יום שלישי, 7 באוגוסט 2018

מהפכות טכנולוגיות משבשות והתחדשות עירונית

יש מהפכות טכנולוגיות רבות אשר שינו את המציאות החברתית-כלכלית בעולמנו באופן מואץ. הוגי הדעות המודרניים מצאו שם מיוחד למהפכות אלה: משבשות - DISRUPTIVE.
מהפכה טכנולוגית משבשת מתאפיינת בכך שהמצאה טכנולוגית מהפכנית משנה את הסדר הכלכלי לחלוטין בתוך כעשר שנים.
זאת כאשר תחילתה של המהפכה הוא באינספור סטרטאפים כושלים לאורך שנים רבות, אשר במהלכן הציפיות לגביה משתנות בלי הרף, מנבואות מזהירות לתחזיות קודרות.
ההמצאה כובשת את כל השוק, ועושה זאת בצורה מטאורית, לאחר דורות שבהם בני האדם התרגלו לקיומה של טכנולוגיה מיושנת יותר.
לאחר התחלה אופקית ורדודה מאד, הגרף המאפיין את המהפכה המשבשת הוא כמעט אנכי. כאשר הטכנולוגיה המשבשת החדישה תופשת נתח שוק מסוים, בסביבות חמישה אחוזים, קיימת וודאות שהיא תשתלט על 95 אחוזים מהשוק בתוך שנים אחדות.
חמישה אחוזים הם מספר גדול דיו, עבור מקבלי ההחלטות הגדולים בשוק, על מנת לקבוע שהמוצר הטכנולוגי החדיש בשל ויציב דיו, ואפשר לרכוש אותו בכמויות ענקיות, כך שיחליף את המוצר המתיישן שנמצא ברשותם, בטרם יעשו כך המתחרים. מקבלי ההחלטות הגדולים הם ציבוריים ברובם, ובראשם הצבא ורשויות ממשלתיות ועירוניות, ותאגידים ענקיים.
הדוגמא שמביאים ההוגים היא המכונית. בשנת 1905 כמעט ולא היו מכוניות ברחובות, ורוב התחבורה התנהלה באמצעות סוסים ועגלות. בשנת 1915 כמעט לא נותרו עגלות עם סוסים, והמכוניות הפכו לכמעט מאה אחוז של אמצעי התחבורה.

להלן דוגמאות בולטות נוספות:

- מהפכת המכולות הימיות התרחשה בערך בין 1970 ל-1980. לפניה היו הנמלים והספינות עתירי כוח אדם, וערי הנמל היו מוקדי הפעילות המרכזיים. בסופה הפכו הרציפים ההומים למגרשי מכולות ענקיים, ריקים כמעט מאדם.

- מהפכת המיחשוב התרחשה בערך בשנים 1980 עד 1990. המהפכה היתה עצומה, והביאה ומביאה לחיסול ענפים שהיו מעמודי התווך של הכלכלה, כמו הדפוס.

- מהפכת האינטרנט התרחשה בערך בין השנים 1990 ל-2000, והשתלבה במהפכת המחשוב. כיום כל אדם מחזיק בסמארטפון, שעימו הוא מסוגל לבצע את כל פעולות המחשב והתקשורת מכל מקום ברחבי תבל. אמצעי התיקשורת, והמסחר הקימעונאי, הם ענפים כלכליים מרכזיים שגוועים עקב זאת.

- מהפכת האנרגיה, שבמסגרתה עובר העולם, במהירות מפתיעה, לשימוש במקורות אנרגיה ידידותיים לסביבה, ובראשם שמש, רוח, וגז, התחילה לפני שנים ספורות בלבד, בשנת 2015 בערך. היא תסתיים, על פי מודל המהפכות המשבשות, בערך בשנת 2025. אינספור הידיעות משנים קודמות אודות אפשרות השימוש במקורות תחליפיים עם סימני שאלה גדולים, מתחלפות כיום בידיעות אודות מדינות רבות שבהן רוב האנרגיה מגיעה ממקורות כאלה. מהפכת האנרגיה היא מסורבלת ואיטית יחסית למהפכות אחרות, בגלל התשתיות העצומות, אך היא דומה מאד אליהן במתאם הכללי.

- למהפכת האנרגיה התחליפית מתחברת טכנולוגיה משבשת נוספת, שנמצאת עדיין בראשית דרכה בימים אלה, אך צפויה להתרחש בין השנים 2020 עד 2030 לערך, וזאת מהפכת ההנעה החשמלית. חברת טסלה הודיעה לפני ימים אחדים על הקמת מפעל מכוניות חשמליות בסין, ובכך נסללה הדרך לכיבוש נתח השוק המשמעותי, שאחריו תבוא פריצת הדרך המטאורית. במקביל, עשרות חברות מובילות בעולם עוסקות בפיתוח סוללות נטענות יעילות יותר. בתוך עשור ישתלטו כלי הרכב החשמליים על כל דרכי התחבורה, אופניים, מכוניות, ומטוסים.

מהפכה טכנולוגית משבשת חשובה, שנשארת ממתינה להתרחש, ככל הנראה בעוד כשלושים שנה, היא מהפכת הבניה. במהלך השנים מאז תחילת מהפכת העיור, במאה התשע עשרה, לא השתנה הדפוס של כיבוש קרקע פנויה ובניה עליה, תוך סלילת דרכים באופן שלמעשה חבלי ארץ עצומים בגודלם, בעיקר לאורך חופי הימים, הפכו לערים ענקיות ומבוזרות, עד שלא נותר אף שעל אדמה פנוי. חוסר האפשרות בימינו להמשיך ולהתרחב בקלות גרם לכך שהערים החלו להתנוון, ובמקביל נוצרה תופעה של בניה בלתי חוקית נרחבת בשוליהן. על המין האנושי מוטל להתמודד עם התקופה שנדרשת לגישור עד שתגיע המהפכה, שתהיה בדמות בניה באמצעות רובוטים ומדפסות תלת מימד ענקים ומהירים, וחומרי בניה חדשניים. המין האנושי נדרש למלוא כושר האילתור לצורך תקופת גישור זאת. בינתיים המחסור בדיור הולך ומחריף. הצעירים נידונים לחיות בידיעה שהם לא יזכו לדירת מגורים משלהם. הדבר משפיע גם על דרך התנהלותם והתבטאותם.






יום ראשון, 5 באוגוסט 2018

סינרגיה בין נמל ימי לנמל אוירי בחיפה

בדרך כלל נתפסים נמלי תעופה ונמלים ימיים כגופים שונים ונפרדים. האיור מראה את הפוטנציאל הכללי לשילוב יעיל בין נמל אוירי לנמל ימי, אשר עשוי להביא לחיסכון כלכלי רב מאד, לשמש כזרז לצמיחה משותפת, ולהיות מנוף להתחדשות איזורית ועירונית.

המודל באיור להלן מתאים לישום במאות נמלים ימיים ברחבי תבל, אשר גם בהם, כמו בחיפה, מהפכת המכולות גרמה להתרחקות הפעילות הכלכלית. 

המודל מתאים למעשה לכל נמל ימי, גדול וקטן, גם בישראל במקום אי מלאכותי.
בחיפה, הרצליה, תל אביב רידינג, ואשדוד, יש היתכנות לעיבוי שובר הגלים והארכתו בקילומטר או שניים, יחד עם יבוש שטחים נוסף, לצורך יצירת שדה תעופה גדול בהשקעה קטנה יחסית על קו החוף.

תרשים הסינרגיה בין נמל ימי לנמל אוירי

הפוטנציאל לשילוב הוא בין:
  • תשתיות: שטחים מיובשים, שוברי גלים, רציפים, קווי תחבורה, קווי תיקשורת, חוות דלק, טרמינלים לנוסעים ועוד.
  • שירותים רישמיים: ביטחון, מכס, משטרה, חקלאות, בריאות, מזג אויר, ויתר נציגויות משרדי הממשלה לנמלי האויר והים.
  • עסקים פרטיים: תעשיות מתקדמות, קרית נמל אוירי וימי, מימון וביטוח, ועוד.
  • תיירות: שיט בספינות קרוז משולב בטיסות ישירות אליהן ומהן, ועוד.
  • פיתוח סביבתי: עיצוב, ניטור, פארקים, חופים, מרכזי מסחר, ועוד.
  • צבא: ממשקי פעילות זרועות אויר וים, בסיס ימי-אוירי של מעצמה ידידותית, ועוד.
  • מחקר: פקולטות, מעבדות, מכונים, מרכזי נתונים, ועוד.

הבסיס בימינו לשגשוג כלכלי הוא נמל תעופה, שמביא עימו את ההון האנושי. מטרופולין חיפה-עכו לא יצליח להתרומם מבחינה כלכלית בלי נמל תעופה, מכיוון שמהפכת המכולות הימיות גרמה לכך שהפעילות הכלכלית התרחקה ממנו.

אין צורך להאריך בהרבה את השדה בחיפה אל מעבר לקו המים על מנת להתאימו לטיסות לכל רחבי אירופה. אורך של כ- 2.5 קילומטרים הוא די והותר עבור מטוס הנוסעים הנפוץ ביותר בעולם, הבואינג 737, אשר מטוסים מסוגו מרכיבים כיום כ-80 אחוזים מהתעבורה בנתב''ג.

אורך המסלול בחיפה עד קו המים הוא 1900 מטרים.
אורכו כיום הוא 1300 מטרים

יום שבת, 4 באוגוסט 2018

הגישה למסלול בשדה התעופה חיפה מכיוון דרום-מזרח

הטענה המרכזית נגד הארכת המסלול בשדה התעופה חיפה, באופן שיתאים למטוסי נוסעים גדולים כדוגמת הבואינג 737, היא שמכיוון דרום-מזרח הגישה אל ציר ההמראה-נחיתה היא מוגבלת מידי, בעיקר על ידי המכשול הטופוגרפי של הר הכרמל.
התמונות להלן נועדה להפריך זאת, ולהראות, כמו שיודע כל מי שצופה במפרץ ממרומי ההר, שהמרחב האוירי בגישה מדרום-מזרח הוא מרווח, ומאפשר תמרון רב.
יש להדגיש כי רוב ההמראות והנחיתות במסלול המוארך מתוכננות להתבצע בכיוון הים, שהוא צפון-מערב. זאת בזכות תנאי מזג האויר הנוחים והיציבים ברוב ימות השנה, והרגולציה למען שמירת איכות הסביבה.
נחיתות והמראות בכיוון דרום-מזרח יתבצעו במקרים נדירים בלבד, אך חשוב לשמור אופציה זאת, בפרט למקרי חירום.


התמונה מראה את רכס הר הכרמל, שפונה לצפון ושגובהו כ-300 מטרים מעל חיפה, במקום שהוא משתפל בחדות למישור עמק זבולון בפיתחת הקישון בואכה עמק יזרעאל. במקום זה גם פונה רכס הכרמל מזרחה בזווית חדה, ויוצר את הדופן הדרומית-מערבית של עמק יזרעאל.
אפשר לראות כי השיפוע החד נמצא במרחק ניכר מדרום לציר הגישה למסלול, ומסיבה זאת ציר הגישה הוא כולו מעל שטח מישורי בגובה פני הים, ואפשר לבצע נחיתות בזווית רדודה לכל אורכו.
בנוסף מראה התמונה, אשר צולמה מהספינה שמשייטת בקו חיפה-עכו, את גבעות טבעון הנמוכות באופק, ואת הדמית המסלול וסביבתו הקרובה בתוך הים.


מכשול טופוגרפי משני הן ארובות הלבניות של בז''ן. ארובות אלה נמצאות ממש על ציר הגישה למסלול, במרחק של כ-1.5 קילומטר מקצהו. אפשר לראות כל זאת היטב בתמונה להלן.
לנוכח המראה המורכב של פני השטח בצד דרום-מזרח, יהיה צורך לתכנן ציר גישה מסומן ומואר היטב. אך מכשול הגובה היחיד הוא שתי ארובות הלבניות, וסביר שארובות אחרות של בז''ן לא יהיו מכשול.