יום רביעי, 4 בנובמבר 2015

הסכם לשיקוע הרכבת בעיר התחתית

הרכבת תשוקע בעיר התחתית, בקטע של כ-2 ק''מ בין המושבה הגרמנית לקרית הממשלה. תוקם תחנת רכבת תת קרקעית במקום. בעתיד תתחבר המנהרה הזאת למנהרה מתחת לכרמל.

ההסכם נראה לכאורה מצוין, התוכנית תתבצע בשלבים, ותתחיל בעתיד הקרוב.

השינוי המשמעותי ביותר, לעומת הנוסח הרשמי הקודם של תוכנית חזית הים העירונית, הוא שפתיחת החזית בעתיד הקרוב למרגלות המושבה הגרמנית מתבטלת. התמונות המרהיבות אשר הוצגו לאזרחים, של המעבר בין שדרות בן גוריון לנמל, נותרות בגדר תמונות עד לאחר השלמת כל שיקוע הרכבת. זאת כי בשלב הראשון מקבלת העיריה, על פי ההסכם החדש, שטח גדול מול מרכז העיר התחתית, אשר לא ברור כיצד יפותח וכיצד תתבצע הגישה אליו, אם בכלל. בשלב השני תקבל העיריה את השטחים שמול קרית הממשלה, ובשלב האחרון, בעוד כחמש שנים, את השטחים שמול המושבה הגרמנית. לאחר מכן יתחיל מבצע שיקוע המסילה, שיימשך עוד שנים לא מעטות, ולאחר סיומו בלבד תיפתח סוף סוף חזית הים העירונית. מדובר לפיכך בטווח זמן של עוד 10 שנים לפחות, ובינתייים נאדא.

השאלה היא אם התוכנית אינה גדולה, מורכבת ומסורבלת מידי עבור פרנסי העיר, ולא תתמסמס ותתעוות בידיהם. בנוסף, קיים חשש שהתוכנית תאפיל, באמצעות מניפולציה תקשורתית, על מחדלי העיריה בתחומים אחרים.

כתבה נוספת: מסילת הרכבת תשוקע! חיפה נפתחת אל הים


יום ראשון, 25 באוקטובר 2015

שדה התעופה הראשי של איי הבתולה חודר אל הים

Cyril E. King Airport הוא נמל תעופה שממוקם כ-3 ק''מ  ממערב לרובע העסקים המרכזי של שרלוט אמאלי באי סנט תומאס בארצות הברית, שהוא אחד מאיי הבתולה באיים הקריביים.
זהו שדה התעופה העמוס ביותר באיי הבתולה של ארצות הברית, ואחד העמוסים ביותר באיי הקריביים המזרחיים.
השדה משרת כיום למעלה ממיליון נוסעים בשנה. בנמל התעופה פועל מסלול עיקרי אחד, שאורכו 2,134 מטר ורוחבו 46 מטר. במסוף הנוסעים פועלים 11 שערים.
אלה הם הצורה וסדר הגודל שנמל התעופה הבי''ל חיפה צריך לקבל בשלב הראשון של פיתוחו לתוך מפרץ חיפה.

שדה התעופה סיריל אי. קינג באי סנט תומס באיי הבתולה נמצא בנוף שמזכיר את מפרץ חיפה

המטוסים הרבים שמגיעים למסלול בסנט תומס נהנים משולי בטיחות רחבים בזכות הים 

יום ראשון, 4 באוקטובר 2015

שדה התעופה של הונולולו

הנוף של  הונולולו בירת הוואי דומה לנוף של חיפה, כשילוב של הרים, ים, ומפרץ. שדה התעופה של הונולולו הוא אחד משדות התעופה הפעילים ביותר בארצות הברית. מיקום השדה דומה למיקומו של השדה בחיפה, שעשוי גם הוא להיראות כמסלולים שנמשכים מהיבשה אל תוך מי המפרץ.

לפיתוח זה יש יתרונות רבים, וביניהם:
  • הימנעות מרעשים ומנתיבי מטוסים שעוברים מעל מקומות מיושבים
  • קירבה למרכז העיר שמיקומו המסורתי הוא סמוך לקו המים
  • שילוב הדוק בין תחבורה אוירית, ימית ויבשתית
  • שפע קרקע זולה לפיתוח המסלולים
  • אפשרות לנצל את הקרקע המיובשת גם לתיחום מי המפרץ לצורך יצירת מעגנים
  • אפשרות להתרחב בהדרגה לתוך הים בלי להיות מוגבלים על ידי שימושי קרקע קיימים
  • התרחקות ממכשולים טופוגרפיים ובפרט רכסי הרים
  • מראות מרהיבי עין של העיר מהאויר ושל המטוסים הנוחתים.
  • ועוד

שדה התעופה של הונולולו עם ההרים, העיר והמפרץ ברקע, בנוף שמזכיר את חיפה