יום שישי, 17 בנובמבר 2023

שדה תעופה חיפה - מה השתנה?




https://haipo.co.il/item/486073

''הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את תת"ל 80 א' – שדה תעופה חיפה, שתאפשר להסדיר ולהרחיב את השימוש בשדה התעופה עבור טיסות ליעדים בינלאומיים וארציים לתעופה מסחרית וכללית, תוך קביעת הגבלות בניה ושימושי קרקע במרחב הסובב את השדה.''

זה מס שפתיים, כדי שתושבי הצפון לא יתלוננו על זה שעקרו אותם מבתיהם, למשך זמן בלתי מוגבל, כתוצאה מסכנת מתקפה של החיזבאללה. כשהמצב יחזור לקדמותו ישכחו מהשדה. 

חוץ מזה, המסלול המוצע בתוכנית הוא קצר מידי. כדי שמטוסים יוכלו לנחות עם הרוח מכיוון הים צריך להוסיף אורך למסלול. 

כיוון הרוח השכיח במפרץ חיפה הוא מהים התיכון, שהוא כיוון צפון-מערב, כמו כיוון המסלול. מטוסים ממריאים דרך קבע נגד כיוון הרוח, כיוון שהדבר משפר את יכולת העילוי שלהם והופך את ההמראה לקצרה הרבה יותר. מאותה סיבה הם גם נוחתים נגד כיוון הרוח. הדבר מקצר מאד את אורך המסלול הנדרש לנחיתה. מכסימום של המראות ונחיתות בכיוון צפון מערב הוא חיוני בשדה בחיפה, גם כיוון שבדרך זאת נמנעת קרבה מסוכנת לרכס הכרמל ולמפעלי התעשיה הפטרוכימית, ונמנע זיהום רעש באזורי המגורים במפרץ חיפה. 

משמעות הרוח הקבועה מכיוון הים הוא שהמראות המטוסים, הגורמות לרעש רב, כיוון שבעת ההמראה המנוע מופעל למכסימום, יתרחשו לעבר הים.

אין זאת אומרת שהמראות ונחיתות בכיוון דרום-מזרח אינן אפשריות, אולם רצוי למעט בהן ככל שניתן. בכל מקרה, בזכות כיוון הרוח הכמעט קבוע מצפון-מערב, רוב פעילות המטוסים מכיוון דרום-מזרח תהיה בעת הנחיתה, שבה מטוסי המנועים מושבתים כמעט, והרעש שהם עושים הוא מינימלי וחרישי. 

המלחמה הממושכת על עזה מבליטה, פעם נוספת, את המחדל של היעדר שדה תעופה משלים לנתב''ג.
בנמל התעופה הראשי של מדינת ישראל אין בימי המלחמה בעזה כמעט המראות ונחיתות מטוסים. אלה שממריאים ונוחתים בכל זאת, עושים זאת בכיוון מזרח, במקום מערב בכיוון הים התיכון. זאת כנראה מחשש לפגיעת טילים ורסיסי טילים. נתיב ההמראה הקבוע, מעל חולון, הוא בדיוק במסלול של ירי הטילים מעזה.
בימים אלה של המלחמה, מזג האוויר הוא עדיין קייצי וכמעט ללא רוחות. לכן ההמראות מזרחה מתאפשרות. כשהחורף יתקרב, ויביא עימו רוחות מערביות חזקות, ההמראה מזרחה תהיה קשה עד בלתי אפשרית. הדבר עלול להלחיץ את הממשלה לכיוון סיום מהיר של המלחמה, במחיר יקר.

במקרה של מלחמה ממושכת מול חיזבאללה, עם ירי מסיבי של טילים מכיוון צפון, צפויה הפעילות בשדה תעופה חיפה להימשך כרגיל, בניגוד לפעילות בנתב''ג. זאת כיוון שירי טילי החיזבאללה יופנה לכיוון דרום, ולא לכיוון הים התיכון.

חסרונו של נמל תעופה חלופי לנתב''ג בולט בימים אלה גם לאור זאת שנמל המפרץ הסיני בחיפה, שהוא פרי יוזמתם של יונה יהב וישראל כץ, נבנה למרות שהאמריקאים התנגדו בחריפות לכך. כיום האמריקאים, אשר שיגרו לאזור צפון הארץ כוח משימה ימי גדול, לצורך הרתעת חיזבאללה ואיראו, צריכים בדחיפות שדה תעופה גדול בחיפה עבור כוחות אלה.
יתכן שבעקבות המלחמה הם יבנו בעצמם מסלול טיסה גדול על שטח הנמל הסיני.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה