יום רביעי, 10 ביולי 2024

סודה [2024] - סרט ישראלי המתרחש בחלקו בחיפה


אווה (רותם סלע), תופרת יפיפיה, מגיעה עם בתה לשכונת פועלים במושבה כינרת  בשנת 1954. מנהיג השכונה הוא שלום גוטליב (ליאור רז), מנהיג פרטיזנים אמיץ בעבר, המשמש כיום כמנהל הייצור של חבריו במפעל הסודה. שלום מתאהב באווה, שמציעה לו את הסיכוי לאושר, ולחיים מלאי יופי וצחוק ואור, אליהם הוא משתוקק כ"כ לנוכח אישתו החולנית. אך אז מטלטלת את השכונה שמועה על עברה של אווה כקאפו, והבחירה של שלום באווה פירושם כעת לא רק בגידה במשפחתו, אלא גם בחבריו לפרטיזנים, ובחובתו להם לברר את סודה.

רוב הסרט מתרחש בשיכון הפועלים במושבה כינרת, אך קטעים לא מעטים מתרחשים בעיר חיפה, הנחשבת לעיר הגדולה אליה מגיעים מהפריפריה.

השחקנים הראשיים, ליאור רז ורותם סלע, מעניקים לסרט גושפנקא ממלכתית כמעט. לצידם בולט זוהר שטראוס, בתפקיד משנה של חברו הנאמן של מנהיג הפרטיזנים, החש נבגד כתוצאה מארועים בעבר ובהווה. 

ניכר בסרט המאמץ להקנות אותנטיות היסטורית לעלילה, באמצעות שחזור התקופה בתפאורה מתאימה. מעניין לדעת אם הוא סרט בדיוני, או שהוא מבוסס על מקומות ואירועים שהתרחשו במציאות.

שם הסרט "סודה" משקף את המציאות החברתית המורכבת של אותם ימים, שבהם פליטי וניצולי שואה חשו צורך להסתיר את עברם הטראומטי, במציאות שבה הם נאלצו להיאבק על קיומם היומיומי בתנאים קשים. הם נשאו עמם גם סודות כואבים שחששו לחשוף. השם "סודה" מרמז על הסודות הכמוסים שליוו את חייהם, ומדגיש את הפער בין המציאות החיצונית לחוויה הפנימית העמוקה שלהם. 

הסרט מתרחש לחופי ימת הכינרת, שהיא כעין בוחנת. בבית החרושת, סכנת הבקבוקים הנפיצים מחייבת את העובדים לעבוד מאחורי קירות זכוכית שקופים. מוטיב זה של שקיפות כפויה, מהדהד את המציאות החברתית של התקופה.


פוסטר הסרט ''סודה''







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה