יום ראשון, 24 בדצמבר 2017

מזג האויר בשדה התעופה חיפה

כללי
הפעילות העיקרית של מטוסים במרחב שדה תעופה חיפה היא מעל מי המפרץ. בנחיתות והמראות, המטוס מגיע מכיוון הים או שיוצא אליו, בכיוון צפון-מערב. מרחב טיסה כזה מקובל בנמלי תעופה רבים מאד, ומהגדולים ביותר בעולם.
להלן מובאת סקירה של הגורמים המטאורולוגיים שמשפיעים על אפשרויות טיסת מטוסי הנוסעים בשדה תעופה חיפה. 
כיום פועל שדה התעופה חיפה במזג אוויר שמאפשר נחיתה בתנאי טיסת ראייה ובתנאי ראיה בלבד. לא מותקנות בשדה מערכות לנחיתה בכללי מכשירים. הטענה היא שמשטר הרוחות האופייני בישראל, ובפרט במפרץ חיפה, הוא של רוחות צפון מערביות, כך שבחלק ניכר מהזמן יש צורך בנחיתות נגד הרוח על מסלול 16-34 מכיוון דרום-מזרח לכיוון צפון-מערב, ומכיוון זה בלתי ניתן לבצע נחיתות מכשירים, בעיקר מחמת המגבלות הטופוגרפיות שמציב רכס הכרמל. מן הראוי לבחון לעומק הנחות אלה באמצעות ניתוח מפורט של נתוני מזג האויר. זאת גם לאור העובדה שבנתב''ג מתבצעות רוב הנחיתות מכיוון צפון-מערב, על גבי מסלול 12-30.
יתכן וקיימים נתונים מפורטים אשר נאספו על ידי התחנה המטאורולוגית שקיימת בשדה התעופה עצמו, אולם מחמת חוסר הגישה אליהם נאספו הנתונים להלן מתוך ארכיון השירות המטאורולוגי. מתוך התחנות באזור בולטת לטובה תחנת בתי הזיקוק. התחנה השניה, נמל חיפה, אינה מציגה אוסף נתונים איכותי. מבין הנתונים השונים שמשמעותיים לנושא, בולטים בהיעדרם אלה שכרוכים בתצפית ראיה, והם הערפל, מידת העננות והאובך. כל הנתונים שיופיעו להלן הם כאלה שנאספו באורח אוטומטי. החשובים הם הטמפרטורות, המשקעים, עוצמת הרוחות וכיוון הרוחות. 4 נושאים אלה ינותחו לגבי שנת 2015. הנתונים חופפים במידה רבה לאלה של שנת 2016.




א. ראות

טיסה  בתנאי ראות טובה
לאור תצפיות רבות שנים לעבר אזור המפרץ, המסקנה היא שבשדה התעופה חיפה אפשר לבצע טיסות בתנאי ראות מלאה כמעט בכל ימות השנה, וכמעט בכל שעות היממה. חיפה נהנית ממזג אויר נאה ברוב ימות השנה, בהיר או עם אובך קל, ועם רוחות קלות עד בינוניות. יתר על כן, רכס הכרמל בולם רוחות מערביות, והשדה נמצא בצל הגשם. הערפל הכבד, ששוכן כמעט דרך קבע באזור רמת דויד, אינו קיים במפרץ. טייסים מעדיפים טיסה בתנאי ראות טובה, אשר מאפשרת תיקוני תוואי מידיים, ולכן חיפה היא יעד מועדף ומרהיב עין, עם שולי בטיחות נוחים וגישה נוחה מהים.
בתנאי ראות טובה אפשר להנחית בחיפה גם מכיוון דרום-מזרח מטוסי נוסעים גדולים, למרות הקרבה לרכס הכרמל. הרכס נמצא במרחק של קילומטרים אחדים, מרחק שמעניק טווח זמן בטיחותי. בנוסף, באזור הכניסה לישורת הנחיתה, בפתחת טבעון, הרכס גולש לעבר הפתחה, וגובהו הוא נמוך מאד. 

טיסה בתנאי ראות לקויה
מצבי ראות לקויה עשויים להיות: 1 - מזג אויר סוער בעונת החורף. 2 - אובך אזורי בעונות המעבר. 3 - אובך, ערפל ועננות נמוכה בתנאים של היעדר רוח.
נחיתת מכשירים מכיוון צפון-מערב היא הפתרון המיטבי במצבים אלה.
למרות המגבלות הבטיחותיות שיוצר רכס הכרמל, נראה כי ניתן גם לאפשר גישת מכשירים מכיוון דרום-מזרח, כאשר תנאי הרוח מחייבים זאת. נושא זה ראוי לדיון במסגרת נפרדת. 
מדובר, בכל מקרה, באחוזים בודדים בלבד מכלל הטיסות, מה שמאפשר גם פתרונות של ביטול נחיתה ומעבר לשדה אחר, כמקובל בתנאי מזג אויר קשים בכל שדות התעופה בעולם. 

אינוורסיה - כחלק ממשטר רוחות הבריזה ששאופיני לחוף מפרץ חיפה, יש שעות אחדות, בבוקר ובערב, שבהן כיוון הבריזה מתהפך, ולכן האויר עומד. כאשר טמפרטורת האוויר העומד נמצאת במינוס לעומת האויר מעליה, האויר אינו זורם גם מהקרקע כלפי מעלה, ונוצרת התופעה שידועה בשם אינוורסיה, אשר נראית כשכבת עננות שטוחה ודקה בגובה נמוך עם אובך תחתיה. תופעת האינוורסיה היא משמעותית במפרץ חיפה, ובבקרים רבים היא נצפית מתפרשת לעל עבר, בגובה רכס הכרמל בערך. היא עשויה להיראות מלמעלה כשכבת עננים מלאה, אך במבט מהצד רואים כי זאת שכבה דקה, שמתחתיה יש תנאי ראות טובים למדי. שכבת האינוורסיה מתפזרת בשעות הבוקר, לאחר עלית השמש והתחזקות הבריזות המערביות. בשעות הערב נראית שכבת אינוורסיה דקיקה בלבד של ערפיח. המצב בתחום זה השתנה לטובה במידה ניכרת בשנים האחרונות, לאחר שתחנת הכוח של חברת החשמל, ומיתקנים אחרים, עברו לשימוש בגז במקום במזוט. האינוורסיה היא שכבה נמוכה, לכן מפעלים בונים את ארובתם לגובה רב על מנת שהעשן יעבור אותה. בחיפה אין ארובות מפעלים גבוהות בקרבת תוואי הגישה למסלול שדה התעופה, למעט 'הלבניות' של בתי הזיקוק, שהם מבנים ישנים שמיועדים להריסה. היתרון למטוסים בעת אינוורסיה הוא היעדר כל רוח, והחיסרון הוא הראות הלקויה. לאור יתרון היעדר הרוח, אפשר לפצות על החיסרון באמצעות נחיתה והמראה בטיסת מכשירים בכיוון הים בלבד.



ב. טמפרטורות

מהנתונים שנאספו עולה כי בחדשים אפריל-אוקטובר שורר במפרץ חיפה ממוצע טמפרטורות יציב שנע בין כ-25 לכ-30 מעלות. בחודשים נובמבר-מרץ הממוצע הוא בין כ-10 לכ-20 צלזיוס והתנודתיות גבוהה יותר. היסטוגרמת השכיחות מראה כי מרבית המדידות הן בטווח שבין 10 ל-30 מעלות. מבחינה תעופתית המשמעות היא שיש בחיפה תנאי טמפרטורה מצוינים, שאינם מגבילים את ביצועי המטוסים לא בקיץ ולא בחורף. 





ג. משקעים

בחיפה יש בממוצע כ-75 ימים בשנה אשר בהם נמדדים משקעים. המשקעים נמדדים בעיקר בחדשים דצמבר-פברואר. מתוך עיון בגרף שעל פי התאריך, עולה כי מספר ימי הגשם המשמעותיים בשנה הוא פחות מ-10 בסה''כ. ב-2 ימים נמדדו יותר מ-40 מילימטרים, ב-2 ימים יותר מ-30 מילימטרים, ב-2 ימים בסביבות 20 מילימטרים, וביתר הימים כמות המשקעים היתה נמוכה מאשר 10 מילימטרים. היסטוגרמת השכיחות מראה כי בלמעלה מ-50 ימי גשם היתה כמות המשקעים פחות מ-7 מילימטרים. 
מבחינה תעופתית מדובר כמובן בתנאי טיסה מצוינים. ככל שכמות המשקעים פחותה, הטיסה בטוחה יותר ותנאי הראות טובים יותר. 
צל הגשם - מפרץ חיפה נמצא בצל הגשם, ולכן כמויות המשקעים בו נמוכות במידה משמעותית לעומת כמויות המשקעים ברכס המערבי של הכרמל.








ד. רוחות

בריזה - בריזה היא רוח המאפיינת אזורי חוף, בעלת מחזוריות קבועה מדי יממה, מן הים ליבשה בשעות היום, ומהיבשה לים בשעות הלילה. היא שיוצרת את כיווני הרוחות מעל שדה התעופה חיפה. במפרץ חיפה רחב הידיים אין, ככל הידוע, מנהרות רוח, שמגבירות את עוצמות הבריזות באזורים צרים.

מהירות הרוח
מהירות הרוח בחיפה מתחלקת גם היא לשתי קבוצות, על פי עונות השנה. בחדשים אפריל-אוקטובר המהירות היא יציבה, סביב 20 קילומטרים לשעה. בחדשים נובמבר-ינואר היא חורגת מיציבות זאת לעיתים, ומגיעה לעיתים לשיאים של כ-50 קילומטרים לשעה. היסטוגרמת השכיחות מראה כי מהירות הרוח השכיחה בחיפה היא בין 5 ל-25 קמ''ש, כאשר עיקר הרוחות הן במהירות שבין 10-20 קמ''ש. ארועי רוח מעל 30 קמ''ש הם נדירים מאד.
מבחינה תעופתית אלה הם תנאים מצוינים לטיסה. במהירות 20 קמ''ש, שהיא שכיחה ביותר בחיפה, אפשר לבצע נחיתות והמראות 'עם הרוח' של מטוסי נוסעים. כלומר, אין צורך להתחשב בכיוון המסלולים. בחיפה, פירוש הדבר הוא שאפשר לבצע ברוב ימות השנה נחיתות מכיוון הים בלבד, כמו בנתב''ג.
גם במהירות רוח של 30-50 קמ''ש אפשר לבצע נחיתות והמראות ללא קושי, תוך בחירת כיוון המסלול המתאים נגד הרוח. 








כיוון הרוחות
נתוני כיוון הרוחות מראים, בדומה לנתוני מהירות הרוח, כי קיימים 2 כיווני רוח מרכזיים. בנוסף, כל כיוון אופיני לאחת מבין 2 עונות בשנה. בחדשים אפריל-נובמבר הרוחות הן יציבות בכיוונם ומגיעות בעיקר מכיוון צפון-מערב או כ-330 מעלות, שהוא כיוון שתואם לכיוון המסלול מהים. בחודשים נובמבר-מרץ המצב משתנה, וכמחצית מהרוחות מגיעות מכיוון דרום-מזרח, או כ-130 מעלות, שהוא הכיוון מרכס הכרמל. היסטוגרמת השכיחות מבליטה היטב את שני הכיוונים האופיניים. 
מבחינה תעופתית, העובדה שבחיפה יש 2 כיווני רוח יציבים, אשר הם בנוסף לכך כמעט בדיוק גם על פי כיווני המסלול, מעניקה בטיחות בהמראות ובנחיתות. רוחות בלתי יציבות הן אחת הסכנות החמורות בנחיתות ובהמראות. 






סיכום
ראות - בשדה התעופה חיפה אפשר לבצע טיסות בתנאי ראות טובה כמעט בכל ימות השנה, וכמעט בכל שעות היממה, משני כיווני המסלול. תופעת האינוורסיה, אשר נראית כשכבת עננות שטוחה ודקה בגובה נמוך עם אובך תחתיה, היא משמעותית במפרץ חיפה, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות, אך האויר היציב מאפשר פעילות מלאה, עם היתר גישת אל-ראות מצד הים במידת הצורך.
טמפרטורות - הטמפרטורות בכל השנה הן בטווח שבין כ-10 לכ-30 מעלות, והמשמעות היא שאין הגבלות על ביצועי מטוסים לא בקיץ ולא בחורף.
משקעים - מספר ימי הגשם המשמעותיים בשנה הוא פחות מ-10. מבחינה תעופתית מדובר בתנאי טיסה מצוינים, כי ככל שכמות המשקעים פחותה, הטיסה בטוחה יותר ותנאי הראות טובים יותר.
רוחות - מניתוח של נתוני הרוחות שנאספו באזור השדה בחיפה עולה כי קיימות שתי עונות מרכזיות. אחת שמשתרעת בין החודשים אפריל עד אוקטובר, והשניה שמשתרעת בחדשים נובמבר עד מרץ. בחודשים אפריל-אוקטובר מתקיימת עונת התיירות, אשר בה מתבצעת עיקר פעילות הטיסה השנתית. בעונת התיירות, תנאי הרוחות לטיסה, מהירות וכיוון, הם יציבים ונוחים מאד. הרוחות הן בריזות קלות, ובמידה והן כלל קיימות, הן, בדומה לכיוון המסלול, ברובן מכיוון צפון-מערב לדרום-מזרח, ובכיוון הפוך לכך בדיוק כמעט גיאומטרי. עוצמת הרוחות בעונה זאת מאפשרות לבצע נחיתות והמראות מכיוון הים בלבד למטוסי נוסעים בינוניים. בעונת החורף, בחדשים נובמבר-מרץ, כיווני הרוחות נשמרים, אך קיימים, לעיתים נדירות, גם ארועי רוח במהירות מעל 30 קמ''ש. גם במהירות רוח של 30 קמ''ש ויותר אפשר לבצע נחיתות והמראות ללא קושי, תוך בחירת כיוון המסלול המתאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה