יום ראשון, 23 בספטמבר 2018

סין משתלטת על נמלי חיפה

סין משתלטת על חופי ישראל.

אחרי הרכבת הקלה ומנהרות הכרמל, בשנים הקרובות צפויה סין להפעיל את הנמל הימי החדש בחיפה. אולם חרף העובדה כי היא תהיה חשופה ליכולותיה הצבאיות של ישראל, ההחלטה התקבלה ללא מעורבות המועצה לביטחון לאומי או חיל הים.

פרופסור חורב, ראש המרכז למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה, אומר "כשסין רוכשת נמלים היא עושה את זה במסווה של שמירת נתיב סחר מהאוקיינוס ההודי דרך תעלת סואץ ועד לאירופה, כמו נמל פיראוס ביוון. האם לאופק כלכלי כזה יש השפעה ביטחונית? אנחנו לא שוקלים מספיק. אחד הבכירים האמריקאים העלה בכנס את השאלה אם הצי השישי של ארצות הברית יוכל לראות בנמל חיפה נמל בית. לנוכח השליטה הסינית, העניין יורד מסדר היום".

בארצות הברית סבורים שישראל השתגעה כשנתנה לסינים את המפתחות לנמל חיפה. חיל הים לא יוכל לבנות על המשך היחסים הקרובים עם הצי השישי מרגע שסין בתמונה.

חברת SIPG הסינית זכתה במכרז להרחבת הנמל בחיפה.
את ההחלטה קיבלו משרד התחבורה ורשות הנמלים, תוך מעורבות אפסית של המועצה לביטחון לאומי ובלי שחיל הים יהיה כלל בתמונה.

הנמל האזרחי בחיפה צמוד לנתיב היציאה של בסיס חיל הים הסמוך, שבו ממוקמת גם שייטת הצוללות הישראלית. נדמה שאיש בדרג המדיני והביטחוני לא עצר כדי לחשוב עד הסוף על המשמעויות האסטרטגיות של המהלכים הללו. סין מקבלת באמצעותם השפעה עצומה על התשתיות החיוניות בישראל, ובעקיפין גם מבט מקרוב על חלק מהיכולות הצבאיות שלה. לאורך השנים, זה יכול להעמיד לרשותה אמצעי לחץ פוטנציאליים על ישראל, אם תסכן את האינטרסים של בייג'ין.










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה