יום רביעי, 25 ביולי 2018

המאבק נגד הקמת נמל תעופה ברמת דויד

אחת הסוגיות המרכזיות שתעלה בקמפיינים של המועמדים המובילים לראשות המועצה האזורית בעמק יזרעאל, בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, היא סוגיית הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל.

לאיל בצר, ראש המועצה המכהן, וללימור רגב המועמדת הנוספת, דעה נחרצת וחד משמעית בנושא: ''הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא איוולת תכנונית ומדרון חלקלק. הירוק שאנו כל כך אוהבים יהפוך לנגד עיננו לאפור של מחלפים, מחסנים, בטון ומלט. אסור לנו לגרום לזה לקרות. חייבים לעצור את זה בכל דרך''.

המאבק הזה עולה הרבה מאוד כסף, כולל תסקירי השפעה וייעוץ משפטי, מומחים בתחומים שונים. המועצה בראשות איל בצר השקיעה בכך, והתוכניות לאחר הבחירות של המועמדים הן להשקיע הרבה יותר תקציבים.

המאבק כיום מתנהל בשני ערוצים. מאבק אזרחי ומאבק של המועצה. המטרה היא לשלב ידיים, ולהפוך את זה למאבק ארצי. 

לאחרונה התקיימה פגישה של ראשי רשויות מהצפון, המרכז והדרום, במהלכה הסכימו על איחוד כוחות ומאבק משותף בנושא מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי הנוסף בישראל. במסגרת הפגישה חתמו ראשי הרשויות על אמנה משותפת נגד שדה התעופה ברמת דויד.


מטה המאבק נגד הקמת נמל תעופה אזרחי ברמת דויד התחיל לפעול באופן צנוע לפני שנים אחדות, עם פעילים ספורים ודף בפייסבוק. הוא צבר תאוצה בזכות התמדתם, והצטרפו אליו רבים מתושבי העמק, וביניהם קצינים בכירים במילואים יוצאי חיל האויר, אשר מעניקים לו משנה תוקף.
כיום זהו קמפיין מרתק, שאינו נח לרגע, ושותפים לו המוני אזרחים מכל רחבי הארץ.


מסקנות דוח מקצועי שהגישה המועצה האזורית עמק יזרעאל, ביוני 2018, למועצה הארצית לתכנון ובניה, קובעת כי בחיפה יש היתכנות להקמת נמל תעופה משלים נתב''ג, אשר יהיה מיועד בשלב ראשון למטוסי נוסעים צרי גוף. במקביל יש לפתח את נבטים, כשדה משלים עבור מטוסים רחבי גוף.

המאבק של תושבי העמק הוא, ללא ספק, דוגמא מובהקת להצלחתו של מאבק ציבורי. אין ספק, כמעט, שהם יצליחו בו, לנוכח התמדתם, וברמת דויד לא יקום נמל תעופה אזרחי.
יש לכך, כמובן, השפעה מכרעת לטובת הקמת נמל תעופה בינלאומי בחיפה.

הצלחת המאבק היא בבחינת סטירת לחי מצלצלת ליונה יהב ראש עירית חיפה, ולכל האחרים שתמכו כל השנים בהקמת השדה ברמת דויד.
ההזדמנות להקים את השדה הבינלאומי בחיפה הוגשה להם על מגש הכסף בסוף תקופתו של עמרם מצנע כראש העיר. שר התחבורה ישראל כץ נדהם, כאשר יהב סירב להצעתו להרחיב את השדה.
חיפה נקלעה עקב זאת לשני עשורים אבודים, של דעיכה כלכלית וחברתית, מלווה בעייפות החומר וצמיחה בשיעורי התחלואה, על רקע זיהום האויר והסביבה, והיעדר תכנון עירוני ראוי. נמל תעופה בין לאומי בחיפה צריך להיות העיפרון המחודד בקלמר, אשר יהיה מושחז בלי הרף לטובת צרכי האוכלוסיה בצפון הארץ.
השדה בחיפה גם יאכלס, באופן חלקי, את המטוסים שיתפנו מתל אביב ומהרצליה, בעקבות התוכניות להפוך את השדות בהם למיזמי נדל''ן.

כיום שינה יהב, מן הסתם, את דעתו גם בנושא זה, והוא יתמוך בשדה בחיפה ככל שהרוח הנושבת בכיוון זה תתחזק. אך בשנתיים בהן השדה פעל בהצלחה, הוא לא טרח לצאת בהכרזת תמיכה בו. קו אוטובוס שאטל ממרכזית המפרץ לטרמינל בשדה, מרחק של כעשר דקות נסיעה, היה מביא עוד המוני נוסעים לחיפה, ואף זה לא קרה.

המאבק נגד הקמת שדה אזרחי ברמת דויד נכרך, בימים אלה, בשורה של מאבקים סביבתיים אחרים, וביניהם המאבק המר נגד הקמת אסדות הגז מול חופי הכרמל.
במרכז הכתבה נמצא המושג 'לא בחצר האחורית שלי', שלפיו מתאגדים תושבים בכל כוחם נגד מה שהם רואים כתוכנית להקמת מפגע סביבתי בשכנותם.
מבין השיטים של הקריאה בכתבה, ומקריאת כתבות רבות אחרות בנושא, עולה האשמה חריפה נגד רשויות התכנון במדינה, ובראשן המועצה הארצית לתכנון ובניה, אשר מטייחים את האנרכיה הכללית בתחום הבניה והתכנון במדינת ישראל, באמצעות פגיעה ישירה באוכלוסיה שקטה, שנתפשת כבלתי לוחמנית.
כתבת המגזין היא קריאה לפעולה, שלפיה על כל אזרחי ישראל לשלב ידיים ולצאת למאבק נגד רשויות התכנון, בטרם יהיה מאוחר מידי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה