יום שבת, 21 במאי 2016

עדיין לא מאוחר מידי להתנגד להקמת נמל המפרץ


תחילת העבודות על נמל המפרץ חושפת את הנזק העצום שנמל זה יגרום לאיכות הסביבה ולפיתוח חיפה: לא יהיה חוף, לא טיילת, לא פארק, לא שדה תעופה, ולא אזורי מגורים ותעשיה מתקדמים. כל המפרץ יהיה שטח של מגרשי מכולות, מתקנים פטרוכימיים, ותשתיות תחבורה מפלצתיות שישרתו אותם.
החלופה הנכונה היא שילוב נמל המפרץ במסלול שדה תעופה אשר צמוד אליו, ובתשתיות נמל המכולות הקיים באמצעות מנהרה ו/או גשר מעל לפתח נמל הקישון. תכנון כזה יאפשר פיתוח של נמל המפרץ לעומק הים עם שוברי גלים נגדיים שיוצאים מראש הכרמל, בלי לפגוע באיכות הסביבה, ובלי לגזול שטח שמתאים לשימושים יוקרתיים.

שלבים בהקמת נמל המפרץ:
שלב א' - במפה בצבע צהוב-ירוק - נבנה בימים אלה
שלב ב' - במפה בצבע ורוד - תוספת בתוך המפרץ על גבי שלב 1.
שלב ג' - במפה בצבע אפור - נמל של חיל הים מימין לנמל המפרץ.

עדין לא מאוחר מידי להתנגד, ולהיפך!

נמל המפרץ - שלב א'

נמל המפרץ - שלב ב'

נמל המפרץ - שלב ג'

האיור להלן מראה את האפשרות לשילוב בין מסלולי שדה התעופה לרציפי נמל המפרץ, ואת האפשרות להשתמש בשוברי הגלים שיוצאים מראש הכרמל כשוברי גלים נגדיים.
התוכנית מאפשרת פיתוח הדרגתי לתוך הים, בזכות שני מרכיבים מרכזיים:
1.ככל שמסלולי המטוסים יוארכו, יתווספו אליו רציפי אוניות, ולהיפך. ככל שיהיה צורך ברציפי אוניות נוספים תיווצר גם האפשרות להאריך את המסלולים.
2. שני שוברי הגלים הנגדיים, שיוצאים מראש הכרמל, יוארכו ו/או יועבו בהדרגה במקביל להארכת המסלול והרציפים, בדגש על הארכת שובר הגלים שבעומק הים. בשלב מאוחר יותר יוקם שובר גלים שלישי. שובר גלים זה עשוי ליצור זרם ימי לאורכו, ולאורך שובר הגלים הנגדי של מסלול המטוסים, ולהביא בכך להצטברות חול חיונית בחוף קרית חיים. 

שילוב של מסלולי מטוסים ורציפי נמל במפרץ חיפה, ושוברי גלים נגדיים שיוצאים מראש הכרמל

מתווה למניפת שוברי גלים שיוצאים מראש הכרמל, אשר כנגדם יוקמו רציפי נמל המפרץ בשילוב מסלולי מטוסים
איור המניפה, המקורי שלי, הוצג לראשונה לפני שנים רבות, בעת הדיון על פתיחת חזית הים העירונית למרגלות המושבה הגרמנית. יתכן, על פי הדמיון בקוים, שהוא שימש גם כמקור השראה קלוקל לשובר הגלים של נמל המפרץ שנבנה בימים אלה, שהוא הארכה של שובר הגלים הגדול שקיים כיום. הארכה זאת היא בניצב לכיוון הגלים במפרץ חיפה. היא מסורבלת מאד, ועלולה לגרום לזרמי ים בלתי צפויים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה