יום חמישי, 11 ביולי 2019

קרקוע מטוסי הבואינג 737 MAX ושדה התעופה חיפה

שני מטוסי נוסעים, מהדגם החדיש והנפוץ ביותר בעולם, התרסקו על כל נוסעיהם בתוך חדשים אחדים. הסיבה, כך התברר, היא תכנון מיקום מנועים לקוי, שגרם להזדקרות המטוס, וגובה על ידי היצרנית בואינג בתוכנה לקויה, שלא פעלה והטעתה את הטייסים.
מאות רבות של מטוסים קורקעו, לאחר שכל חברות התעופה בעולם סרבו להמשיך ולהטיס אותם. הם נמצאים כעת בחניוני שדות התעופה. זאת עד אשר ימצא, אם בכלל, פיתרון לתקלה, ולתקלות נוספות שהתגלו.
הבואינג 737 נבנה לראשונה בשנות ה-1960, ומאז שודרג כל העת, שלב אחר שלב. כל שדרוג כלל שידרוגי משנה, בתוספת מחיר. לכן יש חברות תעופה, שבמטרה לחסוך בעלויות, ויתרו על שידרוגי המשנה, למרות תוספת הבטיחות שהקנו. החישוב הקבוע הוא היחס עלות לעומת בטיחות. כל תוספת בטיחות עולה כסף, וכל חברה עשתה את החשבון שלה.
במהלך השנים נבנו קרוב ל-10,000 מטוסים, בדגמי משנה שונים. שמירת השם המקורי חוסכת שינוי בהגדרות, שמחייב הדרכות יקרות. טייסים בעלי הסמכה ל-737 רשאים להטיס את כל הדגמים, למרות שלעיתים השינויים הם משמעותיים. 
גם לבואינג עלו השדרוגים כסף. במטרה לחסוך, בתנאי התחרות הקשים מול חברת איירבוס, הם פנו למיקור חוץ. היצור והתכנות נעשו בחלקם במדינות העולם השלישי, וההרכבה הסופית בלבד נעשתה במפעל בארצות הברית. מהנדסי תוכנה מאסיה הועסקו, בשכר נמוך מאד, בכתיבת התוכנה שגרמה להתרסקות הקטלנית של שני המטוסים.
מהנדסים אלה, קרוב לוודאי, טעו שלא בזדון. אך הסכנה הקיומית הגדולה ביותר לחברות התעופה בימינו היא מתקפת סייבר. יש כיום חברות סייבר רבות בישראל שמפתחות הגנות מול איום זה. אפשר להניח שמול מתקפה מבחוץ המטוסים מסוגלים להתמודד.
אך מה קורה במידה ומושתל במטוס סוס טרויאני, שהוא רכיב תוכנה זדוני, שמתוכנן לפעול בלחיצת כפתור על ידי מחבלים. רכיב כזה עלול להיות מיוצר באחת ממדינות העולם השלישי, על ידי סוכנים של ארגוני טרור, ולהיות מורכב במטוסים רבים מאד. לחברות הסייבר אין הגנה מפני איום זה. זה תרחיש קרוב מאד למה שקרה בבואינג. כתוצאה ממנו כל מטוס כיום הוא בחזקת פצצה מתקתקת בעיני נוסעים רבים.
חיפה נחשבה עד לפני דור אחד כבירת התעשייה של ישראל, ומקום היצור של מוצרים רבים וטובים. התעשיה בימינו היא ברובה תעשיית הייטק, ותעשיית התעופה היא חלק נכבד ממנה. המשמעות של יצור מטוסי נוסעים בחיפה עשויה להיות מרחיקת לכת. חיפה, בזכות ההון האנושי שבה, מסוגלת להבטיח יצור אמין, שיחזק מאד את שרשרת היצור של מטוסי נוסעים בכל רחבי תבל. עם חיפה כאזור תעשיה כבדה ומזהמת בסגנון המאה התשע-עשרה, אין פלא שגם תעשית המטוסים העולמית צועדת מן הפח אל הפחת.

יום רביעי, 3 ביולי 2019

שדה דב ושדה תעופה חיפה

ההחלטה לסגור את שדה דב, ככל שהיא עשויה להיטיב עם חיפה באמצעות הקמת שדה תעופה מחליף, היא החלטה אומללה, וזאת מכמה סיבות:
א. תושבי רצועת עזה שמחים וצוהלים. מדיניות ההרתעה והשחיקה האוירית המתמדת שלהם, באמצעות עפיפוני התבערה, נושאת פירות מעל ומעבר למצופה, כי הציונים סוגרים את שדה התעופה הראשי של תל אביב.
ב. האפשרות להגדיל את שדה דב באמצעות הארכת המסלול לתוך הים בוטלה, כנראה לטובת אי מלאכותי, והרעיון הזה עשוי להתממש גם על חשבון חיפה.
ג. סגירת שדה דב עלולה לחתוך את מחירי הנדל''ן בצפון תל אביב לחצי. ראשית, אין סיכוי לקשר מהיר לערי התבל בעידן מהפכת התחבורה האוירית. חשוב מכך, לא תקום שם קרית שדה תעופה, שהיא כיום, בזכות מקומות התעסוקה הרבים, לב הציביליזציה, בדומה לערי נמל בעבר.
ד. הרכבת, שבה תולים תקווה כאמצעי התחבורה לנמלי התעופה, מתאימה לנוסעים לחו''ל, אך לא לקרית שדה התעופה, שמשתרעת על שטחים נרחבים בצידו השני של הטרמינל. עובדים רבים צריכים להגיע למקומות העבודה שלהם מהבית, ומסוגלים לעשות זאת באמצעי תחבורה אישי בלבד. מסיבה זאת, טועה גם מי שחושב שקרית שדה תעופה ברמת דויד היא פתרון תעסוקתי לחיפה.

יום שני, 15 באפריל 2019

טראמפ איים על נתניהו: תגבילו את סין

דקות ספורות לאחר שחתם על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, דרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראש הממשלה בנימין נתניהו לצנן את הקשרים עם סין, ולא - הסיוע הביטחוני האמריקאי ייפגע.

הפגישה שנערכה בבית הלבן ב-26 במרץ הייתה פחות נעימה מאחורי דלתות סגורות, וזאת בשל החשש האמריקאי מההתפשטות הסינית ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו.

במהלך הפגישה העלה הנשיא את הנושא וציין את החשש האמריקאי מהמיזמים הסיניים בישראל, כמו הנמל החדש בחיפה, והאפשרות שחברות תקשורת סיניות ישתתפו בהקמת רשת סלולרית דור 5 בארץ, וזאת מחשש שהסינים ישתמשו במיזמים כמעין אלה לצורכי ריגול. 

בחודשים האחרונים העלו האמריקנים את הסוגיה הסינית מול ישראל כמה פעמים. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון העלה את הנושא מול נתניהו בפגישתם בתחילת ינואר ושר החוץ מייק פומפאו העלה זאת מול נתניהו כמה פעמים מתחילת השנה.

פקידים ישראלים בכירים ציינו כי לנתניהו אין בעיה להתחייב בפני טראמפ שלא לאפשר לחברות סיניות להתמודד במכרזים על הקמת תשתיות תקשורת בישראל כמו רשתות סלולריות. עם זאת, נתניהו יתקשה מאוד להורות על ביטול המכרז בו זכו הסינים להקמת הנמל בחיפה – וזאת כיוון שהעבודה שם כבר החלה. ביטול המכרז בתנאים הנוכחיים יביא למשבר חריף ביותר מול סין.