יום חמישי, 14 בפברואר 2019

הפסקת יצור מטוס האיירבוס A380 ושדה התעופה חיפה

איירבוס הודיעה היום, 14 לפברואר 2019, כי תפסיק לייצר את מטוס A380 סופר ג'מבו, ובכך היא זונחת את חלומה לשלוט בשחקים עם המטוס הענק, לאחר שנים של מכירות חלשות. המטוס הגדול בעולם, שמכיל שני מפלסים ומקומות ישיבה ל-544 אנשים, נבנה במטרה להתחרות במטוס 747 של בואינג, אך המכירות היו חלשות בגלל דור חדש של מטוסי נוסעים קטנים יותר. איירבוס מסרה כי מטוס A380 האחרון יימסר ללקוחות ב-2021.
בחברה הוסיפו כי אמירייטס, הלקוחה הגדולה ביותר של ה-A380, החליטה לצמצם את מספר ההזמנות של הסופר ג'מבו והזמינה במקומו 70 מטוסים קטנים יותר מדגמי A350 ו- A330neo.
הגורם המרכזי שמשפיע לרעה על מכירות מטוסי-הענק היא הנטיה לעבור למודל של טיסות ישירות לעומת טיסות דרך מוקדי תעבורה מעטים וגדולים. 
גורם שני לירידה במכירות מטוסים בעלי ארבעה מנועים בשנים האחרונות היא שיפור ביכולות המטוסים הקטנים כמו בואינג 787, בואינג 777 ואיירבוס A350.
המעבר למטוסי נוסעים בינוניים, בעלי ביצועים חסכוניים, שפועלים משדות תעופה אזוריים, היא מכה לנתב''ג ולרמון, שני שדות תעופה שבהן הושקעו בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים במטרה להפוך אותם למרכזי תעבורה אוירית ענקיים, שבמרכזם מסלול וטרמינל שמתאימים במיוחד למטוסי A380.
ההחלטה צריכה לשמש גם כתמריץ עבור מקבלי ההחלטות בתחום התעופה האזרחית בישראל, להשקיע בשדה התעופה חיפה, כך שיהיה שדה אזורי גדול, שיוכל לקלוט את כל מטוסי הנוסעים הבינוניים שפועלים ברחבי תבל. 
יתר על כן, אין צורך יותר בשדה תעופה ''משלים נתב''ג'', בעל קריטריונים דומים לזה של נתב''ג מבחינת אורך המסלול וגודל הטרמינל. קריטריונים מחמירים אלה הם שפסלו את שדה התעופה בחיפה, וגרמו להתמקדות ברמת-דויד או נבטים, שהופכים כיום לבלתי רלבנטיים עוד יותר.

בואינג 787 - אם תרצו, אפשר גם בחיפה

יום רביעי, 13 בפברואר 2019

הצלת תוכנית פארק הקישון


האדריכל מיכאל רטנר פנה לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה וביקש להצטרף כמשיב נוסף להליך הערר שהגישה חנ"י על ההחלטה לאשר את תוכנית פארק מורד הקישון. רטנר מציע להגדיל את השטח המיועד לפארק מ-850 דונם ל-2,400 דונם.

רטנר, המתמחה בתכנון נמלים, מעגנות ופיתוח צמוד מים, מציע להרחיב את שטח הפארק משתי גדותיו – הצפונית והדרומית – ב-1,550 דונם ביחס לשטח המיועד לפארק בתוכנית שיזמה רשות נחל הקישון. עמדתו של רטנר היא שמכיוון שפארק מורד הקישון מוצע באתר ייחודי מבחינה אורבנית בלב מטרופולין חיפה, זהו המיקום הבלעדי לפארק מטרופוליני שישרת הן את עיר ההר חיפה והן את אגד ערי המפרץ – הקריות אתא, חיים, ים, מוצקין וביאליק – ולכן ייעוד השטח לפארק עדיף מבחינה תכנונית על כל שימוש אחר ונכון שיהיה בשטח המירבי הניתן – 2,400 דונם.