יום חמישי, 5 במאי 2016

שדה התעופה של חיפה ותוכנית חיבורי נמל המפרץ

המפה היא של תוכניות נמל המפרץ, אשר נמצא בשלבי הקמה ראשוניים בימים אלה, אשר במסגרתן מוקם שובר הגלים הצפוני שלו. תהליך קבלת ההחלטות לגבי נמל זה נעשה בחשאי, בלי שיתוף הציבור, אשר התוודע לנושא לאחר תחילת ביצועו בשטח. גם עין בלתי מקצועית מגלה מיד כי מדובר בתוכנית חפוזה, אשר אינה לוקחת בחשבון מאומה מלבד עצמה.
כמו שאפשר לראות בצד ימין של המפה, התשתית התחבורתית של נמל זה עוברת מול קצה מסלול שדה התעופה, וחוסמת כל אפשרות לתנועת מטוסים גדולים. הנמל יחסום אפשרות להארכת המסלול ב-300 מטרים עד לקו המים, הארכה שתאפשר נחיתת מטוסי נוסעים בינוניים. התוכנית המקורית לפיתוח המסלול, שאושרה על ידי הות''ל וטובי המומחים בישראל, היתה להארכה נוספת אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ.
בצבע סגול-כחול מסומנים מגרשי המכולות המתוכננים. הם מקיפים את מעגן הקישון ופארק הקישון, אשר עומד אף הוא להתחסל, הלכה למעשה, בעקבות הקמת נמל המפרץ, שנעדר כל עורף לוגיסטי, ומשתלט עקב כך על שטחים נרחבים בעלי יעוד טוב בהרבה. הפארק מופיע במפה מתחת למעגן הדיג, ככתם ירוק קטן, באותו צבע של שטח הים המיובש של נמל המפרץ.

אודות אלטרנטיבות אפשר לקרוא בפוסט מנהרה מתחת לשפך נמל הקישון. המנהרה היא לצורך חיבור נמל המפרץ, במידה ויתוכנן מחדש, עם התשתיות הלוגיסטיות הנרחבות הקיימות של נמל חיפה מדרום לקישון. 

להלן מספר איורים נוספים שמטרתם להבהיר את סוגית מסלולי שדה התעופה בחיפה ביחס לנמל המפרץ:


​שרטוט שטח תשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז, שאותו מנסה תנועת 'חיים בחיפה' לבטל בימים אלה באמצעות בקשות התנגדות. השטח מיועד לתשתיות של מסילות ברזל, כבישים, ומנהרות, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו הארכה שלו.


מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הות''ל לפני כעשור, ובוטלה טרם תחילת ביצועה .


​איור מקורי של הפוטנציאל המלא למסלולים במפרץ חיפה. צבע המים הבהיר מראה את המדף היבשתי, שהוא הקרקע במים רדודים, שאותה ניתן ליבש ולכבוש מהים. משורטטים שני מסלולים ארוכים: האחד הוא בהמשך למסלול הקיים. השני, הארוך יותר, מוסט בזוית קלה דרומה. על שטח זה מתוכנן נמל המפרץ.


​איור מקורי נוסף, שמראה נמל תעופה גדול משולב בנמל ימי. המסלול הארוך משמש כצלע של נמל המפרץ. שוברי גלים חדשים וארוכים במערב הנמל הם אלה שכנגדו.


​נמל המפרץ המתוכנן, שהתחילו בהקמתו, ושל שובר הגלים שלו, שהוא המשך של השובר הקיים.

בתכנון נכון, נמל תעופה בינלאומי בחיפה אינו סותר את הקמת נמל המפרץ. נהפוך הוא! בתכנון נכון, ובשלבים הדרגתיים, אפשר לבנות נמל תעופה משולב עם נמל מפרץ שיהיה גדול הרבה יותר מאשר זה שנבנה בימים אלה.
השלבים הם:
א. הארכת מסלול שדה התעופה עד לקו המים ובנית מנהרה מתחת לנמל הקישון עבור נמל המפרץ.
ב. הארכת המסלול לתוך הים כצלע של נמל המפרץ, על פי תוכנית הות''ל שהוצגה למעלה.
ג. בנית המסלול השני, הארוך, ועיצוב נמל המפרץ בצמוד אליו, ובמקביל בנית שובר גלים נגדי ארוך שמתחיל בראש הכרמל.

לסיום, ברצוני לציין כי לחלופה המוצעת ברמת דויד לנמל תעופה בינלאומי בצפון הארץ אין כל סיכוי להתקבל, כיוון שאינה מעשית, ובזכות ההתנגדות הרבה של תושבי העמק.
נושא זה הוא סלע המחלוקת בין שני הגופים הפוליטיים הירוקים במועצת העיר, רשימות 'הירוקים' ו'חיים בחיפה', אשר אלמלא כן היו יכולים זה מכבר ליצור קואליציה בראשות העיר.
אפשר לקרוא פוסטים נוספים תחת התגית שדה תעופה חיפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה