יום שני, 10 בדצמבר 2018

התוכנית של דר' מיכה רטנר לשדה תעופה בחיפה


דר' מיכה רטנר, אדריכל ומתכנן ערים ונמלים, יליד 1938, החל את הקריירה בתכנון נמלים כששירת בחיל הים. היה שותף לתכנון תמ"א לנמל חיפה ב-1985. הוא הכין את תוכנית אב תיירות חיפה ב-1991, שמתוקפה הוכנו בהמשך תוכנית חזית הים לחיבור העיר התחתית לרצועת החוף, והתוכנית להקמת שדה תעופה בינלאומי בחיפה. בנוסף, ביצע את התכנון הראשוני של המרינות בהרצליה וחיפה, שאושר בוועדות התכנון.

לדברי רטנר, ישראל כץ מבזבז לשווא 20 מיליארד שקל על נמלים ימיים. תוספת של שני נמלים פרטיים היא מהלך פוליטי. במקביל, צריך לעצור את היוזמה להקמת שדה תעופה ברמת דוד, ובמקומו להקים שדה תעופה בינלאומי בחיפה, על שטח הנמל שמוקם.

התוכנית של רטנר כוללת כמה היבטים: הנמל הנבנה בימים אלה, שמכונה נמל המפרץ, יוסב למסלול המראה לשדה התעופה הבינלאומי, עם מסלול באורך של יותר מ-3 קילומטרים. חוות מיכלי תש"ן, שצמודה כמעט לשטח זה מצפון, לא תפונה לטובת הקמת עורף נמל, שמחירו כ-5 מיליארד שקל, אלא להקמת שכונת מגורים של 8,000 יחידות דיור, שתגדיל את קריית חיים ותפתח לציבור קטע חוף סגור של ק"מ, באיזור בו רוחצים היום כחצי מיליון מתושבי הצפון. בסיס חיל הים, ובסיס של הצי השישי, יקבלו מענה גם הם על שטח נמל המפרץ.

בנמל המפרץ הנבנה בימים אלה אין שום צורך לפחות עד 2035, על פי תחזית צמיחת נפח הפעילות הימית בישראל. גם אחר כך, אם יהיה צורך בעוד נמל, סביר שהוא יהיה באשדוד, הקרובה יותר למרכז הארץ.

שדה תעופה חדש בחיפה, לעומת זאת, ייתן 4,000 מקומות עבודה, על פי עבודה שנעשתה בתקופת עמרם מצנע. ראש לשכת המסחר בחיפה, דוד קסטל, טוען שהשפעה של שדה תעופה בינלאומי היא 10,000 משרות. 4,000 בשדה עצמו ועוד 6,000 בפריפריה של השדה, שמשוועת לעבודה. את זה צריך להשוות לעיוות שיוצר נמל המפרץ החדש, שאמור לשבש את העבודה בנמל הקיים ולייצר רק 400 מקומות עבודה.

וועדת היגוי רחבה מאוד, בהשתתפות כל הגורמים גיבשה תוכנית לשדה תעופה בינלאומי בחיפה, שאושרה בממשלה והפכה ב-2003 לתוכנית תשתית לאומית. מצנע קידם את התוכנית, והקים מנהלת ששכרה מתכננים מהארץ ומחו"ל. הוא ויתר על ביה"ס הטכני של חיל האוויר, עם מאות משרות שעבר לבאר שבע, כי השדה הבינ"ל היה חשוב לו יותר.

בימים אלה מקדם השר כץ הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, במקום בסיס חיל האוויר, למרות התנגדות נחרצת של תושבי האיזור. לטענת רטנר מדובר באיוולת. יצטרכו להאריך שם את המסלול הקיים בלפחות 700 מטר, לכיוון רמת ישי, כפר יהושע וטבעון. מהנדס ברשות שדות התעופה הסביר שאם הם מקבלים את השדה, צריך לחרוש אותו ולבנות הכל מחדש, מה שאומר שחיל האוויר הולך להתפנות. הפינוי לא יעלה פחות מ-10 מיליארד שקל, והתקציב יגיע מחוץ לתקציב הביטחון. הבינוי של שדה חדש יעלה לפחות עוד 4-5 מיליארד שקל.

החלופה החיפאית, לו היו מחליטים עליה בזמן, לא היתה עולה פרוטה. במצב הנוכחי, בהשקעה של כמיליארד וחצי שקל ושנתיים עבודה, אפשר להקים שדה בינלאומי פעיל, שנמצא בלב הארץ, קרוב למרכזי אוכלוסיה, ויחסוך הון עתק.

שדה התעופה המתוכנן בחיפה על פי שרטוטו של דר' מיכה רטנר:
מסלול מטוסים ארוך בחלק הצפוני של נמל המפרץ.
בחלק הדרומי רציפים לספינות של הצי השישי וחיל הים.
רציף המכולות הקיים בנמל הכרמל יורחב עד נמל הקישון.


יש בתוכנית של רטנר אלמנטים יפים, מקוריים, וחשובים. להלן אחדים מהם: 
התוכנית לוקחת כבסיס את המצב הקיים, שהוא השטח המיובש של נמל המפרץ, ומייעדת אותו, במקום למגרש מכולות, להקמת מסלול תעופה ארוך ובסיסי צי. 
התוכנית הופכת את נמל הכרמל לגדול הרבה יותר באמצעות תוספת רציפים בלבד, ומבטלת בכך כל צורך בתוספת רציפים במקומות אחרים.
התוכנית עונה על צרכים בטחוניים מיידיים. 
התוכנית מעלה ביקורת על ההשקעה הכספית העצומה בנמל המפרץ המיותר, ועל ההשקעה העצומה שצפויה ברמת-דויד, שאינו מתאים.

טענת הנגד המרכזית לתוכנית היא כי אין הגיון להציג אותה אחרי שהשטח כבר יובש למטרה אחרת. אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורנית. יש מצב נתון עם נמל המפרץ, שהוא למעשה נמל סיני, שהם רוצים בו מסוף פטרוכימי של נמל דלקים. כמובן שנמל תעופה בצמוד להם לא יכול להתקיים לצד מסוף כזה. 

התוכנית של רטנר מתיחסת גם לשאלת החוזים שיש להקמת והפעלת הנמל עם הסינים, וקובעת שאפשר לשנות אותם בקלות ובמהירות באמצעות משא ומתן מתאים. היא לוקחת בחשבון את כלל שימושי הקרקע הקיימים באזור, ומשדרגת אותם באופן הטוב ביותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה