יום חמישי, 13 ביולי 2017

חשיבות הסדר הקפדני בעיצוב מרחב שדה התעופה חיפה

סדר קפדני חיוני בעולם התעופה. המטוס הוא מכונה יקרה ועדינה הדורשת תחזוקה רבה. באוויר, תוכנית הטיסה ותפעול המטוס חייבים להיות מדויקים. אם הטייס יסטה מביצוע אחד הנהלים הרבים, הוא עלול תוך שניות להביא עצמו למסלול התנגשות.

התעופה היא עיסוק טוטאלי רב אתגרים, הטומן בחובו אפשרויות רבות, בצד סיכונים רבים לא פחות. התעופה היא פעילות מסוכנת. להיות תלוי בין שמיים וארץ אינו דבר של מה בכך. אך בפרט מסוכנת חווית הנחיתה, שהיא המעבר ממדיום האויר חסר המוחשיות לקרקע הקשה.

הדקה האחרונה, שבה מתבצעת הנחיתה, היא החשובה והקריטית ביותר בטיסה. זאת היא נקודת הארכימדס שעליה נשענת כל הטיסה, מתחילתה ועד סופה. כל אחד שואף להמריא, בכל תחום שהוא. רבים גם מנסים. אך רק מעטים נוחתים בהצלחה. לכך יש להוסיף כי כולנו חיים בקצב הזמן. השעון המתקתק מעל הראש מכתיב את חיינו. המטוס תלוי בתנועה המהירה שהוא יוצר.

תהליך נחיתה אוטומטי לחלוטין אינו בנמצא עדיין. גם המטוסים המשוכללים ביותר נוחתים עדיין בשיטה הקיימת מראשית עידן התעופה.
הטייס מקבל שני שרטוטים בסיסיים המנחים אותו בתהליך הנחיתה.
השרטוט הראשון הוא של ה'הקפה'. הוא מסמן את נתיב הגישה בתוך המרחב האווירי של שדה התעופה. כל מטוס המגיע לנחיתה ממרחקים, חייב לעבור בנתיב זה עד לזווית הגישה למסלול.

חגורת ההקפה של המטוס סביב שדה התעופה

השרטוט השני הוא של צלע הנחיתה הסופית. הוא מתאר בקצרה את מסלול המטוס, והפעולות אותן צריך הטייס לנקוט, מרגע הירידה בשיפוע הגישה לעבר נקודת ההתכוונות בקרקע, דרך נקודת המגע הרצויה, ועד לעצירה.

זווית הנחיתה

ככל הנראה תימשך הנחיתה המבוצעת ביד בעתיד הנראה לעין.
טייסי המטוסים המשוכללים והפשוטים ביותר מבצעים פעולה ידנית פשוטה ועדינה, של הטיה לאחור של מוט ההיגוי, בשניות האחרונות של הטיסה.
תלות הטיס בכפות ידיו היא מוחלטת. טעות זעירה של מילימטר בהטיית מוט ההיגוי והמצערת בעת הנחיתה עלולה להביא לאובדן שליטה מידי במטוס והתרסקות. 
לכן נדרש חוש מישוש רגיש. חוש המישוש הוא החוש הבסיסי ביותר אצל האדם. הוא אינו נדרש רק לתפעול ההגאים והמצערת. הוא מנוצל גם לתחושת הגובה הקריטי בנחיתה בנקודת הכינון למסלול.

הטייס עלול לעבור תהליך של סתירה בין חוש המישוש לרשמים החזותיים. לכן על הסביבה הקרובה למסלול להיות מעוצבת בצורה מופשטת ככל האפשר, כאב טיפוס. 
בדרך זאת יתקבל מקדם החיכוך הנכון שבין המטוס למסלול.


מקדם החיכוך

במפרץ חיפה, שבו התנגשות האינטרסים היא חזקה במיוחד, חשובה הסדרת נושא זה מאד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה