יום רביעי, 1 באוגוסט 2018

תינוקות בתת משקל, הגירה שלילית, ושדה התעופה חיפה



תושבי חיפה מסתובבים השבוע חפויי ראש, מוכי הלם ואלם לנוכח שתי החדשות שממחישות את שפל המדרגה שאליה הדרדרה העיר.

הידיעה הראשונה עוסקת במחקר שהראה כי בחיפה, באזור עוטף בז''ן, נולדים דרך קבע תינוקות בתת משקל, בממוצע שעולה באחוזים אחדים על זה של כלל האוכלוסיה. הנתונים מאששים מחקרים קודמים, אודות תינוקות בעלי ראש קטן מהרגיל.

החדשה השניה עוסקת בהגירה השלילית מחיפה, שהיא תופעה קבועה במהלך השנים האחרונות. כ 10,000 תושבים עזבו את העיר בשנת 2017, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במקומם הגיעו לעיר כ 7500 תושבים חדשים, ועוד כ 2500 נוספו כתוצאה מריבוי טבעי. מעבר לכך שהעיר אינה צומחת, תמונת הנתונים משקפת מציאות עגומה, שלפיה אוכלוסיה איכותית עוזבת את העיר, ובמקומה מגיעה אוכלוסיה איכותית הרבה פחות.

לשתי העובדות העצובות אפשר להוסיף עוד אחת, והיא המצב הבטחוני בגבול סוריה, שהתבטא בלפחות ארבעה אירועים חמורים בשבועות האחרונים. סוריה, דעאש, רוסיה, איראן וחיזבאללה, מנסים כולם את כוחו של צה''ל, וחיפה היא פרי שאותו הם ינסו לקטוף.

שלושת החדשות קשורות ישירות לאזלת היד בפיתוח נמל תעופה בינלאומי בחיפה.

בעבר היו נוהגים לשים ציפורים בכלובים בחדרים של חולים קשים, כדי שהציפורים יטהרו את האויר באמצעות ציוציהן, משק כנפיהן, ותנועתן החיננית. ההקבלה בין המטוס לציפור אינה רחוקה מהמציאות. מטוסים שיטוסו מעל בתי הזיקוק ירעננו את האויר המזוהם שמעליו, באופן מטאפורי, כיוון שהם ירחיבו את אופקי התושבים אל מעבר לקו האופק.

כאשר מדברים על תוספת התעסוקה שיביא נמל התעופה לחיפה נוקבים באלפי מקומות. למעשה, המספר הוא גדול הרבה יותר, ואפשר להעריך אותו במאות אלפים. התוספת הישירה תהיה בעובדי נמל התעופה וחברות התעופה, אך התוספת העקיפה, בשירותים הנלווים, תהיה גדולה הרבה יותר.

הרוסים ביססו אחיזה איתנה בסוריה באמצעות נמל ימי משולב בנמל אוירי בעיר לטקיה. מה יותר פשוט מאשר להעתיק את המודל לחיפה , ולפתח את הסינרגיה בין הנמל הימי לאוירי במישור האזרחי והצבאי כאחד.














אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה