יום שישי, 20 במאי 2016

מנהרה מתחת לנמל הקישון לחיבור בין נמל המפרץ לנמל חיפה

למצדדים בהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה ראוי גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש של נמל המפרץ. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, מסלול המטוסים יוכל לשמש כצלע של נמל מפרץ אשר יתוכנן בהתאם. אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.

תוואי למנהרה ו/או גשר בפתח נמל הקישון


לכאורה, כל נמל ימי דורש שטח תפעול בעורפו. אך לנמל המפרץ, במתכונתו הנוכחית, אין בנמצא עורף לוגיסטי. על פי היגיון זה, תובעים מתכנניו שטחים רבים על חשבון שימושי קרקע אחרים.

האיור להלן הוא שרטוט של שטח לתשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז בשם ''תוכנית חיבורי נמל המפרץ'', שאותו מנסה תנועת ''חיים בחיפה'' לבטל בימים אלה, באמצעות בקשות התנגדות.
השטח מיועד למסילות ברזל, כבישים, ומנהרות תשתית, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו כל אפשרות להארכה שלו, וכנראה גם לחלוטין את השימוש בו.
האיור אינו כולל את המשך התוואי של המסילה והכביש עד לנקודות החיבור הדרושות עם התשתיות הקיימות. התוואי המבוקש יחצה את נחל הקישון וכביש חיפה-קריות, וידרוש הקמת גשרים ומחלפים.

​הקו הלבן מקיף את השטח המבוקש עבור חיבורי נמל המפרץ, בין מסלול שדה התעופה לנמל ופארק הקישון.


למצדדים, ובצדק רב, בהמשך הפעלת שדה התעופה, בהארכתו עד קו המים, ובהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה, אסור להסתפק בהתנגדות בלבד לתוכנית ''חיבורי נמל המפרץ''. עליהם גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, שתהיה שלב אחד לאחר הארכתו עד קו החוף, מסלול המטוסים יוכל לשמש כצלע של נמל מפרץ אשר יתוכנן בהתאם.
ניתן לראות זאת בתמונה הבאה, שהיא מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הועדה הלאומית העליונה לתכנון לפני כעשור, אך בוטלה, ב''רגע שחור'', טרם תחילת ביצועה.

​תוכנית הועדה הלאומית לתכנון לנמל תעופה משולב בנמל ימי במפרץ חיפה


תוכנית ''חיבורי נמל המפרץ'' מיועדת עבור נתיבי התעבורה השונים לנמל זה. העורף הלוגיסטי המלא שדורשת חנ''י עבורו כולל, בנוסף, מגרשי אחסון בשטח של אלפי דונמים.
אך אין כל צורך בעורף לוגיסטי נפרד עבור נמל המפרץ, בכל מתכונת שהיא, לא של מגרשי אחסון ולא של תשתית תעבורה.
לנמל חיפה שקיים כיום יש עורף לוגיסטי עצום, שעשוי להספיק לנפח מטענים בלתי מוגבל. זאת כי על פי המקובל כיום בתחום השיטעון - Transshipment - בנמלים מודרניים, המטענים יוצאים מהנמל מיד לאחר שהם מורדים מהספינות, ואין צורך בשטחי אחסון. שטחים אלה נמצאים לרוב בחזית הים העירונית, והם יקרי ערך מכדי לשמש כמגרשי מכולות. על פי שיטת השיטעון המודרנית, מועמסות המכולות מיד על אמצעי ההובלה, רכבות ומשאיות, ויוצאות לעבר יעדיהן, מה שגם חוסך מאד בזמן ההובלה.

​שיטעון מכולה מהספינה למשאית, בלי עיכוב של אחסון בנמל


כיצד, אם כן, אפשר לפתור את נושא השיטעון בנמל המפרץ, בלי להקים תשתית תחבורתית כמתוכנן כיום? 
אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.
המנהרה בפתח נמל הקישון תהיה צנועה למדי במימדיה, כיוון שתהיה מיועדת לשינוע מטענים בלבד, ובעיקר מכולות, שניתן לשנע אותן בנקל על גבי מסועים או רכבים רובוטיים. אין לפיכך צורך במנהרה רחבת ידיים, עבור רכבות ומשאיות, אשר יכולות להמתין בעבר השני, במקום בו קיימים כבר כיום מגרשי העמסה ענקיים.
המפה להלן, של נמל הקישון מראה את תוואי המנהרה המתאים, שהיא באורך כ-200 מטרים בלבד, במים רדודים למדי. ניתן יהיה לבנות אותה בקלות, בזול, ובמהירות, באמצעות השקעת תבניות בטון מוכנות.
כאלטרנטיבה, או בשילוב עם המנהרה, אפשר גם להקים גשר באותו נתיב. מנהרה וגשר גדולים יותר, ישמשו, במידת הצורך, גם עבור אמצעי תובלה כבדים, שיצאו משטח נמל המפרץ לנמל חיפה, וממנו לרחבי הארץ על גבי התשתיות שקיימות זה מכבר.


בפס הירוק כהה - תוואי למנהרה ו/או גשר בפתח נמל הקישון, לחיבור בין נמלי חיפה והמפרץ

​להלן מפה של מנהרה לכלי רכב מתחת לנמל מרסיי. מנהרה דומה, קטנה בהרבה, אפשר להקים מתחת לפתח נמל הקישון.

מנהרה מתחת לנמל מרסיי


כמובן שהשימוש במנהרה המוצעת, ובשילוב שיטות השיטעון המודרניות, ישחרר שטחים עצומים בעורף נמל המפרץ, אשר מתוכננים כיום לאחסון מכולות בעיקר. בשטחים שיתפנו אפשר יהיה להשתמש לטובת שימושי קרקע יעילים יותר וביניהם: נמל תעופה בינלאומי, פארק הקישון, אזורי תעשיה ומסחר מתקדמים, שכונות מגורים, וטיילת רחבת ידיים לאורך חוף הים.

יום חמישי, 19 במאי 2016

הדקות האחרונות בסרט ''דרכו של קרליטו''

הדקות האחרונות בסרט ''דרכו של קרליטו'', של הבמאי בריאן דה פאלמה בכיכובו של אל פאצ'ינו, הם אחד מקטעי הסיום המרשימים ביותר בקולנוע.
קרליטו הגנגסטר מנסה להתחמק ממחסליו במרדף מרתק במבוכי המדרגות הנעות של תחנת הרכבת של ניו יורק, כשהוא מנסה להגיע לרכבת למיאמי, שעומדת לצאת כל רגע, ובה מחכה לו אהובתו. הוא מצליח לחסל את רודפיו, מגיע לרכבת, ועומד לעלות לקרון עם אהובתו בסיוע עוזרו האישי, אך זה בגד בו ומסר אותו בידי מחסל מקצועי, שיורה בקרליטו מטווח אפס, וגם בבוגד.
קרליטו הגוסס נלקח באלונקה לאורך הרציף, כאשר מבטו מופנה מעלה ואחורה, ואת המבט הזה מחקה המצלמה: קרליטו מביט בהתחלה אחורה לעבר אהובתו שצועדת בוכה אחרי האלונקה יחד עם השוטרים והצוות הרפואי. אחר כך מופנית המצלמה למעלה, לעבר פסי מנורות הניאון האינסופיים שעל תיקרת הרציף. קרליטו ממלמל מילות פרידה, והמצלמה מוסטת הצידה, לעבר שלט פירסומת סטאטי בצבע שקיעה ורודה עזה, ובו רואים תצלום פנוראמי של בחורה על חוף הים, רוקדת על רקע השמש השוקעת, כמו בחוף הכרמל, או חוף קרית חיים, ולצידה להקת נגנים ילדים קטנה עם כלי הקשה. על השלט כתוב ''בריחה לגן העדן'', מיאמי במקרה זה. לפתע מתחילה הבחורה בתמונה לזוז ולרקוד, וכל התמונה מתעוררת לחיים בהדרגה. בהתחלה הבחורה נעה באיטיות, אחר כך מצטרפים הנגנים בזה אחר זה, ולבסוף הבחורה מפזזת במלוא המרץ. הסרט הוא מלפני עידן הלד, משנת 1993, אך גם כיום אפשר לחוש בדיוק את מה שחשו הצופים בזמנו, שאלה הם הרגעים האחרונים בחייו של גיבור הסרט, אשר בהם הוא נבלע בתמונה של גן עדן שמתעורר לחיים.
שלט הפירסומת שהתעורר לחיים נצפה בהתחלה על רקע קיר התחנה, ובהדרגה הוא ממלא את כל המסך, והוא הדקות האחרונות של הסרט, עם הכתוביות הממושכות שרצות לצלילי ''את כל כך יפה'', בביצועו של ג'ו קוקר.
הסרט הוא גם סוג של מחאה סביבתית, בזכות הניגוד בין הסביבה האורבאנית של תחנת הרכבת שבה מתרחש מרדף הדמים, לבין הפרסומת שמציגה סביבה טבעית של גן עדן עם חוף קסום. המסקנה היא שאין מנוס, ובסופו של דבר מלאך המוות האורבאני משיג את כולם. אין ברירה אלא להיאחז, לכל הפחות בחלום, בסביבה יפה ונקיה.



יום שלישי, 10 במאי 2016

סינרגיה בין נמל תעופה לנמל ימי

בעולם קיימים שדות תעופה רבים שנמשכים אל תוך הים. חלק ניכר מהם נמצא בערי נמל. שדות התעופה בערי נמל אלה ממוקמים, ברובם, במרחק מהנמל הימי. הסיבה היא שהנמל הימי שבהן קיים מזה דורות רבים, והוקמו בקרבתו תשתיות שאינן מאפשרות הקמת תשתית נוספת בסדר גודל זה. כתוצאה מכך ממוקמים נמלי התעופה על שטח מיוחד ונפרד שנכבש מהים. נמל התעופה לוגאן בבוסטון הוא דוגמא טובה.

נמל התעופה לוגאן בבוסטון


כיום יש כבר תוכניות לא מעטות לנמלי תעופה שמשולבים בנמלים ימיים. הדוגמא הבולטת היא של איים שמשלבים בין שניהם, כמו זה שבתמונה.
סין שולטת באיים אחדים בים סין הדרומי, שהוא נתיב תחבורה ימי מרכזי. איים אלה היו במקורם לגונות חול קטנות. בטכניקה של הערמת חול מהים באמצעות ספינות מחפר, טכניקה שמוכרת היטב במפרץ חיפה, הם הגדילו את האיים האלה ועיצבו אותם בהתאם.
האיים שסין בונה בים סין הדרומי הם המקור לסכסוך הפוליטי הבינלאומי המרכזי שמתחולל כיום.
האם לאחר שסין תשתלט על מפרץ חיפה, באמצעות נמל המפרץ, היא תרצה גם לבנות נמל תעופה בצידו?
הסינים קיבלו למעשה את המנדט על מפרץ חיפה, כיוון שהם אלה שיפעילו את נמל המפרץ.

נמל תעופה משולב בנמל ימי על אי שנכבש מהים בים סין הדרומי


נמל התעופה הבינלאומי של סן דייגו קליפורניה, הוא דוגמא לקירבה בין נמל תעופה לנמל ימי ללא סינרגיה.
שדה התעופה והמרינה הענקית נמצאים במרחק של כ-500 מטרים בלבד זה מזה. אין ביניהם שילוב, וכל אחד קיים בפני עצמו, עם שוליים בטיחותיים ותפעוליים משלו.

נמל התעופה הבינלאומי של סן דיאגו צמוד למרינה הענקית, אך אינו משולב בה.


בפוארטו ריקו יש נמל תעופה גדול משולב בנמל ספינות קרוזים. זאת סינרגיה שאפשרית, אך אינה הכרחית, גם במפרץ חיפה.

נמל תעופה בפוארטו ריקו שצמוד לנמל ספינות קרוזים


נמל התעופה של חיפה, על פי תוכנית הועדה לתכנון לאומי, היה אמור להיות משולב בנמל המפרץ. התוכנית בוטלה, וכיום נבנה נמל המפרץ על חשבון נמל התעופה.

נמל התעופה של חיפה על פי תוכנית הות''ל מתחילת שנות ה-2000


במפרץ חיפה, השטח המיובש של נמל המפרץ עתיד להיות, בערך, 1 על 2 קילומטרים. 1 קילומטר לאורך החוף, ו-2 קילומטרים לעומק הים. הקילומטר לאורך החוף הוא ממסלול שדה התעופה ועד לפתח נמל הקישון.
המרחק של 1 קילומטר מספיק כדי להבטיח שוליים תפעוליים ובטיחותיים בנפרד לשדה התעופה ולנמל המפרץ - לכל אחד בפני עצמו.

שטח הים המיובש עבור נמל המפרץ מאפשר הקמת נמל תעופה לצד נמל ימי


אפשר לחשוב על נמל תעופה בסינרגיה עם נמל המפרץ, או פועל בצידו בנפרד, בלי שיתקיים ביניהם שילוב תכנוני משמעותי. אך כיום כל השטח המיובש, שמסומן בירוק, של נמל המפרץ, אמור, על פי הכתוב במפה, לשמש כמגרש מכולות בלבד!