן שהשימוש במנהרה המוצעת, ובשילוב שיטות השיטעון המודרניות, ישחרר שטחים עצומים בעורף נמל המפרץ, אשר מתוכננים כיום לאחסון מכולות בעיקר. בשטחים שיתפנו אפשר יהיה להשתמש לטובת שימושי קרקע יעילים יותר וביניהם: נמל תעופה בינלאומי, פארק הקישון, אזורי תעשיה ומסחר מתקדמים, שכונות מגורים, וטיילת רחבת ידיים לאורך חוף הים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה