יום שני, 2 ביוני 2025

התוכנית למפרץ חיפה: חזון שאפתני עם מכשול קריטי


תוכנית הדגל לפיתוח מפרץ חיפה משרטטת עתיד שבו המפעלים הפטרוכימיים יפונו, ובמקומם יקומו שכונות מגורים, מרכזי מסחר ומשרדים. חזון זה נועד גם לחבר בין חיפה לקריות וליצור רצף מטרופוליני תוסס ומאוחד.


המכשול בפני הרצף המטרופוליני

למרות השאיפה המרשימה, קיים מכשול מרכזי המאיים על מימוש הרצף המטרופוליני המיוחל. האזור הקריטי לחיבור זה – משולש גשר פז - צ'ק פוסט - צומת וולקן – נמצא כיום בשליטתה הבלעדית של חברת נמלי ישראל (חנ"י). חנ"י הקימה בשטח זה מגרשי מכולות ונתיבי תחבורה ייעודיים, אשר הפכו אותו ל"שממה אורבנית" במרכז המטרופולין.


הפוטנציאל האורבני הלא ממומש

שטח זה נחשב לנכס יקר ערך במטרופולין, כפי שמעידים מרכזית המפרץ וקניון לב המפרץ הסמוכים. עם זאת, בעוד שממזרח להם התפתח אזור מסחרי משגשג, המרכזים הללו גובלים במערבם בשממה העירונית שיצרה חנ"י.


הדרך למימוש הפוטנציאל

כדי לממש את הפוטנציאל האדיר של מטרופולין חיפה והקריות, יש הכרח להפוך את השטח הנשלט על ידי חנ"י לאזור שוקק חיים. במקום מתחמי מכולות ודרכי גישה בלעדיות, ניתן להקים שם מתחמי מגורים, משרדים, מסחר, ובנוסף, קריית ספורט שתשרת את כלל תושבי המטרופולין. שינוי זה הוא המפתח ליצירת הרצף העירוני החיוני ולפיתוח בר-קיימא של האזור כולו.



תוכנית הדגל לפיתוח מפרץ חיפה






האזור הקריטי לחיבור המטרופוליני – משולש גשר פז - צ'ק פוסט - צומת וולקן





המחשה כרצף עירוני תוסס של אזור גשר פז - צ'ק פוסט - צומת וולקן 










4 גשרי מסילת הרכבת של נמל המפרץ


הקמתה של מסילת הרכבת בנמל המפרץ, שאורכה עולה במעט על ארבעה קילומטרים והיא מיועדת לשינוע מכולות בלבד, הצריכה בנייתם של ארבעה גשרים ייעודיים ויקרים. כעת, לאור המצב הפוליטי מאז ה-7 באוקטובר, נראה כי המסילה לא תופעל ברמה הבינלאומית, מה שמעלה שאלות לגבי הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

שלושה מהגשרים נבנו מעל למסילה, כחלק אינטגרלי מצירי תנועה מרכזיים: דרך יוליוס סימון (העוקפת את שדה התעופה), דרך משה דיין (המובילה לנמל הקישון) וכביש 22 (המוביל לעיר התחתית). עלות כל אחד מהגשרים הללו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

הגשר הרביעי, המרשים והיקר ביותר, נבנה מעל נחל הקישון. גשר זה, שאורכו רב בהרבה, חייב השקעה ניכרת ביסודותיו בשל האדמה הבוצית שעליה הוא נבנה, ולכן עלותו כפולה לפחות מזו של גשר "רגיל" מהסוג שנבנה בכבישים המהירים.


מיקום ארבעת גשרי מסילת הרכבת של נמל המפרץ 





גשר מעל המסילה בדרך יוליוס סימון [עם מחלף לשדה התעופה]




גשר מעל המסילה בדרך משה דיין [המובילה לנמל הקישון]




גשר מעל המסילה בכביש 22 [המוביל לעיר התחתית]




גשר מעל נחל קישון



כתבה בעיתון מקומי מביאה כי עלות הקמת המסילה כולה מוערכת בכ-100 מיליון שקלים. נראה כי בפועל עלות הקמת הגשרים בלבד היא יותר מכך, וכי עלות הקמת המסילה המלאה היא קרוב לרבע מיליארד שקלים.


נמל המפרץ בחיפה כלל פיתוח תשתית רכבתית נרחבת, שנועדה לייעל את הובלת המטענים מהנמל ואליו, ולחבר אותו לרשת המסילות הארצית. מסילה זו, שמאפשרת הובלת מטענים, בעיקר מכולות, היא חלק אינטגרלי מהפרויקט.
לגבי העלות-תועלת הספציפית של המסילה, קשה לספק מספרים מדויקים של עלות מול תועלת, וזאת מהסיבות הבאות:
פרויקטי תשתית בסדר גודל כזה מבוצעים על ידי חברות ממשלתיות או זיכיונות, ודו"חות העלות-תועלת המפורטים שלהם לרוב אינם מפורסמים באופן פומבי. 
חישוב עלות-תועלת בפרויקטי תשתית לאומיים אינו רק עניין של עלות ההקמה מול היקף התנועה שעוברת. הוא כולל מרכיבים רחבים יותר כמו יתרון סביבתי ויעילות תפעולית. 
פרויקטי תשתית כאלה בנויים לטווח ארוך מאוד, והשימוש בהם גובר באופן הדרגתי. בשלבים הראשונים, היקף השימוש עשוי להיות נמוך יחסית לעלות ההקמה, אך התועלת מצטברת לאורך זמן. 



עלות הקמת הגשרים למסילת הברזל של נמל המפרץ  היא גבוהה מאוד, וקשה לתת הערכה מדויקת ללא פרטים הנדסיים ותכנוניים. גורמים המשפיעים על העלות הם:
סוג הגשר. אורך ורוחב הגשר. מורכבות הנדסית. מפתח הגשר. תנאי הקרקע. העתקת תשתיות. סביבת פעילות.

בישראל, עלות הקמת גשרים משמעותיים למסילת ברזל יכולה לנוע בטווח רחב מאוד, בהתאם למורכבות:גשרים פשוטים יחסית יכולים לעלות 20-50 מיליון ש"ח. בגשרים מורכבים, העלויות יכולות לטפס ל-50-150 מיליון ש"ח ואף יותר, עבור גשר בודד. 
בפרויקט מסילת נמל המפרץ, בהתחשב בכך שמדובר בארבעה גשרים, ובעובדה שהם חלק מתשתית נמלית כבדה, סביר להניח שהעלות המשולבת יכולה להגיע לטווח של כמה מאות מיליוני שקלים. המספרים המדויקים תלויים במידה רבה במידות הספציפיות, בטכניקות הבנייה שנבחרו ובתנאי המכרז. ללא נתונים מדויקים מתוך תכניות הפרויקט, כל הערכה היא כללית בלבד.



אתר חברת נמלי ישראל מביא את הטקסט הבא, תחת הכותרת מערכת דרכים לנמל המפרץ

הפרויקט "חיבור נמל המפרץ" נועד ליצור חיבור רציף של נמל המפרץ והמתחמים הסמוכים למערכות הכבישים ומסילות הרכבת במטרופולין חיפה, במטרה לאפשר מעבר מהיר ויעיל בכל אזור הנמל. זה כולל חיבור למערכות הדרכים הארציות (כביש 22, 75) והקמת מסילות רכבת לנמלים, יחד עם מנהרה ייעודית לתשתיות ארציות במרחב.

במסגרת הפרויקט נבנים 8 גשרים:

שני גשרים מעל כביש 22.
שלושה גשרים מעל נחל הקישון.
גשר מעל רחוב משה דיין.
גשר באזור שדה התעופה חיפה.
בנוסף לגשרים, התוכנית כוללת מנהרת תשתיות, כבישים ומסילת רכבת עבורה מבוצעת מנהרה תחת כביש 22, שתשרת את הנמלים באזור.

מטרת הפרויקט:

יצירת כניסה לנמל המפרץ.
חיבור הנמלים הקיימים לכביש 75 ולעוקף קריות.
הורדת עומס משאיות מכבישי העיר.
הפחתת הסיכון הסביבתי הנובע מהעתקת כל התשתיות במרחב לתוך מנהרה.
העלות המשוערת של הפרויקט היא 2.2 מיליארד ש"ח.










יום שבת, 31 במאי 2025

נזקי המסילה המחברת בין נמל המפרץ לרשת הרכבות הארצית


המסילה שמחברת את נמל המפרץ לרשת הרכבות הארצית גודעת את הקשר האורבאני הרציף בין חיפה לקריות, אזור הנמצא בין חוף שמן וגשר פז לשטחי נמל התעופה וקרית חיים, עם שטחי הצ'קפוסט במרכזם. 

הנזק המשמעותי לא מסתכם בכך. הנה עיקרי הבעיות:

  • נתק עירוני: המסילה חותכת את השטח בין חוף שמן וגשר פז לבין אזור שדה התעופה וקרית חיים, ופוגעת ברציפות העירונית בין חיפה לקריות, ההכרחית לקיום המטרופולין.
  • אובדן פיתוח: שטחים יקרים במפרץ, בסמוך לצ'קפוסט, הופכים לבלתי ניתנים לבנייה, מה שגורם לעיר הפסד של פוטנציאל כלכלי עצום.
  • פגיעה בסביבה: המסילה פוגעת בשטחים היפים של פארק הקישון, ומקטינה את האפשרות להרחיבו.
  • חסימת שדה התעופה: המסילה חוסמת את האפשרות להאריך את שדה התעופה חיפה לכיוון הים, מה שאומר שאין אפשרות להקים בחיפה נמל תעופה בינלאומי משמעותי.
  • ניתוק הקשר בין חלקי נמל חיפה: המסילה יוצרת למעשה נתק בין נמל המכולות הסיני [נמל המפרץ], הממוקם מצפון לשפך הקישון, לבין הנמל ההודי [נמל המכולות הותיק] מדרום לשפך. העברת מכולות בין שני הנמלים דורשת נסיעה של קילומטרים אחדים ושימוש במחלפים רבים ומורכבים, למרות שהמרחק ביניהם הוא מאות מטרים בלבד.
  • השקעה של מאות מיליוני שקלים במסילה שאורכה כ-4 קילומטרים בלבד אך הצריכה הקמת 4 גשרים גדולים.

ניתן היה להקים גשר מתרומם, או מנהרה, בשפך הקישון, ולהתחבר בדרך זאת את נמל המפרץ [הנמל הסיני] לתשתיות הרכבת המסועפות הקיימות של נמל חיפה הותיק [ונמל המכולות ההודי]. מדובר במרחק של כ-200 מטר בלבד.  ניתן לבצע זאת באמצעות גשר מתרומם או מנהרה קצרה, באורך של כ-200 מטר בלבד, מתחת לשפך נחל הקישון.

השקעת המיליארדים בנמל המפרץ, ובמיוחד בתשתיות הגישה אליו, נעשתה על חשבון האינטרסים של תושבי חיפה, שלא מרוויחים ממנה דבר.


המסילה המחברת בין נמל המפרץ לרשת הרכבות הארצית


כתבות: 

חצי שנה לפני המועד: החלה לפעול מסילת הרכבת המחברת את נמל המפרץ עם רשת המסילות הארצית

בעלות של 100 מיליון שקל: רכבת ישראל החלה בחיבור נמל המפרץ