יום שני, 15 באפריל 2019

טראמפ איים על נתניהו: תגבילו את סין

דקות ספורות לאחר שחתם על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, דרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראש הממשלה בנימין נתניהו לצנן את הקשרים עם סין, ולא - הסיוע הביטחוני האמריקאי ייפגע.

הפגישה שנערכה בבית הלבן ב-26 במרץ הייתה פחות נעימה מאחורי דלתות סגורות, וזאת בשל החשש האמריקאי מההתפשטות הסינית ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו.

במהלך הפגישה העלה הנשיא את הנושא וציין את החשש האמריקאי מהמיזמים הסיניים בישראל, כמו הנמל החדש בחיפה, והאפשרות שחברות תקשורת סיניות ישתתפו בהקמת רשת סלולרית דור 5 בארץ, וזאת מחשש שהסינים ישתמשו במיזמים כמעין אלה לצורכי ריגול. 

בחודשים האחרונים העלו האמריקנים את הסוגיה הסינית מול ישראל כמה פעמים. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון העלה את הנושא מול נתניהו בפגישתם בתחילת ינואר ושר החוץ מייק פומפאו העלה זאת מול נתניהו כמה פעמים מתחילת השנה.

פקידים ישראלים בכירים ציינו כי לנתניהו אין בעיה להתחייב בפני טראמפ שלא לאפשר לחברות סיניות להתמודד במכרזים על הקמת תשתיות תקשורת בישראל כמו רשתות סלולריות. עם זאת, נתניהו יתקשה מאוד להורות על ביטול המכרז בו זכו הסינים להקמת הנמל בחיפה – וזאת כיוון שהעבודה שם כבר החלה. ביטול המכרז בתנאים הנוכחיים יביא למשבר חריף ביותר מול סין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה