יום שבת, 9 ביולי 2016

השפעת הרחבת תעלת פנמה על תעשיית הדלק במפרץ חיפה

בימים אלה נפתחה לתנועת ספינות תעלת פנמה המורחבת. התעלה מאפשרת הגדלה משמעותית בנפח תנועת הסחורות בין החופים המזרחיים של יבשת אמריקה לחופי מזרח יבשת אסיה.
בחופי ארה''ב, מכסיקו, ונצואלה וברזיל נמצאות עתודות נפט וגז מהגדולות בעולם. הנפט והגז האלה נגישים כעת הרבה יותר לסין, וליתר מדינות מזרח ודרום מזרח אסיה שצמאות מאד לדלק.
עד היום היו חיבות מדינות מזרח אסיה להסתמך על מקורות המפרץ הפרסי: סעודיה, איראן, ונסיכויות הנפט. החל מהיום נמצאות מדינות המפרץ בתחרות קשה מול מדינות אמריקה על שווקי המזרח הרחוק.
לכן צפויות מדינות המפרץ הפרסי למצוא את עצמן כאשר ברשותן עודפי נפט וגז רבים מאד. הן יבקשו למכור עודפים אלה במחירים מוזלים. אחד השווקים הפוטנציאליים הקרובים הוא אזור האגן המזרחי של הים התיכון, שבו נמצאת גם מדינת ישראל.
חברת נובל אנרג'י, שמתכננת להשקיע הון עתק בפיתוח תשתיות להפקת הגז והנפט מהאתר שמול מפרץ חיפה, עלולה להתחרט על כך. זאת חברה גלובאלית, שיש לה בארות גם במפרץ הפרסי וגם במפרץ מכסיקו, והיא רגישה מאד לתנודות המחירים בשוק העולמי.
מחירי הנפט והגז בעולם נמצאים ממילא בשפל, ועומדים לרדת יותר בזכות תקנות פאריס והיצע מאיראן.
המשולש נתניהו-שטייניץ-כ''ץ יצטרך לצבוע מחדש, בצבע זוהר פחות, את הזהב השחור שאותו הוא מנסה למכור בריבית קצוצה, יחד עם תוספת מתקני זיקוק, בלי לחוס על תושבי מפרץ חיפה המורעל. יתכן והם יעמדו מול שוקת שבורה, והגז והנפט ישארו במצבם הטבעי, בבטן האדמה בלב ים, כתוצאה מהיעדר ביקושים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה