יום ראשון, 5 באוגוסט 2018

סינרגיה בין נמל ימי לנמל אוירי בחיפה

בדרך כלל נתפסים נמלי תעופה ונמלים ימיים כגופים שונים ונפרדים. האיור מראה את הפוטנציאל הכללי לשילוב יעיל בין נמל אוירי לנמל ימי, אשר עשוי להביא לחיסכון כלכלי רב מאד, לשמש כזרז לצמיחה משותפת, ולהיות מנוף להתחדשות איזורית ועירונית.

המודל באיור להלן מתאים לישום במאות נמלים ימיים ברחבי תבל, אשר גם בהם, כמו בחיפה, מהפכת המכולות גרמה להתרחקות הפעילות הכלכלית. 

המודל מתאים למעשה לכל נמל ימי, גדול וקטן, גם בישראל במקום אי מלאכותי.
בחיפה, הרצליה, תל אביב רידינג, ואשדוד, יש היתכנות לעיבוי שובר הגלים והארכתו בקילומטר או שניים, יחד עם יבוש שטחים נוסף, לצורך יצירת שדה תעופה גדול בהשקעה קטנה יחסית על קו החוף.

תרשים הסינרגיה בין נמל ימי לנמל אוירי

הפוטנציאל לשילוב הוא בין:
  • תשתיות: שטחים מיובשים, שוברי גלים, רציפים, קווי תחבורה, קווי תיקשורת, חוות דלק, טרמינלים לנוסעים ועוד.
  • שירותים רישמיים: ביטחון, מכס, משטרה, חקלאות, בריאות, מזג אויר, ויתר נציגויות משרדי הממשלה לנמלי האויר והים.
  • עסקים פרטיים: תעשיות מתקדמות, קרית נמל אוירי וימי, מימון וביטוח, ועוד.
  • תיירות: שיט בספינות קרוז משולב בטיסות ישירות אליהן ומהן, ועוד.
  • פיתוח סביבתי: עיצוב, ניטור, פארקים, חופים, מרכזי מסחר, ועוד.
  • צבא: ממשקי פעילות זרועות אויר וים, בסיס ימי-אוירי של מעצמה ידידותית, ועוד.
  • מחקר: פקולטות, מעבדות, מכונים, מרכזי נתונים, ועוד.

הבסיס בימינו לשגשוג כלכלי הוא נמל תעופה, שמביא עימו את ההון האנושי. מטרופולין חיפה-עכו לא יצליח להתרומם מבחינה כלכלית בלי נמל תעופה, מכיוון שמהפכת המכולות הימיות גרמה לכך שהפעילות הכלכלית התרחקה ממנו.

אין צורך להאריך בהרבה את השדה בחיפה אל מעבר לקו המים על מנת להתאימו לטיסות לכל רחבי אירופה. אורך של כ- 2.5 קילומטרים הוא די והותר עבור מטוס הנוסעים הנפוץ ביותר בעולם, הבואינג 737, אשר מטוסים מסוגו מרכיבים כיום כ-80 אחוזים מהתעבורה בנתב''ג.

אורך המסלול בחיפה עד קו המים הוא 1900 מטרים.
אורכו כיום הוא 1300 מטרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה