יום רביעי, 1 באוגוסט 2018

תינוקות בתת משקל, הגירה שלילית, ושדה התעופה חיפה



תושבי חיפה מסתובבים השבוע חפויי ראש, מוכי הלם ואלם לנוכח שתי החדשות שממחישות את שפל המדרגה שאליה הדרדרה העיר.

הידיעה הראשונה עוסקת במחקר שהראה כי בחיפה, באזור עוטף בז''ן, נולדים דרך קבע תינוקות בתת משקל, בממוצע שעולה באחוזים אחדים על זה של כלל האוכלוסיה. הנתונים מאששים מחקרים קודמים, אודות תינוקות בעלי ראש קטן מהרגיל.

החדשה השניה עוסקת בהגירה השלילית מחיפה, שהיא תופעה קבועה במהלך השנים האחרונות. כ 10,000 תושבים עזבו את העיר בשנת 2017, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במקומם הגיעו לעיר כ 7500 תושבים חדשים, ועוד כ 2500 נוספו כתוצאה מריבוי טבעי. מעבר לכך שהעיר אינה צומחת, תמונת הנתונים משקפת מציאות עגומה, שלפיה אוכלוסיה איכותית עוזבת את העיר, ובמקומה מגיעה אוכלוסיה איכותית הרבה פחות.

לשתי העובדות העצובות אפשר להוסיף עוד אחת, והיא המצב הבטחוני בגבול סוריה, שהתבטא בלפחות ארבעה אירועים חמורים בשבועות האחרונים. סוריה, דעאש, רוסיה, איראן וחיזבאללה, מנסים כולם את כוחו של צה''ל, וחיפה היא פרי שאותו הם ינסו לקטוף.

שלושת החדשות קשורות ישירות לאזלת היד בפיתוח נמל תעופה בינלאומי בחיפה.

בעבר היו נוהגים לשים ציפורים בכלובים בחדרים של חולים קשים, כדי שהציפורים יטהרו את האויר באמצעות ציוציהן, משק כנפיהן, ותנועתן החיננית. ההקבלה בין המטוס לציפור אינה רחוקה מהמציאות. מטוסים שיטוסו מעל בתי הזיקוק ירעננו את האויר המזוהם שמעליו, באופן מטאפורי, כיוון שהם ירחיבו את אופקי התושבים אל מעבר לקו האופק.

כאשר מדברים על תוספת התעסוקה שיביא נמל התעופה לחיפה נוקבים באלפי מקומות. למעשה, המספר הוא גדול הרבה יותר, ואפשר להעריך אותו במאות אלפים. התוספת הישירה תהיה בעובדי נמל התעופה וחברות התעופה, אך התוספת העקיפה, בשירותים הנלווים, תהיה גדולה הרבה יותר.

הרוסים ביססו אחיזה איתנה בסוריה באמצעות נמל ימי משולב בנמל אוירי בעיר לטקיה. מה יותר פשוט מאשר להעתיק את המודל לחיפה , ולפתח את הסינרגיה בין הנמל הימי לאוירי במישור האזרחי והצבאי כאחד.














יום שלישי, 31 ביולי 2018

נוסעים לחו''ל או ברכבל

שדה התעופה חיפה אינו יורד מהכותרות, באופן עקיף, למרות שבאופן ישיר הס מלהזכיר את שמו.
שתי חדשות מהימים האחרונים מחזקות את המגמה של העדפתו כאלטרנטיבה מיידית למשלים נתב''ג:
א. הסדרת שימושי הקרקע בעורף נמל חיפה באופן שכולל את הרחבת שדה התעופה.
ב. החלטת ראש הממשלה לבחון הקמת אי מלאכותי במקום שדה דב המתפנה.

אך עבור תושבי חיפה כל אלה הן חדשות משניות, כי החדשה שבה עוסקים כולם היא הקמת הרכבל ממרכזית המפרץ לאוניברסיטה. 

החפצים המואנשים בסדרה המצוירת בתוכנית ''ארץ  נהדרת'' זכו השבוע לחברים חדשים, בקליפ פרסום, בדמותם של שטרות כסף ישראלים שחוגגים את הצטרפותם לנסיעה לחו''ל. התלהבותם מצטננת כאשר מסתבר שהם יומרו לשטרות מטבע זר עוד בארץ, אך הם נרגעים כאשר מוסבר להם שיחליפו אותם בבנק הדואר. 

הדיון על נחיצות הרכבל מזכיר את  שטרות הכסף הישראלים המשומשים. בסופו של דבר הרכבל הזה ישאיר אותנו בארץ, ולא יקח אותנו לחו''ל. הוא יתנשא מעל חופי המפרץ, עולה ויורד בהר במסלול סיזיפי, כאשר מולו נשקפות הארובות העשנות של בתי הזיקוק, מגרשי המכולות הענקיים המכוערים, ושדה תעופה קטן שנבלע ביניהם.

החיפאים יצטרכו להסתפק ברכבל. זאת למרות שהטיסה לחו''ל, במטוס הנוסעים הגדול ביותר, נראית מעשית והיא כמו במרחק נגיעה מראש ההר. 

יום רביעי, 25 ביולי 2018

המאבק נגד הקמת נמל תעופה ברמת דויד

אחת הסוגיות המרכזיות שתעלה בקמפיינים של המועמדים המובילים לראשות המועצה האזורית בעמק יזרעאל, בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, היא סוגיית הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל.

לאיל בצר, ראש המועצה המכהן, וללימור רגב המועמדת הנוספת, דעה נחרצת וחד משמעית בנושא: ''הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא איוולת תכנונית ומדרון חלקלק. הירוק שאנו כל כך אוהבים יהפוך לנגד עיננו לאפור של מחלפים, מחסנים, בטון ומלט. אסור לנו לגרום לזה לקרות. חייבים לעצור את זה בכל דרך''.

המאבק הזה עולה הרבה מאוד כסף, כולל תסקירי השפעה וייעוץ משפטי, מומחים בתחומים שונים. המועצה בראשות איל בצר השקיעה בכך, והתוכניות לאחר הבחירות של המועמדים הן להשקיע הרבה יותר תקציבים.

המאבק כיום מתנהל בשני ערוצים. מאבק אזרחי ומאבק של המועצה. המטרה היא לשלב ידיים, ולהפוך את זה למאבק ארצי. 

לאחרונה התקיימה פגישה של ראשי רשויות מהצפון, המרכז והדרום, במהלכה הסכימו על איחוד כוחות ומאבק משותף בנושא מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי הנוסף בישראל. במסגרת הפגישה חתמו ראשי הרשויות על אמנה משותפת נגד שדה התעופה ברמת דויד.


מטה המאבק נגד הקמת נמל תעופה אזרחי ברמת דויד התחיל לפעול באופן צנוע לפני שנים אחדות, עם פעילים ספורים ודף בפייסבוק. הוא צבר תאוצה בזכות התמדתם, והצטרפו אליו רבים מתושבי העמק, וביניהם קצינים בכירים במילואים יוצאי חיל האויר, אשר מעניקים לו משנה תוקף.
כיום זהו קמפיין מרתק, שאינו נח לרגע, ושותפים לו המוני אזרחים מכל רחבי הארץ.


מסקנות דוח מקצועי שהגישה המועצה האזורית עמק יזרעאל, ביוני 2018, למועצה הארצית לתכנון ובניה, קובעת כי בחיפה יש היתכנות להקמת נמל תעופה משלים נתב''ג, אשר יהיה מיועד בשלב ראשון למטוסי נוסעים צרי גוף. במקביל יש לפתח את נבטים, כשדה משלים עבור מטוסים רחבי גוף.

המאבק של תושבי העמק הוא, ללא ספק, דוגמא מובהקת להצלחתו של מאבק ציבורי. אין ספק, כמעט, שהם יצליחו בו, לנוכח התמדתם, וברמת דויד לא יקום נמל תעופה אזרחי.
יש לכך, כמובן, השפעה מכרעת לטובת הקמת נמל תעופה בינלאומי בחיפה.

הצלחת המאבק היא בבחינת סטירת לחי מצלצלת ליונה יהב ראש עירית חיפה, ולכל האחרים שתמכו כל השנים בהקמת השדה ברמת דויד.
ההזדמנות להקים את השדה הבינלאומי בחיפה הוגשה להם על מגש הכסף בסוף תקופתו של עמרם מצנע כראש העיר. שר התחבורה ישראל כץ נדהם, כאשר יהב סירב להצעתו להרחיב את השדה.
חיפה נקלעה עקב זאת לשני עשורים אבודים, של דעיכה כלכלית וחברתית, מלווה בעייפות החומר וצמיחה בשיעורי התחלואה, על רקע זיהום האויר והסביבה, והיעדר תכנון עירוני ראוי. נמל תעופה בין לאומי בחיפה צריך להיות העיפרון המחודד בקלמר, אשר יהיה מושחז בלי הרף לטובת צרכי האוכלוסיה בצפון הארץ.
השדה בחיפה גם יאכלס, באופן חלקי, את המטוסים שיתפנו מתל אביב ומהרצליה, בעקבות התוכניות להפוך את השדות בהם למיזמי נדל''ן.

כיום שינה יהב, מן הסתם, את דעתו גם בנושא זה, והוא יתמוך בשדה בחיפה ככל שהרוח הנושבת בכיוון זה תתחזק. אך בשנתיים בהן השדה פעל בהצלחה, הוא לא טרח לצאת בהכרזת תמיכה בו. קו אוטובוס שאטל ממרכזית המפרץ לטרמינל בשדה, מרחק של כעשר דקות נסיעה, היה מביא עוד המוני נוסעים לחיפה, ואף זה לא קרה.

המאבק נגד הקמת שדה אזרחי ברמת דויד נכרך, בימים אלה, בשורה של מאבקים סביבתיים אחרים, וביניהם המאבק המר נגד הקמת אסדות הגז מול חופי הכרמל.
במרכז הכתבה נמצא המושג 'לא בחצר האחורית שלי', שלפיו מתאגדים תושבים בכל כוחם נגד מה שהם רואים כתוכנית להקמת מפגע סביבתי בשכנותם.
מבין השיטים של הקריאה בכתבה, ומקריאת כתבות רבות אחרות בנושא, עולה האשמה חריפה נגד רשויות התכנון במדינה, ובראשן המועצה הארצית לתכנון ובניה, אשר מטייחים את האנרכיה הכללית בתחום הבניה והתכנון במדינת ישראל, באמצעות פגיעה ישירה באוכלוסיה שקטה, שנתפשת כבלתי לוחמנית.
כתבת המגזין היא קריאה לפעולה, שלפיה על כל אזרחי ישראל לשלב ידיים ולצאת למאבק נגד רשויות התכנון, בטרם יהיה מאוחר מידי.