יום שני, 28 בינואר 2013

טרמינל לחיבור בין העיר לנמל


באחד הימים האחרונים הזדמן לי לבקר בתערוכת 'עם הפנים לים' במוזיאון העיר חיפה, ולאחר מכן לנסוע לחוף דדו באוטובוס. בתערוכה הוצגה שורת מיבנים שמתארים ומגלמים את היחס של חיפה לים ובין היתר ממגורות דגון, המרכז המסחרי המנדטורי בעיר התחתית ומגדלי חוף הכרמל.

בעודי מהלך לאורך הטיילת שטופת השמש היכתה בי בתדהמה העובדה החשובה כי בתערוכה לא הוצג המבנה היחיד שמבטא כיום את הקשר התיפקודי הישיר בין חיפה לים, הלוא הוא טרמינל התחבורה הציבורית בחוף הכרמל, שמשלב את תחנות האוטובוסים והרכבת עם חוף הים באמצעות מנהרות להולכי רגל.

כולנו נמשכים בחבלי קסם אל חוף הים, והטרמינל הזה מאפשר את הגישה המיידית אליו, למרות הסירבול ואי הנוחות. אלה נשכחים לאחר דקות אחדות של הליכה בטיילת שטופת השמש לקול המיית הגלים.

הטרמינל בהגדרתו הוא מבנה שמשמש את הנוסעים במעבר בין חלקו החיצוני של נמל התעופה או הנמל הימי עד למתקנים שמאפשרים את עלייתם למטוסים או לאוניות, ובתוכו נמצאים כל השירותים להם הם זקוקים.

אודות הטרמינלים יש ספרות אדריכלית עניפה. הטרמינל המקובל הוא מבנה מוארך שמוצב בין האזורים החיצוני והפנימי של הנמל. הוא מורכב ממספר קומות שכל אחת מהן היא בעלת שימוש שונה. הקומות התחתונות מיועדות לערוצי התחבורה השונים ולחניונים, קומות הביניים מיועדות למעבר של הולכי רגל ולחנויות, והקומות העליונות למשרדים ומלונות.

הטרמינלים מחוברים היטב לכל אמצעי התחבורה באזור שחיצוני להם כמו: רכבות, אוטובוסים ומכוניות. במקביל הם מקיימים את הקשר עם האזור הפנימי באמצעים רבים ומגוונים כמו: מדרכות ומדרגות נעות, מנהרות, גשרונים ועוד.
טרמינלים רבים נחשבים ליצירות מופת ארכיטקטוניות.

אפשר להרחיב את מסגרת הגדרת הטרמינל מבנין שמשמש לתיפקוד ספציפי לעבר יצירה אדריכלית שמקשרת בין שני אזורים גיאוגרפיים שונים, ובמקרה שלפנינו העיר התחתית ונמל חיפה.

הטרמינל במקרה כזה לא ישמש רק כאמצעי מעבר פשוט אלא גם כמבטא תפישת עולם מלאה, שניתן לכנותה תפישת העולם של 'ארץ מעבר', שהוא במקרה גם כינוי מקובל לארץ לישראל המקראית. מבנה הטרמינל המינימליסטי מסוגל לצמוח ולהתפתח לאורך הקילומטר של מסילת הברזל שמפרידה בין העיר התחתית לנמל חיפה, ולהפוך לרובע שלם שיש בו אלפי דירות ועסקים, ממש כמו הונג קונג במתכונת מצומצמת.

המצב כיום - גדר מנתקת בין כל העיר התחתית לנמל חיפה

באמצעות קומפלקס טרמינלים שיוקם מעל מסילות הברזל שבין העיר לנמל חיפה יתבטל הצורך להעתיק או לשקע את מסילת הרכבת. גם סכנת הקרינה מהחשמל תתבטל כיוון שהרכבות תעבורנה בתוך חללים מקורים.

הקרקעות באזור שייכות למדינה ולעיריה. הציבור ירוויח מאד ממכירתן ליזמים לצורך הקמת מבנים שונים, שכמעט ואין גבול לגודלם, צורתם ותיפקודם האפשרי.

בחיפה יתכן וזאת לא תהיה יצירת מופת ארכיטקטונית, כי אפשר והיא תשלב בין מבנים קיימים אחדים: ממגורות דגון, תחנת רכבת חיפה מרכז, טרמינל נמל הנוסעים, המרכז המסחרי המנדטורי לאורך רחובות העצמאות והנמל, מחסני הנמל הענקיים ועוד.

יתקיים בטרמינל ענק זה, בתחנות שיהיו פזורות לאורכו, גם מעבר של נוסעים אמיתיים ולא כאלה שבאים לחצות את המסילה או לבקר בבניינים בלבד. בין הנוסעים האמיתיים יהיו בראש ובראשונה נוסעי ספינות הנוסעים הענקיות שפוקדות את נמל חיפה, שבנייני הטרמינל יאפשרו להם שער כניסה מפואר לישראל.

דגמי טרמינלים מפוארים



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה