הקמתה של מסילת הרכבת בנמל המפרץ, שאורכה עולה במעט על ארבעה קילומטרים והיא מיועדת לשינוע מכולות בלבד, הצריכה בנייתם של ארבעה גשרים ייעודיים ויקרים. כעת, לאור המצב הפוליטי מאז ה-7 באוקטובר, נראה כי המסילה לא תופעל ברמה הבינלאומית, מה שמעלה שאלות לגבי הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.
שלושה מהגשרים נבנו מעל למסילה, כחלק אינטגרלי מצירי תנועה מרכזיים: דרך יוליוס סימון (העוקפת את שדה התעופה), דרך משה דיין (המובילה לנמל הקישון) וכביש 22 (המוביל לעיר התחתית). עלות כל אחד מהגשרים הללו נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.
הגשר הרביעי, המרשים והיקר ביותר, נבנה מעל נחל הקישון. גשר זה, שאורכו רב בהרבה, חייב השקעה ניכרת ביסודותיו בשל האדמה הבוצית שעליה הוא נבנה, ולכן עלותו כפולה לפחות מזו של גשר "רגיל" מהסוג שנבנה בכבישים המהירים.
 |
מיקום ארבעת גשרי מסילת הרכבת של נמל המפרץ
|
 |
גשר מעל המסילה בדרך יוליוס סימון [עם מחלף לשדה התעופה] |
 |
גשר מעל המסילה בדרך משה דיין [המובילה לנמל הקישון] |
 |
גשר מעל המסילה בכביש 22 [המוביל לעיר התחתית] |
 |
גשר מעל נחל קישון |
כתבה בעיתון מקומי מביאה כי עלות הקמת המסילה כולה מוערכת בכ-100 מיליון שקלים. נראה כי בפועל עלות הקמת הגשרים בלבד היא יותר מכך, וכי עלות הקמת המסילה המלאה היא קרוב לרבע מיליארד שקלים.
נמל המפרץ בחיפה כלל פיתוח תשתית רכבתית נרחבת, שנועדה לייעל את הובלת המטענים מהנמל ואליו, ולחבר אותו לרשת המסילות הארצית. מסילה זו, שמאפשרת הובלת מטענים, בעיקר מכולות, היא חלק אינטגרלי מהפרויקט.
לגבי העלות-תועלת הספציפית של המסילה, קשה לספק מספרים מדויקים של עלות מול תועלת, וזאת מהסיבות הבאות:
פרויקטי תשתית בסדר גודל כזה מבוצעים על ידי חברות ממשלתיות או זיכיונות, ודו"חות העלות-תועלת המפורטים שלהם לרוב אינם מפורסמים באופן פומבי.
חישוב עלות-תועלת בפרויקטי תשתית לאומיים אינו רק עניין של עלות ההקמה מול היקף התנועה שעוברת. הוא כולל מרכיבים רחבים יותר כמו יתרון סביבתי ויעילות תפעולית.
פרויקטי תשתית כאלה בנויים לטווח ארוך מאוד, והשימוש בהם גובר באופן הדרגתי. בשלבים הראשונים, היקף השימוש עשוי להיות נמוך יחסית לעלות ההקמה, אך התועלת מצטברת לאורך זמן.
עלות הקמת הגשרים למסילת הברזל של נמל המפרץ היא גבוהה מאוד, וקשה לתת הערכה מדויקת ללא פרטים הנדסיים ותכנוניים. גורמים המשפיעים על העלות הם:
סוג הגשר. אורך ורוחב הגשר. מורכבות הנדסית. מפתח הגשר. תנאי הקרקע. העתקת תשתיות. סביבת פעילות.
בישראל, עלות הקמת גשרים משמעותיים למסילת ברזל יכולה לנוע בטווח רחב מאוד, בהתאם למורכבות:גשרים פשוטים יחסית יכולים לעלות 20-50 מיליון ש"ח. בגשרים מורכבים, העלויות יכולות לטפס ל-50-150 מיליון ש"ח ואף יותר, עבור גשר בודד.
בפרויקט מסילת נמל המפרץ, בהתחשב בכך שמדובר בארבעה גשרים, ובעובדה שהם חלק מתשתית נמלית כבדה, סביר להניח שהעלות המשולבת יכולה להגיע לטווח של כמה מאות מיליוני שקלים. המספרים המדויקים תלויים במידה רבה במידות הספציפיות, בטכניקות הבנייה שנבחרו ובתנאי המכרז. ללא נתונים מדויקים מתוך תכניות הפרויקט, כל הערכה היא כללית בלבד.
הפרויקט "חיבור נמל המפרץ" נועד ליצור חיבור רציף של נמל המפרץ והמתחמים הסמוכים למערכות הכבישים ומסילות הרכבת במטרופולין חיפה, במטרה לאפשר מעבר מהיר ויעיל בכל אזור הנמל. זה כולל חיבור למערכות הדרכים הארציות (כביש 22, 75) והקמת מסילות רכבת לנמלים, יחד עם מנהרה ייעודית לתשתיות ארציות במרחב.
במסגרת הפרויקט נבנים 8 גשרים:
שני גשרים מעל כביש 22.
שלושה גשרים מעל נחל הקישון.
גשר מעל רחוב משה דיין.
גשר באזור שדה התעופה חיפה.
בנוסף לגשרים, התוכנית כוללת מנהרת תשתיות, כבישים ומסילת רכבת עבורה מבוצעת מנהרה תחת כביש 22, שתשרת את הנמלים באזור.
מטרת הפרויקט:
יצירת כניסה לנמל המפרץ.
חיבור הנמלים הקיימים לכביש 75 ולעוקף קריות.
הורדת עומס משאיות מכבישי העיר.
הפחתת הסיכון הסביבתי הנובע מהעתקת כל התשתיות במרחב לתוך מנהרה.
העלות המשוערת של הפרויקט היא 2.2 מיליארד ש"ח.