יום שישי, 30 במרץ 2018

שוק אזורי בחיפה

שני קווי רכבת חדשים מגיעים עמוסי נוסעים לחיפה כל יום, בדרכם למרכז הארץ: קו אחד מבית שאן, שמביא איתו גם נוסעים מאזור נצרת, שעולים בתחנת עפולה. קו שני מכרמיאל, שמביא איתו נוסעים גם מאזור צפת והגליל העליון, עמק החולה ורמת הגולן.
כל סוחר טוב נוהג להציג את מרכולתו על אם הדרך, כדי שהנוסעים יקנו. הם גם נוהגים לעשות עסקים נוספים באותה הזדמנות. זה סדר העולם מימים ימימה.
לא כך בחיפה. הרכבות חולפות על פניה עמוסות נוסעים, וראש העיר לא מציג שום סחורה לראווה. הנוסעים חולפים מנומנמים ומפוהקים על פני העיר התעשיתית הדוחה והחולה, ומיחלים לרגע שיסיימו לחצות אותה. הם יודעים היטב שאין לו מה להציע להם, אפילו לא שלט "ברוכים הבאים בשערי עירנו".
כך התעלם מהמציאות ראש העיר גם בשנתיים שפעל בחיפה, בהצלחה חסרת תקדים, נמל תעופה בינלאומי צנוע. הוא לא טרח לארגן קו אוטובוס ממרכזית המפרץ, מרחק של פחות מעשר דקות נסיעה, שהיה משמש כשאטל בין תחנת הרכבת לטרמינל.
דוגמא נוספת: אזרחים מקומיים ותיירים רבים נהנים מסיור וקניות בשוק הכרמל בתל אביב ומחנה יהודה בירושלים. שווקים אלה ממוקמים לאורך צירים ארוכים ישרים, עם סמטאות שיוצאות מהן בזווית ישרה לעבר שדרות מקבילות, שמאפשרות את הרחבת השווקים. בשוק תלפיות בשכונת הדר בחיפה עולה התחושה של חוסר התמצאות ומבוכה. השוק בנוי על מדרון תלול, ואין לו מבנים, רחובות, מדרכות ודוכנים מסודרים.
עדיף שגם השוק העירוני בחיפה יהיה ממוקם לאורך ציר מישורי מרכזי ארוך, אשר יתפצלו ממנו צירי רוחב קצרים. המקום המתאים לכך הוא הוא מבנה השוק הסיטונאי הריק ברחוב קיבוץ גלויות, אשר כיום עומד שומם ברחוב ארוך, רחב, ומישורי זה, שריק גם הוא כיום ברובו.
מבנה השוק הסיטונאי נמצא במרחק של כ-200 מטרים בלבד מתחנת הרכבת הראשונה של חיפה, שכיום משמשת כחלק ממוזיאון הרכבת. צירי התנועה של המטרונית, וכביש אבן גבירול המהיר, הם עורקי תנועה ראשיים מקבילים נוספים, במרחק עשרות מטרים בודדים. סביב צירי התנועה המרכזיים האלה, שמרכיבים יחד את דרך המלך שחוצה את העיר חיפה בין דרום לצפון, ניתן לפתח שוק אזורי ללא הגבלה.

יום חמישי, 29 במרץ 2018

סדר פסח בחיפה...#

שני קווי רכבת חדשים מגיעים עמוסי נוסעים לחיפה כל יום, בדרכם למרכז הארץ: קו אחד מבית שאן, שמביא איתו גם נוסעים מאזור נצרת, שעולים בתחנת עפולה. קו שני מכרמיאל, שמביא איתו נוסעים גם מאזור צפת והגליל העליון, עמק החולה ורמת הגולן. 
כל סוחר טוב נוהג להציג את מרכולתו על אם הדרך, כדי שהנוסעים יקנו. הם גם נוהגים לעשות עסקים נוספים באותה הזדמנות. זה סדר העולם מימים ימימה. 
לא כך בחיפה. הרכבות חולפות על פניה עמוסות נוסעים, וראש העיר לא מציג שום סחורה לראווה. הנוסעים חולפים מנומנמים ומפוהקים על פני העיר התעשיתית הדוחה והחולה, ומיחלים לרגע שיסיימו לחצות אותה. הם יודעים היטב שאין לו מה להציע להם, אפילו לא שלט "ברוכים הבאים בשערי עירנו". 
כך התעלם מהמציאות ראש העיר גם בשנתיים שפעל בחיפה, בהצלחה חסרת תקדים, נמל תעופה בינלאומי צנוע. הוא לא טרח לארגן קו אוטובוס ממרכזית המפרץ, מרחק של פחות מעשר דקות נסיעה, שהיה משמש כשאטל בין תחנת הרכבת לטרמינל.
יהב נעמד דרך קבע כחיגר בשולי הנתיב ההומה אנשים, פוסח בין הסעיפים מחשש שיחליק וישתטח על קרקע יחסי הציבור החלקלקה, תוך כדי ליקוט פירורי תהילה.

יום ראשון, 28 בינואר 2018

חיפה במלחמת לבנון השניה

במלחמת לבנון השניה, בשנת 2006, עמדה העיר חיפה בפני קריסה מוחלטת, לאחר שמרבית תושביה נטשו אותה בעקבות מטר טילים שנמשך חודשים אחדים, אך עובדה זאת טויחה על ידי בעלי ענין שונים.
במשך שבועות רבים הסתובבתי ברחובות העיר, ולא ראיתי נפש חיה. גם פחי הזבל היו ריקים. העיר חזרה לפעולה בעקבות משאיות האשפה, שרוקנו חיש מהר את קומץ האשפה שהצטברה במהלך המלחמה.
שום דבר לא פעל בעיר במהלך המלחמה: מוסדות החינוך, משרדי הממשלה, התחבורה הציבורית, שירותי העיריה, הבנקים, הסופרמרקטים והשוק, החנויות והקניונים, הדואר ועוד. הכל היה סגור!
לא טיל ענק עמד להכריע את חיפה, אלא טיל קטן אחד או שניים נוספים, שהיו בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל". לא היה חסר הרבה לכך שהנשיא בוש יכריז שהמצב הוא תיקו, ויש להביא להפסקת אש מידית כדי למנוע אסון הומניטרי בחיפה.
אחרי המלחמה עלו יונה יהב וחבורתו על העיר עם בולדוזרים ותקציבי שיקום שמנים, ובמסווה כותרות פומפוזיות חרבו אותה על תושביה והביאו אותה למצבה כיום.
זאת כדי ליצור אשליה של עשיה, במקום מציאות של תיקון.
חיפה במלחמה היתה כל כך מתה, שהאויר בהדר היה לפתע נקי, ואפשר היה לחוש את הפיח שהצטבר על הקירות בבנינים במהלך השנים כמו שכבת טיח בעובי סנטימטרים אחדים. בז"ן בלבד המשיכו לפעול, משחררים אדי בנזן קלים. הבנתי אז שחיבים להרחיק את בז"ן מהמטרופולין, פחות מחמת הזיהום והסכנה הבטחונית, ויותר כדי שלעיר יהיה סיכוי להיות עיר נורמאלית.