המסילה שמחברת את נמל המפרץ לרשת הרכבות הארצית גודעת את הקשר האורבאני הרציף בין חיפה לקריות, אזור הנמצא בין חוף שמן וגשר פז לשטחי נמל התעופה וקרית חיים, עם שטחי הצ'קפוסט במרכזם.
הנזק המשמעותי לא מסתכם בכך. הנה עיקרי הבעיות:
- נתק עירוני: המסילה חותכת את השטח בין חוף שמן וגשר פז לבין אזור שדה התעופה וקרית חיים, ופוגעת ברציפות העירונית בין חיפה לקריות, ההכרחית לקיום המטרופולין.
- אובדן פיתוח: שטחים יקרים במפרץ, בסמוך לצ'קפוסט, הופכים לבלתי ניתנים לבנייה, מה שגורם לעיר הפסד של פוטנציאל כלכלי עצום.
- פגיעה בסביבה: המסילה פוגעת בשטחים היפים של פארק הקישון, ומקטינה את האפשרות להרחיבו.
- חסימת שדה התעופה: המסילה חוסמת את האפשרות להאריך את שדה התעופה חיפה לכיוון הים, מה שאומר שאין אפשרות להקים בחיפה נמל תעופה בינלאומי משמעותי.
- ניתוק הקשר בין חלקי נמל חיפה: המסילה יוצרת למעשה נתק בין נמל המכולות הסיני [נמל המפרץ], הממוקם מצפון לשפך הקישון, לבין הנמל ההודי [נמל המכולות הותיק] מדרום לשפך. העברת מכולות בין שני הנמלים דורשת נסיעה של קילומטרים אחדים ושימוש במחלפים רבים ומורכבים, למרות שהמרחק ביניהם הוא מאות מטרים בלבד.
- השקעה של מאות מיליוני שקלים במסילה שאורכה כ-4 קילומטרים בלבד אך הצריכה הקמת 4 גשרים גדולים.
ניתן היה להקים גשר מתרומם, או מנהרה, בשפך הקישון, ולהתחבר בדרך זאת את נמל המפרץ [הנמל הסיני] לתשתיות הרכבת המסועפות הקיימות של נמל חיפה הותיק [ונמל המכולות ההודי]. מדובר במרחק של כ-200 מטר בלבד. ניתן לבצע זאת באמצעות גשר מתרומם או מנהרה קצרה, באורך של כ-200 מטר בלבד, מתחת לשפך נחל הקישון.
השקעת המיליארדים בנמל המפרץ, ובמיוחד בתשתיות הגישה אליו, נעשתה על חשבון האינטרסים של תושבי חיפה, שלא מרוויחים ממנה דבר.
![]() |
המסילה המחברת בין נמל המפרץ לרשת הרכבות הארצית |
כתבות:
חצי שנה לפני המועד: החלה לפעול מסילת הרכבת המחברת את נמל המפרץ עם רשת המסילות הארצית
בעלות של 100 מיליון שקל: רכבת ישראל החלה בחיבור נמל המפרץ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה