יום שבת, 4 באוגוסט 2018

הגישה למסלול בשדה התעופה חיפה מכיוון דרום-מזרח

הטענה המרכזית נגד הארכת המסלול בשדה התעופה חיפה, באופן שיתאים למטוסי נוסעים גדולים כדוגמת הבואינג 737, היא שמכיוון דרום-מזרח הגישה אל ציר ההמראה-נחיתה היא מוגבלת מידי, בעיקר על ידי המכשול הטופוגרפי של הר הכרמל.
התמונות להלן נועדה להפריך זאת, ולהראות, כמו שיודע כל מי שצופה במפרץ ממרומי ההר, שהמרחב האוירי בגישה מדרום-מזרח הוא מרווח, ומאפשר תמרון רב.
יש להדגיש כי רוב ההמראות והנחיתות במסלול המוארך מתוכננות להתבצע בכיוון הים, שהוא צפון-מערב. זאת בזכות תנאי מזג האויר הנוחים והיציבים ברוב ימות השנה, והרגולציה למען שמירת איכות הסביבה.
נחיתות והמראות בכיוון דרום-מזרח יתבצעו במקרים נדירים בלבד, אך חשוב לשמור אופציה זאת, בפרט למקרי חירום.


התמונה מראה את רכס הר הכרמל, שפונה לצפון ושגובהו כ-300 מטרים מעל חיפה, במקום שהוא משתפל בחדות למישור עמק זבולון בפיתחת הקישון בואכה עמק יזרעאל. במקום זה גם פונה רכס הכרמל מזרחה בזווית חדה, ויוצר את הדופן הדרומית-מערבית של עמק יזרעאל.
אפשר לראות כי השיפוע החד נמצא במרחק ניכר מדרום לציר הגישה למסלול, ומסיבה זאת ציר הגישה הוא כולו מעל שטח מישורי בגובה פני הים, ואפשר לבצע נחיתות בזווית רדודה לכל אורכו.
בנוסף מראה התמונה, אשר צולמה מהספינה שמשייטת בקו חיפה-עכו, את גבעות טבעון הנמוכות באופק, ואת הדמית המסלול וסביבתו הקרובה בתוך הים.


מכשול טופוגרפי משני הן ארובות הלבניות של בז''ן. ארובות אלה נמצאות ממש על ציר הגישה למסלול, במרחק של כ-1.5 קילומטר מקצהו. אפשר לראות כל זאת היטב בתמונה להלן.
לנוכח המראה המורכב של פני השטח בצד דרום-מזרח, יהיה צורך לתכנן ציר גישה מסומן ומואר היטב. אך מכשול הגובה היחיד הוא שתי ארובות הלבניות, וסביר שארובות אחרות של בז''ן לא יהיו מכשול.


יום שישי, 3 באוגוסט 2018

שדה תעופה בינלאומי חיפה ז"ל (1995-2007) - כתבה מבלוג אורבאני 03/07/2007

בשנת 2007 כתב יוצר הבלוג ''חיפה - בלוג אורבאני'', פוסט יפה אודות התוכניות להקמת נמל התעופה הבינלאומי בחיפה משנת 2002. יותר מעשור חלף מאז, והבלוג אינו פעיל יותר. לכן מן הראוי, למען הדור הצעיר, על מנת שהנושא לא יישכח, ולפני שהמאמר יימחק, להביא ולצטט אותו כאן במלואו.

החלק החשוב בפוסט הוא התמונות, שהן מתוך הדמיה רשמית של התוכנית, במצגת שהועלתה ליוטיוב ונמחקה.
התוכניות החדשות לפיתוח השדה בחיפה עשויות בהחלט להתבסס במידה רבה על תוכניות אלה משנת 2002.  

כותרת המצגת היא: GATEWAY HAIFA - שדה תעופה בינלאומי - חיפה. הכותרת ממתגת היטב את הקונספט, שעל פיו חיפה היא עיר תיירותית חכמה, אשר משלבת חדש בישן, עם נמל תעופה משולב בנמל ימי, תעשיה, מסחר ושירותים מתקדמים. 
השדה בהדמיה הוא בעל מסלול אחד, באורך של כ-2400 מטרים, ונכנס לים בצמוד לשובר הגלים של נמל המפרץ, שהיה עדיין בשלבי תכנון. 
בנוסף מופיעים בהדמיה טרמינל חדש, ואזור לתעשיות לווין נוסח קרית שדה התעופה בנתב''ג. 

כותרת המצגת

הנמלים המשולבים, הימי והאוירי



המסלול מכיוון דרום-מזרח

קרית שדה התעופה בצדי המסלול והים
  
הטרמינל בקרבת הצ'קפוסט

להלן המאמר במלואו מתוך ''חיפה - בלוג אורבאני'':

בשנת 1995 הוחלט על פיתוח שדה התעופה של חיפה כשדה בינלאומי.
הממשלה אישרה לסקר אווירונאוטי מקיף.
הממשלה אישרה סקר סיכונים מקיף
הממשלה אישרה סקר חלופות מיקום מקיף.
בסיומו, הוחלט על הרחבתו לכיוון הים, בניית טרמינל חדש ואזור לתעשיות לוויין נוסח איירפורט סיטי בנתב"ג.

לאחר כל הסקרים, ולאור חשיבות הפרויקט, הוכנס שדה התעופה הבינלאומי לתמ"א 15 והוכר על ידי ממשלת ישראל כפרויקט בעל חשיבות לאומית שיקודם בנוהל מזורז. היו שביקשו לזרז את הקמתו כך שיוכל אפילו להיחנך במהלך שנת ה-60 למדינה. בעלות גבוהה נוספת נמסר תכנון הטרמינל לידי משרד אדריכלים (משה צור).

אבל אז באה הממשלה הנוכחית, והחליטה לפתע לבטל את הפרויקט. התירוץ החדש שנרמז על ידי שר התחבורה מופז, הוא שהשדה עלול לפגוע בהרחבה של הנמל הימי, למרות שכאמור דבר זה נלקח בחשבון בעשר השנים שבהם קודם התכנון שלו. לפתע הציע משרד האוצר למקם אותו במגידו, או במקום חלופי אחר. ככל הנראה, ביקשו להימנע מלהוציא את התקציבים הדרושים לבניית השדה ושידרוגו, זאת למרות מצבה של חיפה אחרי מלחמת לבנון השנייה וכל ההבטחות של הממשלה לחזק את העיר והצפון.

כחלק מתחרות מול אשדוד על תקציבי פיתוח הנמל הימי (כאילו שאין צורך דחוף לפתח את שניהם או להקים אפילו נמל ימי שלישי) החליטה השבוע עיריית חיפה כי תהייה מוכנה לוותר לחלוטין על הרחבת שדה התעופה, ואף לבטל את שדה התעופה הקיים, ולהעתיקו למועד ומקום בלתי יודעים "לאזור מגידו". זאת לאחר שסקר תיירות (ע"ע הנושא הקודם בבלוג זה) קבע שחיוני לתיירות בעיר לפתח שדה תעופה בינלאומי.

וכך ירדו לטמיון 12 שנות השקעה, מליוני ש"ח בתקציבים וסקרי יישום, החלטות ממשלה לפרויקט בעדיפות לאומית, וסקר התיירות. באופן אירוני הפרויקט בוטל בשנה שבה כבר היה אמור להיות בשלבי בנייה מתקדמים. כמו רבים וטובים לפניו בחיפה, גם פרויקט שדה התעופה הבינלאומי יצטרף לשורה ארוכה של פרויקטים מבוטלים ברחבי העיר.

יום חמישי, 2 באוגוסט 2018

הסופר מאיר שלו מתנגד להקמת נמל תעופה בינלאומי ברמת דויד

תושבי עמק יזרעאל מוחים נגד החלטת הממשלה להקים נמל תעופה אזרחי בין לאומי בשטח העמק. למחאת התושבים הצטרף גם הסופר מאיר שלו, תושב העמק בעצמו. בריאיון לשש עם עודד בן עמי אמר כי: ''העמק הזה הוא יצירה ייחודית, ישות ייחודית של טבע, נוף, חקלאות. שדה תעופה יהרוס את המקום הזה. לא יפגע או יזיק לו, אלא יהרוס אותו. יהיו כבישי ענק, טרמינל גדול, מגרשי חניה, חוות מיכלי דלק, האנגרים, מטוסים נוחתים וממריאים מעל העמק המיוחד והלא מאוד גדול והרס מוחלט של המקום כמו שהוא".