יום ראשון, 28 באוקטובר 2018

איאן אנדרסון ושדה התעופה חיפה

במרכז הקונגרסים בחיפה התקיים בתאריך 25 לאוקטובר 2018 קונצרט של המוזיקאי האנגלי איאן אנדרסון ולהקתו ג'טרו טול. זאת במלאת יובל שנים ליסוד הלהקה, שהוקמה בשנת 1968. רוב הנוכחים בקהל היו אנשים שמתקרבים לגיל השלישי, שמשא השנים ניכר עליהם. זה הדור של המהפכה התרבותית של שנות השישים, אשר הסתיימה עם מלחמת יום הכיפורים, והמשבר הכלכלי והחברתי שבא לאחריה.
איאן אנדרסון מוכר בזכות דמותו הבימתית, של חבר בלהקת רוק קלאסי, כחלילן וזמר עם קול מיוחד והופעה פרובוקטיבית, שהפכה ללוגו שלו. אנדרסון נהג להופיע עם מעיל ארוך, ישן וכבד, ושיער ארוך ופרוע, כשהוא עומד על רגל אחת בלבד, והרגל השניה כפופה באויר  וכף רגלה מונחת על הברך של הרגל הניצבת. כל זאת בעוד הוא מחזיק ומנגן בחליל צד מוטה הצידה.
מוזיקאי יוצא דופן בכישוריו, אנדרסון בא מרקע של נעורים באדינבורו בירת סקוטלנד, עיר נמל ובירת תרבות עולמית, שלעיר חיפה קל להזדהות עימה. כל כולו ספוג בתרבות של עיר הנמל הקלאסית, שעברה את אותן תהפוכות כמו חיפה בשנות ה-1960. אדינבורו, וערי נמל רבות אחרות ברחבי תבל, התחילו לסבול ממשבר כלכלי וחברתי מתמשך עם כניסת עידן המכולות, שחיסל את התשתית המסורתית. העיר האווירית הפכה להיות מוקד חדש לתעסוקה, באמצעות שדה תעופה וקרית שדה תעופה, אשר מרכזים סביבן כיום את ההון האנושי.
איאן אנדרסון לא עסק בכך ישירות, אך הוא הפך בהדרגה את נושא איכות הסביבה למרכזי ביצירתו. היצירה הארוכה ביותר  בקונצרט היובל הוקדשה לעיור היתר. הסרט ברקע הבמה הראה שדות, אשר במקום להיות מלאים פרחים הם מלאים בכבישים.
כך גם אפשר להבין את היצירה הידועה ביותר בקונצרט, השיר ''אקוואלונג'', שנחשבת לאחת היצירות החשובות בתולדות הרוק.
''אקוואלונג'' הוא שם השיר הראשון באלבום שנושא את אותו השם, אשר יצא בשנת 1971, ונחשב כטוב ביותר באלבומי ג'טרו טול.
האלבום הוכתר כאלבום קונספט על ידי המבקרים, ובניגוד לדעת אנדרסון עצמו. הסוגיה חשובה, שכן יש לאלבום שני צדדים שכל אחד מהם עוסק בנושא אחר.  החיבור ביניהם הוא חומר נפץ רוחני. ''אקוואלונג'' עוסק בנושא של משבר אישי. הצד השני מתחיל בשיר ''אלוהיי'', שעוסק במשבר שקיים בין  דת לאמונה. אם מחברים בין שני הצדדים, מתקבלת ביקורת נוקבת וכוללת על המימסד. מבחינה זאת, האלבום מנבא את תקופת הניאו-קפיטליזם של ימינו, שבה הפערים הכלכליים מגובים במידה רבה על ידי מימסד דתי צר אופק.
אם מקבלים את עמדתו של אנדרסון, הצד הראשון עוסק במימד האנושי של החיים בעיר הגדולה, והצד השני אינו אלא הרהורים פילוסופיים.
השיר ''אקוואלונג'' נכתב על ידי אנדרסון ואישתו,  לאחר שטיילו לאורך נהר התמזה בלונדון, וצפו בהומלסים הרבים. הוא מצטיין בריבוי תיאורים ודימויים, משמעויות ודקויות, שלא כולם נקלטים בשמיעה ראשונה. זאת גם לאור האירוניה האנגלית.
המילה ''אקוואלונג'' היא המונח המקובל לבלון האויר הדחוס שבו משתמשים צוללנים. השימוש בשם זה, שמתקשר עם עולם החיים הטובים, לעומת תוכן השיר, שהוא תיאור של הומלס זקן בלב העיר בחורף, הוא חריף ומעורר מיד למחשבה.
את התוכן מספר גבר צעיר, שנתקל במכר זקן אשר שרוי במצב קשה. הוא על ספסל בפארק, בבוקר חורף קר,  ליחה קפואה על זקנו, הוא מסתכל בילדים משחקים, ומחרחר את נשימותיו. הצעיר מנסה להעיר אותו מהקיפאון באמצעות זכרונות עבר משותפים ויפים.
אפשר להבין את השיר כעוסק בפער בין נעורים וזקנה, או ברצון לעזור לזולת, או בחירות הפרט. אך אפשר גם להבין אותו כעוסק במחאה חברתית, כלכלית וסביבתית כוללת, שעל פיה הזקן הוא משל לעיר כולה. העיר בעצם גוססת ונושמת את נשימותיה האחרונות. נותרו לה נשימות ספורות בלבד כדי לשנות ולהשתנות.





איאן אנדרסון בצעירותו על הבמה





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה