יום ראשון, 18 באפריל 2021

העתקת גשר ביילי הישן בפארק נחל הקישון


הנפת גשר ביילי בפארק הקישון


את נחל הקישון חצו בעבר צמד גשרים ותיקים בחלק הקרוב למוצא לים, בקרבת מעגן הדייג. גשרים אלו שימשו בעבר לנסיעה לכיוון הקריות וכיום אינם בשימוש. במסגרת פרויקט “דרך הגישה והמסילה לנמל המפרץ החדש” נעשה סקר שימור בו הוגדר אחד מצמד הגשרים, זה שכונה בפי החיפאים “גשר ביילי”. 

“ביילי” הוא שם גנרי-עממי לגשרים מודולריים מפלדה. מראהו של גשר זה חי בזיכרון המקומי של אנשים רבים. הוא זכור כגשר שעליו נסעו בדרך לאצטדיון קריית חיים. הגשר מופיע גם בספרו של אמיר גוטפרוינד “במזל עורב”. הגשר הורכב במקומו בשנת 1958, כתחליף לגשר אחר שפורק בזמן הקמת נמל הקישון. 

יש יסוד סביר להניח כי רכיביו הובאו מגשר מנדטורי ישן שיוצר כנראה בתקופת מלחמת העולם השנייה. בגשר יש רכיבי פלדה שסופקו משלוש חברות מרחבי האימפריה.

דרך הגישה והמסילה החדשה חוצות את הקישון בדיוק במקום בו ניצבים צמד הגשרים ולכן נוצר צורך לפרקם. גשר מטיפוס זה מתאים מטבעו לפירוק והרכבה, אך לאור מצבו הוחלט שעדיף להעתיקו בשלמותו. 

בסוף חודש נובמבר, 2018 הסתיים בהצלחה שלב ההנפה. בעבודה מורכבת הונף הגשר, שאורכו כ-45 מטרים, על ידי שני מנופים בשני קצותיו, הועמס על מוביל מפוצל והועבר למיקום זמני סמוך, על גדת הנחל, שם הונח על גבי תושבות בטון שהוכנו עבורו. בשלב הבא ישופץ הגשר על הגדה ובשלב הסופי יונף למקומו החדש מעל תוואי הנחל. המיקום החדש – כמה מאות מטרים ממזרח למיקום המקורי. 

הגשר יהווה חלק ממערך התנועה בפארק הקישון המתוכנן. הכוונה היא לחפות את הגשר בלוחות עץ ולייעד אותו להולכי רגל ואופניים, אך לא לרכבים. מיקומו נבחר כך שגובהו מעל הנחל יהיה נמוך כך שתישמר התחושה ההיסטורית של קירבה בין הגשר למים.

מקור: המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה