יום שני, 9 באוקטובר 2017

האם יש לחיפה סיכוי להיות 'עיר עולם'

'עיר עולם' או 'עיר גלובלית' (באנגלית: Global City או World City), היא עיר מתמחה המהווה נקודה מרכזית בעלת השפעה כלכלית, חברתית תרבותית או פוליטית ישירה ומוחשית על הזירה הבינלאומית, בעידן הגלובליזציה. ערי עולם מוגדרות כבעלות קשר ישיר, שאינו מוגבל למיקומן הגאוגרפי, עם העולם החיצוני למדינת הלאום. בעיר זו ירוכזו מטותיהן המרכזיים של חברות מקומיות ובינלאומיות, מרכזי הבנקים הגדולים, הבורסה למסחר בניירות ערך ובתי עסק רבים המשרתים את הגורמים הפיננסיים השונים, לצד שירותים נלווים, כמו תחבורה בינלאומית ענפה. ערי העולם ה"קלאסיות" הן ניו יורק, טוקיו, לונדון ופריז. יחד עם זאת, יש היום חוקרים שמתייחסים למושג כטיפוס אידאלי. כלומר, עיר יכולה להיות 'יותר' ו'פחות' עיר עולם.

התכונות הבאות משותפות לכל הערים שהוכרו כערי עולם:
  • הכרה בינלאומית ומיידית; אומרים "פריז", לא פריז שבצרפת. למרות שקיימות ערים וישויות פוליטיות אחרות בשם "פריז", ברור לכל שמדובר בפריז בירת צרפת. מצבים דומים קיימים בקשר ללונדון וטוקיו.
  • השפעה פעילה על אירועים בינלאומיים וענייני עולם והשתתפות בהם; למשל, בניו יורק שוכן מטה האומות המאוחדות, ובבריסל מטה האיחוד האירופי. לכן, ערים אלו, שבהן נקבעות מדיניות בעלות עניין, מושכות תשומת לב תקשורתית רבה.
  • נמל תעופה בינלאומי גדול (למשל לונדון הית'רו או שיקגו או'הייר) שמשמש מרכז מבוסס למספר חברות תעופה בינלאומיות.
  • מערכת תחבורה מתקדמת שמכילה מספר אוטוסטראדות ו/או מערכת תחבורה ציבורית המציעה מספר אמצעי תחבורה (רכבת תחתית, רכבת קלה, אוטובוס, רכבת פרברית, או מעבורת).
  • השפעה ממדינות זרות וקהילות אתניות. בכמה ערים בעלות חשיבות מסחרית בינלאומית, קיימות קהילות אנשי עסקים גולים (למשל בסינגפור, שנגחאי, הונג קונג, טוקיו, ומוסקבה).
  • מוסדות פיננסיים בינלאומיים (כמו HSBC בלונדון ודויטשה בנק בפרנקפורט), לשכת עורכי הדין, מטה תאגידים (כמו ויבנדי בפריז ו-GE בניו יורק), ובורסות (כמו הבורסה לניירות ערך בניו יורק, נאסדאק, בורסת סאו פאולו, בורסת פריז, ובורסת לונדון) בעלי השפעה על הכלכלה העולמית.
  • תשתית תקשורתית מתקדמת עליה מסתמכים תאגידים רב-לאומיים (כגון סיב אופטי, מערכות Wi-Fi, שירותי תקשורת סלולרית, ואמצעי תקשורת מהירה אחרים).
  • מוסדות תרבותיים וחינוכיים מן המדרגה הראשונה (כגון מוזיאונים, אוניברסיטאות, פסטיבלי קולנוע, דרמה ומוזיקה תוססות, תזמורת, אופרה, וחיי רחוב ססגוניים).
  • מספר סוכנויות כלי תקשורת משפיעות כמו CNN, ה-BBC, או הניו יורק טיימס.
  • תשתיות ספורט נרחבות, נבחרות מקומיות בליגות העל, ויכולת לארח תחרויות ספורט מרכזיות (כמו הגראנד סלאם בטניס, המונדיאל, או המשחקים האולימפיים) יחד עם ניסיון באירוחן.

איזה מבין התכונות המשותפות לערי עולם נמצאת בחיפה?
  • הכרה בינלאומית ומיידית - אין
  • השפעה פעילה על אירועים בינלאומיים וענייני עולם והשתתפות בהם - אין
  • נמל תעופה בינלאומי גדול - אין
  • מערכת תחבורה מתקדמת - יש קצת
  • השפעה ממדינות זרות וקהילות אתניות - יש קצת
  • מוסדות פיננסיים בינלאומיים - אין
  • תשתית תקשורתית מתקדמת עליה מסתמכים תאגידים רב-לאומיים - יש קצת
  • מוסדות תרבותיים וחינוכיים מן המדרגה הראשונה - יש קצת
  • מספר סוכנויות כלי תקשורת משפיעות - אין
  • תשתיות ספורט נרחבות - יש קצת

יום חמישי, 7 בספטמבר 2017

האוזן האנושית בהקבלה למכונית

איור משנות ה-1930 של פריץ קאהן, הרופא-אמן-יהודי-גרמני-ציוני-חיפאי, שממחיש את פעולת האוזן האנושית בהקבלה לפעולת המכונית.

פעולת האוזן האנושית בהקבלה לפעולת המכונית


יום שבת, 2 בספטמבר 2017

נמל תעופה בינלאומי קטן בחיפה יגדיר מחדש את כלכלת האזור

ציטוט מפי מנכ''ל החברה: ''על בסיס התחשיב של 40 עובדים למטוס הם יגייסו 120 עובדים מקומיים, שיחד עם עובדים ממיקור חוץ יביאו להעסקה ישירה ועקיפה של 900 עובדים.''
כלומר, כל מטוס נוסעים מדגם בואינג 737 או איירבוס 320 מביא לתעסוקה של 300 עובדים בבסיס האם שלו.
כמה עובדים, אם כן, תוסיף למצבת העובדים של מטרופולין חיפה הקמת נמל תעופה בינלאומי במפרץ, במידה ויהיה בו בסיס קבוע של מטוסי נוסעים של חברות לאוקוסט?
לאחר הארכת המסלול עד לקו המים, אפשר יהיה באופן מידי, בזכות שפע השטחים הלוגיסטיים הפנויים סביבו, להחנות דרך קבע 10 מטוסי נוסעים של חברות לאוקוסט בנמל התעופה חיפה.
התרומה לכלכלה מבחינת תוספת עובדים בהעסקה ישירה ועקיפה תהיה לפיכך: 10 כפול 300 שהם 3,000 עובדים.
במידה ובנמל התעופה יחנו דרך קבע 20 מטוסים, התוספת למצבת העובדים במטרופולין חיפה-עכו תהיה של 6,000 איש.
כל זאת מבלי לחשב את תוספת העובדים שידרשו להפעלת נמל התעופה עצמו. ברשות שדות התעופה עובדים כ-4,500 איש, מרביתם בנתב''ג, בחטיבות תפעול, אחזקה, שירות וביטחון. בנוסף, פועלות בנתב''ג נציגויות של משרדים ממשלתיים, ובהם משרדי הפנים, הקליטה, החקלאות, התיירות, צה"ל והמשטרה.
כל אלה הם אינם עדיין תוספת התעסוקה העיקרית: זאת תהיה במגזרי המשק שאינם קשורים באופן ישיר לנמל התעופה אך ניזונים ממנו, כמו התיירות, ההייטק, התעשיה האוירית וכדומה.
לסיכום, נמל תעופה בינלאומי קטן במפרץ חיפה, באורך מסלול של 2,000 מטרים בלבד, עשוי להגדיר מחדש את כלל כלכלת מטרופולין חיפה-עכו, באמצעות תוספת של עשרות אלפי עובדים ברמה גבוהה.
נתוני עזר להשוואה:
- אל-על מעסיקה כ-6,000 עובדים ומפעילה 43 מטוסים - כ-140 עובדים למטוס. בסיס האם היחיד של החברה הוא נתב''ג.
- בכל הנמל הימי של חיפה מועסקים פחות מ-1,500 עובדים. כ-50% מהם מועסקים בנמל המכולות, שתאומו נמל המפרץ מוקם בימים אלה, על שטח שאפשר להקים עליו את נמל התעופה הבינלאומי.