יום שישי, 3 באוגוסט 2018

שדה תעופה בינלאומי חיפה ז"ל (1995-2007) - כתבה מבלוג אורבאני 03/07/2007

בשנת 2007 כתב יוצר הבלוג ''חיפה - בלוג אורבאני'', פוסט יפה אודות התוכניות להקמת נמל התעופה הבינלאומי בחיפה משנת 2002. יותר מעשור חלף מאז, והבלוג אינו פעיל יותר. לכן מן הראוי, למען הדור הצעיר, על מנת שהנושא לא יישכח, ולפני שהמאמר יימחק, להביא ולצטט אותו כאן במלואו.

החלק החשוב בפוסט הוא התמונות, שהן מתוך הדמיה רשמית של התוכנית, במצגת שהועלתה ליוטיוב ונמחקה.
התוכניות החדשות לפיתוח השדה בחיפה עשויות בהחלט להתבסס במידה רבה על תוכניות אלה משנת 2002.  

כותרת המצגת היא: GATEWAY HAIFA - שדה תעופה בינלאומי - חיפה. הכותרת ממתגת היטב את הקונספט, שעל פיו חיפה היא עיר תיירותית חכמה, אשר משלבת חדש בישן, עם נמל תעופה משולב בנמל ימי, תעשיה, מסחר ושירותים מתקדמים. 
השדה בהדמיה הוא בעל מסלול אחד, באורך של כ-2400 מטרים, ונכנס לים בצמוד לשובר הגלים של נמל המפרץ, שהיה עדיין בשלבי תכנון. 
בנוסף מופיעים בהדמיה טרמינל חדש, ואזור לתעשיות לווין נוסח קרית שדה התעופה בנתב''ג. 

כותרת המצגת

הנמלים המשולבים, הימי והאוירי



המסלול מכיוון דרום-מזרח

קרית שדה התעופה בצדי המסלול והים
  
הטרמינל בקרבת הצ'קפוסט

להלן המאמר במלואו מתוך ''חיפה - בלוג אורבאני'':

בשנת 1995 הוחלט על פיתוח שדה התעופה של חיפה כשדה בינלאומי.
הממשלה אישרה לסקר אווירונאוטי מקיף.
הממשלה אישרה סקר סיכונים מקיף
הממשלה אישרה סקר חלופות מיקום מקיף.
בסיומו, הוחלט על הרחבתו לכיוון הים, בניית טרמינל חדש ואזור לתעשיות לוויין נוסח איירפורט סיטי בנתב"ג.

לאחר כל הסקרים, ולאור חשיבות הפרויקט, הוכנס שדה התעופה הבינלאומי לתמ"א 15 והוכר על ידי ממשלת ישראל כפרויקט בעל חשיבות לאומית שיקודם בנוהל מזורז. היו שביקשו לזרז את הקמתו כך שיוכל אפילו להיחנך במהלך שנת ה-60 למדינה. בעלות גבוהה נוספת נמסר תכנון הטרמינל לידי משרד אדריכלים (משה צור).

אבל אז באה הממשלה הנוכחית, והחליטה לפתע לבטל את הפרויקט. התירוץ החדש שנרמז על ידי שר התחבורה מופז, הוא שהשדה עלול לפגוע בהרחבה של הנמל הימי, למרות שכאמור דבר זה נלקח בחשבון בעשר השנים שבהם קודם התכנון שלו. לפתע הציע משרד האוצר למקם אותו במגידו, או במקום חלופי אחר. ככל הנראה, ביקשו להימנע מלהוציא את התקציבים הדרושים לבניית השדה ושידרוגו, זאת למרות מצבה של חיפה אחרי מלחמת לבנון השנייה וכל ההבטחות של הממשלה לחזק את העיר והצפון.

כחלק מתחרות מול אשדוד על תקציבי פיתוח הנמל הימי (כאילו שאין צורך דחוף לפתח את שניהם או להקים אפילו נמל ימי שלישי) החליטה השבוע עיריית חיפה כי תהייה מוכנה לוותר לחלוטין על הרחבת שדה התעופה, ואף לבטל את שדה התעופה הקיים, ולהעתיקו למועד ומקום בלתי יודעים "לאזור מגידו". זאת לאחר שסקר תיירות (ע"ע הנושא הקודם בבלוג זה) קבע שחיוני לתיירות בעיר לפתח שדה תעופה בינלאומי.

וכך ירדו לטמיון 12 שנות השקעה, מליוני ש"ח בתקציבים וסקרי יישום, החלטות ממשלה לפרויקט בעדיפות לאומית, וסקר התיירות. באופן אירוני הפרויקט בוטל בשנה שבה כבר היה אמור להיות בשלבי בנייה מתקדמים. כמו רבים וטובים לפניו בחיפה, גם פרויקט שדה התעופה הבינלאומי יצטרף לשורה ארוכה של פרויקטים מבוטלים ברחבי העיר.

יום חמישי, 2 באוגוסט 2018

הסופר מאיר שלו מתנגד להקמת נמל תעופה בינלאומי ברמת דויד

תושבי עמק יזרעאל מוחים נגד החלטת הממשלה להקים נמל תעופה אזרחי בין לאומי בשטח העמק. למחאת התושבים הצטרף גם הסופר מאיר שלו, תושב העמק בעצמו. בריאיון לשש עם עודד בן עמי אמר כי: ''העמק הזה הוא יצירה ייחודית, ישות ייחודית של טבע, נוף, חקלאות. שדה תעופה יהרוס את המקום הזה. לא יפגע או יזיק לו, אלא יהרוס אותו. יהיו כבישי ענק, טרמינל גדול, מגרשי חניה, חוות מיכלי דלק, האנגרים, מטוסים נוחתים וממריאים מעל העמק המיוחד והלא מאוד גדול והרס מוחלט של המקום כמו שהוא".












יום רביעי, 1 באוגוסט 2018

תינוקות בתת משקל, הגירה שלילית, ושדה התעופה חיפה



תושבי חיפה מסתובבים השבוע חפויי ראש, מוכי הלם ואלם לנוכח שתי החדשות שממחישות את שפל המדרגה שאליה הדרדרה העיר.

הידיעה הראשונה עוסקת במחקר שהראה כי בחיפה, באזור עוטף בז''ן, נולדים דרך קבע תינוקות בתת משקל, בממוצע שעולה באחוזים אחדים על זה של כלל האוכלוסיה. הנתונים מאששים מחקרים קודמים, אודות תינוקות בעלי ראש קטן מהרגיל.

החדשה השניה עוסקת בהגירה השלילית מחיפה, שהיא תופעה קבועה במהלך השנים האחרונות. כ 10,000 תושבים עזבו את העיר בשנת 2017, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במקומם הגיעו לעיר כ 7500 תושבים חדשים, ועוד כ 2500 נוספו כתוצאה מריבוי טבעי. מעבר לכך שהעיר אינה צומחת, תמונת הנתונים משקפת מציאות עגומה, שלפיה אוכלוסיה איכותית עוזבת את העיר, ובמקומה מגיעה אוכלוסיה איכותית הרבה פחות.

לשתי העובדות העצובות אפשר להוסיף עוד אחת, והיא המצב הבטחוני בגבול סוריה, שהתבטא בלפחות ארבעה אירועים חמורים בשבועות האחרונים. סוריה, דעאש, רוסיה, איראן וחיזבאללה, מנסים כולם את כוחו של צה''ל, וחיפה היא פרי שאותו הם ינסו לקטוף.

שלושת החדשות קשורות ישירות לאזלת היד בפיתוח נמל תעופה בינלאומי בחיפה.

בעבר היו נוהגים לשים ציפורים בכלובים בחדרים של חולים קשים, כדי שהציפורים יטהרו את האויר באמצעות ציוציהן, משק כנפיהן, ותנועתן החיננית. ההקבלה בין המטוס לציפור אינה רחוקה מהמציאות. מטוסים שיטוסו מעל בתי הזיקוק ירעננו את האויר המזוהם שמעליו, באופן מטאפורי, כיוון שהם ירחיבו את אופקי התושבים אל מעבר לקו האופק.

כאשר מדברים על תוספת התעסוקה שיביא נמל התעופה לחיפה נוקבים באלפי מקומות. למעשה, המספר הוא גדול הרבה יותר, ואפשר להעריך אותו במאות אלפים. התוספת הישירה תהיה בעובדי נמל התעופה וחברות התעופה, אך התוספת העקיפה, בשירותים הנלווים, תהיה גדולה הרבה יותר.

הרוסים ביססו אחיזה איתנה בסוריה באמצעות נמל ימי משולב בנמל אוירי בעיר לטקיה. מה יותר פשוט מאשר להעתיק את המודל לחיפה , ולפתח את הסינרגיה בין הנמל הימי לאוירי במישור האזרחי והצבאי כאחד.