יום שלישי, 5 בפברואר 2013

אין צורך בשיקוע מסילת הרכבת בחיפה

אין כל צורך בשיקוע ומינהור בציר המסילה בחיפה!

הטופוגרפיה הקיימת מאפשרת להשתמש במורד שקיים מההר אל הים כדי ליצור גישור במראה טבעי. 

המקום הבולט בו קיימת טופוגרפיה כזאת הוא בראש הכרמל, באזור מערת אליהו. במקום זה אפשר ליצור מעל המסילה משטח משופע שיורד מההר אל הים. 

מקום חשוב נוסף הוא בשער חזית הים העירונית במורד שדרות בן גוריון. ממש מתבקש מאליו להשקיע שם מעט את הרחבה וליצור כיכר מונמכת מתחת למסילה הקיימת, ובדרך זאת להדגיש את מורד ההר.

יתכן שאין צורך בהקמת מעבר נוסף בחיפה מלבד שני אלה, כי יש כיום מחלפים גדולים בבת גלים ובחוף הכרמל, ומחלף נוסף בנמל הנוסעים.

בנושא החישמול אפשר להסתפק בישראל בטכנולוגיה הקיימת, ובאזור חיפה לשלב בין קו תחתי לעילי, מכיוון שהמהירות של הרכבת באזור העיר היא ממילא איטית יותר.
קו חישמול תחתי רצוף מעתלית למזרח חיפה יפתור את כל הבעיות שחישמול עילי יוצר. 
מסילת הרכבת תישאר כולה במפלס הנוכחי, ששומר במידה רבה על החוף שממערב לה מפני זחילה אורבאנית.
את חצי המיליארד שיהב קיבל  לצורך השיקוע החלקי אפשר להקדיש למטרות יותר מועילות.

השילוב בין קו מתח תחתי לקו מתח עילי הוא אתגר תכנון נופי והנדסי, ויתכן שהדבר מרתיע את משרד התחבורה ששואף לפשט את תהליך החישמול.

גישור טבעי בין המסילה לנוף על יד מסעדת 'מקסים'

הר, כביש, מסילה, חוף - ראש הכרמל כאתגר לגישור טבעי

בשער הכניסה לחזית הים העירונית שבצומת העצמאות - בן גוריון אפשר להמשיך באורח מלאכותי את המורד הטבעי של ההר וליצור כיכר מונמכת מתחת למסילת הרכבת.

יום רביעי, 30 בינואר 2013

חישמול רכבת ישראל

''


בימים אלה אנו נמצאים בעיצומו של המאבק נגד חישמול הרכבת בחיפה.

החישמול העילי בחיפה יביא להצבת עמודים ומתיחת כבלי חשמל לאורך נתיב המסילה ובכך יחסום את מראה הנוף, יכער, ובנוסף יצור קרינה מסוכנת על סביבתו.

חיפה נבחרה משום מה להיות המקום הראשון בישראל שבו ייבנה מערך החישמול של הרכבת.

זאת דווקא בשעה שהעיר זכתה לאישור לפתיחת חזית הים העירונית, ומבקשת למצב את עצמה כעיר תיירותית שנפתחת לים כדוגמת ברצלונה.

זאת איוולת ממדרגה ראשונה מצידו של שר התחבורה להתחיל תוכנית זאת בחיפה.

אך איוולת עוד יותר גדולה היא עצם התוכנית לחשמל את כל רכבת ישראל באמצעות עמודים.

מדינת ישראל היא ארץ תיירותית קדושה והחישמול העילי יעניק לה מראה מכוער של פרבר תעשייתי נידח.

אין חולק על כך כי החישמול יזניק את הרכבת קדימה, אך אסור לעשות זאת על חשבון מראה הנוף של ארץ הקודש.

כל עמוד חשמל יהיה בבחינת מסמר בארון המתים של עתידה התיירותי של ארץ ישראל.


הפיתרון הנכון הוא להשתמש בפס שלישי לחישמול המסילה. פס שלישי הוא קו מתח בגובה הפסים וביניהם. בזכות זאת החישמול אינו פוגם במראה הנוף.

פס שלישי מקובל במרבית מסילות המטרו של ערי תבל.

הוא אינו מקובל עדיין כיום במסילות הבינעירוניות.

אך יש לזכור כי מדינת ישראל ברובה היא מטרופולין אחד מבחינת גודלה, ולכן היישום של פס שלישי מתאים עבורה.


ראוי לציין כי המתנגדים לחישמול העילי של הרכבת בחיפה מבקשים למנהר אותה לכל אורך הדרך, וכי הפיתרון של פס שלישי אינו נמצא כלל על סדר היום שלהם.

עירית חיפה הצליחה, לאחר משא ומתן מתיש, להשיג שיקוע של הרכבת בקטע קצר בלבד לאורך פארק החוף שלה.

זה הישג בטל בשישים לעומת הנזק הגורף שייגרם לחיפה.

מעבר לכך, המינהור יעלה מיליארדי שקלים, הוא יבטל את חווית הנסיעה ברכבת בחיפה, ובעיקר - לא ברור אם הוא כלל אפשרי מבחינה הנדסית.

זאת מכיוון שמנהרה על ציר הרכבת תיבנה לאורך אקוויפר המים של החוף. המנהרה תיבנה בתנאים של הצפת מים מתמדת, וגרוע מכך: המנהרה תחסום את זרימת מי התהום מהר הכרמל לעבר הים ובכך תיצור בכל האזור שמצידה אדמה רוויה במים שעלולה להביא לשקיעת הבנינים לאורך הציר. 


בנוסף, מסילת הרכבת לאורך חופי חיפה עצרה עד היום את הזחילה האורבאנית אל חוף הים, והותירה לנו רצועת חוף צרה אך עדיין במצב טבעי, מה שלא נותר בערי ישראל האחרות ובפרט במרכז הארץ. פס שלישי יבטיח את המשך שימור רצועת החוף הטבעית גם לעתיד, כיוון שהמסילה תמשיך לחצוץ בין העיר לים, והמעבר ביניהם יתאפשר במקומות מסוימים בלבד.


במדינת ישראל הסתיים לא מכבר פיתוחה של מכונית מהפכנית חשמלית. אין ספק כי נמצאים בה המוחות והיכולות לפתח את הפס השלישי לרמה המתאימה, ובכך להפוך אותה למדינה ירוקה מובילה.

פס שלישי לחישמול הרכבת מציב אתגרים טכנולוגיים ובטיחותיים. אך זול יותר בהרבה להקים אותו לעומת עמודי החשמל, ולכן השקעה בפיתוחו עשויה להשתלם גם מבחינה כלכלית.

יום שני, 28 בינואר 2013

טרמינל לחיבור בין העיר לנמל


באחד הימים האחרונים הזדמן לי לבקר בתערוכת 'עם הפנים לים' במוזיאון העיר חיפה, ולאחר מכן לנסוע לחוף דדו באוטובוס. בתערוכה הוצגה שורת מיבנים שמתארים ומגלמים את היחס של חיפה לים ובין היתר ממגורות דגון, המרכז המסחרי המנדטורי בעיר התחתית ומגדלי חוף הכרמל.

בעודי מהלך לאורך הטיילת שטופת השמש היכתה בי בתדהמה העובדה החשובה כי בתערוכה לא הוצג המבנה היחיד שמבטא כיום את הקשר התיפקודי הישיר בין חיפה לים, הלוא הוא טרמינל התחבורה הציבורית בחוף הכרמל, שמשלב את תחנות האוטובוסים והרכבת עם חוף הים באמצעות מנהרות להולכי רגל.

כולנו נמשכים בחבלי קסם אל חוף הים, והטרמינל הזה מאפשר את הגישה המיידית אליו, למרות הסירבול ואי הנוחות. אלה נשכחים לאחר דקות אחדות של הליכה בטיילת שטופת השמש לקול המיית הגלים.

הטרמינל בהגדרתו הוא מבנה שמשמש את הנוסעים במעבר בין חלקו החיצוני של נמל התעופה או הנמל הימי עד למתקנים שמאפשרים את עלייתם למטוסים או לאוניות, ובתוכו נמצאים כל השירותים להם הם זקוקים.

אודות הטרמינלים יש ספרות אדריכלית עניפה. הטרמינל המקובל הוא מבנה מוארך שמוצב בין האזורים החיצוני והפנימי של הנמל. הוא מורכב ממספר קומות שכל אחת מהן היא בעלת שימוש שונה. הקומות התחתונות מיועדות לערוצי התחבורה השונים ולחניונים, קומות הביניים מיועדות למעבר של הולכי רגל ולחנויות, והקומות העליונות למשרדים ומלונות.

הטרמינלים מחוברים היטב לכל אמצעי התחבורה באזור שחיצוני להם כמו: רכבות, אוטובוסים ומכוניות. במקביל הם מקיימים את הקשר עם האזור הפנימי באמצעים רבים ומגוונים כמו: מדרכות ומדרגות נעות, מנהרות, גשרונים ועוד.
טרמינלים רבים נחשבים ליצירות מופת ארכיטקטוניות.

אפשר להרחיב את מסגרת הגדרת הטרמינל מבנין שמשמש לתיפקוד ספציפי לעבר יצירה אדריכלית שמקשרת בין שני אזורים גיאוגרפיים שונים, ובמקרה שלפנינו העיר התחתית ונמל חיפה.

הטרמינל במקרה כזה לא ישמש רק כאמצעי מעבר פשוט אלא גם כמבטא תפישת עולם מלאה, שניתן לכנותה תפישת העולם של 'ארץ מעבר', שהוא במקרה גם כינוי מקובל לארץ לישראל המקראית. מבנה הטרמינל המינימליסטי מסוגל לצמוח ולהתפתח לאורך הקילומטר של מסילת הברזל שמפרידה בין העיר התחתית לנמל חיפה, ולהפוך לרובע שלם שיש בו אלפי דירות ועסקים, ממש כמו הונג קונג במתכונת מצומצמת.

המצב כיום - גדר מנתקת בין כל העיר התחתית לנמל חיפה

באמצעות קומפלקס טרמינלים שיוקם מעל מסילות הברזל שבין העיר לנמל חיפה יתבטל הצורך להעתיק או לשקע את מסילת הרכבת. גם סכנת הקרינה מהחשמל תתבטל כיוון שהרכבות תעבורנה בתוך חללים מקורים.

הקרקעות באזור שייכות למדינה ולעיריה. הציבור ירוויח מאד ממכירתן ליזמים לצורך הקמת מבנים שונים, שכמעט ואין גבול לגודלם, צורתם ותיפקודם האפשרי.

בחיפה יתכן וזאת לא תהיה יצירת מופת ארכיטקטונית, כי אפשר והיא תשלב בין מבנים קיימים אחדים: ממגורות דגון, תחנת רכבת חיפה מרכז, טרמינל נמל הנוסעים, המרכז המסחרי המנדטורי לאורך רחובות העצמאות והנמל, מחסני הנמל הענקיים ועוד.

יתקיים בטרמינל ענק זה, בתחנות שיהיו פזורות לאורכו, גם מעבר של נוסעים אמיתיים ולא כאלה שבאים לחצות את המסילה או לבקר בבניינים בלבד. בין הנוסעים האמיתיים יהיו בראש ובראשונה נוסעי ספינות הנוסעים הענקיות שפוקדות את נמל חיפה, שבנייני הטרמינל יאפשרו להם שער כניסה מפואר לישראל.

דגמי טרמינלים מפוארים