יום חמישי, 5 במאי 2016

שדה התעופה של חיפה ותוכנית חיבורי נמל המפרץ

המפה היא של תוכניות נמל המפרץ, אשר נמצא בשלבי הקמה ראשוניים בימים אלה, אשר במסגרתן מוקם שובר הגלים הצפוני שלו. תהליך קבלת ההחלטות לגבי נמל זה נעשה בחשאי, בלי שיתוף הציבור, אשר התוודע לנושא לאחר תחילת ביצועו בשטח. גם עין בלתי מקצועית מגלה מיד כי מדובר בתוכנית חפוזה, אשר אינה לוקחת בחשבון מאומה מלבד עצמה.
כמו שאפשר לראות בצד ימין של המפה, התשתית התחבורתית של נמל זה עוברת מול קצה מסלול שדה התעופה, וחוסמת כל אפשרות לתנועת מטוסים גדולים. הנמל יחסום אפשרות להארכת המסלול ב-300 מטרים עד לקו המים, הארכה שתאפשר נחיתת מטוסי נוסעים בינוניים. התוכנית המקורית לפיתוח המסלול, שאושרה על ידי הות''ל וטובי המומחים בישראל, היתה להארכה נוספת אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ.
בצבע סגול-כחול מסומנים מגרשי המכולות המתוכננים. הם מקיפים את מעגן הקישון ופארק הקישון, אשר עומד אף הוא להתחסל, הלכה למעשה, בעקבות הקמת נמל המפרץ, שנעדר כל עורף לוגיסטי, ומשתלט עקב כך על שטחים נרחבים בעלי יעוד טוב בהרבה. הפארק מופיע במפה מתחת למעגן הדיג, ככתם ירוק קטן, באותו צבע של שטח הים המיובש של נמל המפרץ.

אודות אלטרנטיבות אפשר לקרוא בפוסט מנהרה מתחת לשפך נמל הקישון. המנהרה היא לצורך חיבור נמל המפרץ, במידה ויתוכנן מחדש, עם התשתיות הלוגיסטיות הנרחבות הקיימות של נמל חיפה מדרום לקישון. 

להלן מספר איורים נוספים שמטרתם להבהיר את סוגית מסלולי שדה התעופה בחיפה ביחס לנמל המפרץ:


​שרטוט שטח תשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז, שאותו מנסה תנועת 'חיים בחיפה' לבטל בימים אלה באמצעות בקשות התנגדות. השטח מיועד לתשתיות של מסילות ברזל, כבישים, ומנהרות, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו הארכה שלו.


מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הות''ל לפני כעשור, ובוטלה טרם תחילת ביצועה .


​איור מקורי של הפוטנציאל המלא למסלולים במפרץ חיפה. צבע המים הבהיר מראה את המדף היבשתי, שהוא הקרקע במים רדודים, שאותה ניתן ליבש ולכבוש מהים. משורטטים שני מסלולים ארוכים: האחד הוא בהמשך למסלול הקיים. השני, הארוך יותר, מוסט בזוית קלה דרומה. על שטח זה מתוכנן נמל המפרץ.


​איור מקורי נוסף, שמראה נמל תעופה גדול משולב בנמל ימי. המסלול הארוך משמש כצלע של נמל המפרץ. שוברי גלים חדשים וארוכים במערב הנמל הם אלה שכנגדו.


​נמל המפרץ המתוכנן, שהתחילו בהקמתו, ושל שובר הגלים שלו, שהוא המשך של השובר הקיים.

בתכנון נכון, נמל תעופה בינלאומי בחיפה אינו סותר את הקמת נמל המפרץ. נהפוך הוא! בתכנון נכון, ובשלבים הדרגתיים, אפשר לבנות נמל תעופה משולב עם נמל מפרץ שיהיה גדול הרבה יותר מאשר זה שנבנה בימים אלה.
השלבים הם:
א. הארכת מסלול שדה התעופה עד לקו המים ובנית מנהרה מתחת לנמל הקישון עבור נמל המפרץ.
ב. הארכת המסלול לתוך הים כצלע של נמל המפרץ, על פי תוכנית הות''ל שהוצגה למעלה.
ג. בנית המסלול השני, הארוך, ועיצוב נמל המפרץ בצמוד אליו, ובמקביל בנית שובר גלים נגדי ארוך שמתחיל בראש הכרמל.

לסיום, ברצוני לציין כי לחלופה המוצעת ברמת דויד לנמל תעופה בינלאומי בצפון הארץ אין כל סיכוי להתקבל, כיוון שאינה מעשית, ובזכות ההתנגדות הרבה של תושבי העמק.
נושא זה הוא סלע המחלוקת בין שני הגופים הפוליטיים הירוקים במועצת העיר, רשימות 'הירוקים' ו'חיים בחיפה', אשר אלמלא כן היו יכולים זה מכבר ליצור קואליציה בראשות העיר.
אפשר לקרוא פוסטים נוספים תחת התגית שדה תעופה חיפה.

יום שלישי, 3 במאי 2016

מנהרה מתחת לנמל הקישון לחיבור בין נמל המפרץ לנמל חיפה

​האיור להלן הוא שרטוט של שטח לתשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז בשם ''תוכנית חיבורי נמל המפרץ'', שאותו מנסה תנועת ''חיים בחיפה'' לבטל בימים אלה, באמצעות בקשות התנגדות. 
השטח מיועד לתשתיות של מסילות ברזל, כבישים, ומנהרות, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו כל אפשרות להארכה שלו.


הקו הלבן מקיף את השטח המבוקש עבור
חיבורי נמל המפרץ
למצדדים, ובצדק רב, בהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה, אסור להסתפק בהתנגדות בלבד לתוכנית ''חיבורי נמל המפרץ''. עליהם גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, מסלול המטוסים יהיה חייב לשמש כצלע של נמל מפרץ מתוכנן בהתאם.
ניתן לראות זאת בתמונה הבאה, שהיא מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הועדה הלאומית העליונה לתכנון לפני כעשור, אך בוטלה, ב''רגע שחור'', טרם תחילת ביצועה.

תוכנית הועדה הלאומית לתכנון לנמל תעופה משולב בנמל ימי במפרץ חיפה

אין כל צורך ב''עורף לוגיסטי'' נפרד עבור נמל המפרץ. לנמל חיפה הקיים כיום יש עורף לוגיסטי עצום, שעשוי להספיק לנפח מטענים בלתי מוגבל. יתרה מכך, על פי המקובל כיום בתחום השטעון, המטענים יוצאים מהנמל מיד לאחר שהם מורדים מהספינות, ואין צורך בשטחי אחסון.

אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מגרשי מכולות, מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.
המנהרה בפתח נמל הקישון תהיה מיועדת, על פי הצורך, לשינוע מטענים בלבד, ובעיקר מכולות, שניתן לשנע אותן בנקל על גבי מסועים או רכבים רובוטיים.
המפה להלן, של נמל הקישון מראה את תוואי המנהרה המתאים, שהיא באורך כ-200 מטרים בלבד, במים רדודים למדי. ניתן יהיה לבנות אותה בקלות ובמהירות, באמצעות השקעת תבניות בטון מוכנות.

בפס הירוק - מנהרה מתחת לפתח נמל הקישון לחיבור בין נמלי חיפה והמפרץ

המפה להלן היא של מנהרה מתחת לנמל מרסיי. מנהרה דומה, קטנה בהרבה, אפשר להקים מתחת לפתח נמל הקישון.

מנהרה מתחת לנמל מרסיי


יום שישי, 15 באפריל 2016

המטאורולוגיה החברתית-כלכלית של מפרץ חיפה

חג הפסח העניק הזדמנות להסתכל במבט רחב על מצב הניקיון של מפרץ חיפה.
בשבועות האחרונים חווים תושבי המטרופולין טראומה בריאותית קשה, שההתאוששות ממנה היא איטית. זיהום האויר הקשה, מפגע הריח המרעיל שעמד באויר, התפוגג רק עם בוא הגשמים הבלתי צפויים. לאחר הגשמים הזיהום התחדש, בתנאי אובך קשים. בימים האחרונים שוב נקראים תושבי מפרץ חיפה להסתגר בבתיהם, כתוצאה מתקלה במתקן פטרוכימי. להשלכות הבריאותיות הישירות נוספות גם תופעות לוואי רבות.

המבנה הטופוגרפי של מפרץ חיפה, של אמפיתאטרון טבעי, הוא זה שגורם לכך שהתנאים המטאורולוגיים ישפיעו על תושביו באופן קיצוני. במשך רוב ימות השנה פליטות ארובות המפעלים אינן יוצאות מתחומי המפרץ, ונשארות כלואות בו למשך שעות רבות ביממה. זאת כי תנאי מזג האויר במפרץ הם יציבים: האקלים הים תיכוני הוא רגוע, רכס הכרמל במערב מונע כניסת רוחות חזקות, והקירבה לים יוצרת שעות רבות, בבוקר ובערב, שבהם האויר עומד כתוצאה משיוויון הטמפרטורה בין היבשה לים.
כתוצאה מהאויר היציב נוצרת דרך קבע שכבת היפוך מעל מפרץ חיפה, מעט מתחת לגובה קו הרכס של ההרים המקיפים את המפרץ. ההיפוך, אינברסיה בלועזית, הוא תופעה מטאורולוגית של אויר חם שעולה ומתקרר בהדרגה תוך כדי כך, עד שהוא מגיע למצב של שיוויון טמפרטורה עם האויר שמעליו ומתחתיו.
במפרץ חיפה אפשר לראות תופעה זאת כמעט מידי יום, בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר צופים מכיוון הכרמל לעבר המפרץ. פליטות ארובות המפעלים עולות ונתקעות כשכבת אינברסיה למשך שעות אחדות. בעבר, כאשר תחנת הכוח של חברת החשמל בחוף שמן הופעלה במזוט, שעשנו בולט בצבעו הצהוב-אפור, אפשר היה לראות היטב את התופעה. כיום, לאחר שעברו לשימוש בגז, שכבת האינברסיה בולטת לעין הרבה פחות. אין זאת אומרת שחלקיקים מזהמים אחרים אינם נמצאים באויר, אלא שהם בלתי נראים. 


האמפיתאטרון ההררי שמקיף את מפרץ חיפה הוא מעין ''שריר טבעתי'' של המטרופולין. במידה והשריר נקי, כולנו מרגישים כשורה. במידה והשריר מלוכלך, דהיינו שורר בו זיהום אויר רב, ההשפעה של הסביבה על הבריאות הופכת לשלילית. הסביבה ממלאת כאן תפקיד חשוב, לא פחות מאשר הזיהום כשלעצמו. במפרץ חיפה, מחמת קיומה הקבוע של שכבת אינברסית האויר, המפעלים הפטרוכימיים מהווים סכנה לבריאות הציבור שהיא חמורה הרבה יותר מאשר במקומות אחרים. במקומות שאינם מכותרים על ידי רכסי הרים, ולדוגמא אשדוד, מתפזר הזיהום בקלות רבה הרבה יותר, וההשפעה הסביבתית נמוכה יותר.
ההשפעה של זיהום האויר על האוכלוסיה במטרופולין חיפה היא כה רבה, עד שמידת הקרבה אליו, עד לרמה של מיקום דירת המגורים, משפיעה באופן משמעותי על מעמדו החברתי-כלכלי ועל התנהגותו כלפי הזולת של כל אדם שמתגורר בחיפה ובאזור המפרץ. ככלל, תושבי מערב רכס הכרמל, החל מהכרמל הצרפתי, דרך שכונת כרמליה וכלה בשכונת דניה, הם בעלי יתרון בריאותי משמעותי לעומת תושבי מזרח חיפה, והדבר בא לידי ביטוי בחיי היומיום, ובאמצעות מניפולציות באמצעי התקשורת.
האויר במפרץ חיפה מזוהם, אך בעיר חיפה הפכו ראש העיר וחבורתו למליצי היושר שלו. יונה יהב מתגורר במערב רכס הכרמל, בשכונת דניה, שאינה מושפעת כמעט מזיהום האויר בעבר השני של הרכס. את ההבדל בין התושבים במערב למזרח הרכס אפשר לחתוך בסכין. תושבי המערב נהנים מבריזה רעננה, כשהם טובלים בירק, וצופים לנופים פסטורליים. תושבי המזרח קמים מידי יום לשכבת אויר מזוהם שמונח מול אפם, ולצפיה במגרשי המכולות המתרבים.

התהליך של קריסת מזרח חיפה לעומת התחזקות מערב חיפה התחזק מאד בדור האחרון, כתוצאה מהקרבת המפרץ למען הנפט והמכולות, וההקמה במקביל במערב הרכס של שכונות מגורים רבות, אזורי מסחר ותעסוקה, ובפרט הקמת האיצטדיון העירוני החדש בדרום העיר.
איצטדיון זה נבנה על רקע הפופולריות הרבה בימינו של הספורט בכלל, והכדורגל בפרט. הספורט הפך למעין דת להמונים, ומשטרים טוטליטריים ממנפים אותו לצרכיהם. לראיה אולימפיאדת בייג'ינג 2008, אשר בהשראתה הוקם האצטדיון בדרום חיפה. הכדורגל בחיפה הפך, כמו ברחבי אירופה, למנוע תיקשורתי עיקרי, ואיצטדיון סמי עופר הוא זירת המשחק הפרטית של ראש העיר, שבאמצעותה הוא ממנף את פעילותו, וזכה בבחירות שלוש פעמים רצופות.
באמצעות הפופולריות הרבה בה זכה יונה יהב בעקבות הקמת האיצטדיון, הוא הצליח לגייס לטובתו מקבלי החלטות רבים למען התוכניות השנויות במחלוקת של: נמל המפרץ, הרחבת בז''ן, חוות מיכלי הדלק, צמצום פארק הקישון, אי פיתוח נמל תעופה בי''ל בחיפה, ועוד.

כיוון שהאיצטדיון הוא מרכיב חיוני במערכת בריאות הציבור, ניתוקו מסוגיות בריאות הסביבה המרכזיות גורם לכך שכל בעיה של רפואה גיאוגרפית שמתעוררת, ולדוגמא זיהום האויר הקשה של השבועות האחרונים במפרץ חיפה, עלול לגרום להתפרצות של מגיפות.
אפשר כיום לחלום בלבד על ההשפעה המטיבה הרבה שהיתה עשויה להיות על תושבי מטרופולין חיפה הקמתו של איצטדיון כדורגל מרכזי בליבו, צמוד לפארק הקישון.

מן הראוי לציין כי מבנה האמפיתאטרון הטבעי של המפרץ גורם גם לכך, שכל שינוי לטובה באיכות הסביבה ששוררת בו, משפיע במהירות באופן חיובי על תושביו.

האיור להלן נקרא 'מפרץ חיפה כאיצטדיון טבעי'. זה תיאור מופשט של הטופוגרפיה של האזור: הקשת העליונה היא הרי הגליל, והקשת התחתונה הר הכרמל. הפתחים מימין ומשמאל מייצגים את עמק יזרעאל והים התיכון. המפרץ עצמו מצויר כמגרש כדורגל. הציור נוצר לפני כעשור שנים, בעקבות הגשת ההתנגדויות להקמת האיצטדיון העירוני בדרום העיר.