יום שבת, 6 בפברואר 2016

תמונת מצב של חוף שמן - חורף 2016

התמונה היא של החזית המטופחת של מפעל ומוזיאון ''שמן'' בחוף שמן בחיפה

הנוף מאותה נקודה בה צולמה התמונה הראשונה, בתפנית של 180 מעלות

הררי פסולת תעשיתית שנמצאים מעברו השני של כביש הכניסה למפעל ''שמן''. זאת תמונת המצב הכללית של חוף שמן. החזית המטופחת נמשכת לאורך מטרים אחדים בלבד. מעבריה שוררת עזובה מדהימה, סוריאליסטית.
המראה העיקרי הוא של מגרשים ענקים שבהם מבני תעשיה מתפוררים, או של מגרשים ריקים ומלאי פסולת.
במקביל קיימים גם השטחים המטופחים, מגודרים ושמורים היטב של הנמל, חברת החשמל, מקורות, פז, וחברות ענק נוספות.
אל המגרשים השונים מובילים שדרות אחדות, רחבות ומפוארות, בצד כבישים צרים ומתפוררים.

במפעל שמן עבד אביו ניצול השואה של שר הביטחון משה יעלון, שהוא המועמד המוביל להיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל, והאחראי יותר מכל על עיצוב מפת התשתיות הלאומית. יעלון גדל בקרית חיים, והוא בוגר אוניברסיטת חיפה. מעניין אם הוא יודע כיצד נראה כיום האזור בו עבד אביו.


מימין ארובות תחנת הכח החדשה שמופעלת בגז. כביש רחב, סלול בחלקו, מוביל אליה, ומגרש נטוש משמאל

לפני הקמת תחנת הכוח החדשה, עד לפני שנים מעטות, היה זיהום האויר באזור זה רב הרבה יותר, בגלל שתחנת הכוח הישנה הופעלה במזוט, ומעטים בלבד העזו להיכנס לאזור.
מי שחושב שבשולי תעשיה פטרוכימית אפשר לקיים גם פעילות כלכלית נוספת, שהיא זאת שאמורה למשוך את מרבית האוכלוסיה, וליצר את ההכנסה המירבית, מוזמן לסייר בחוף שמן, ובאזורי תעשיה נוספים במפרץ, שבהם התמונה דומה מאד. הוא יבין חיש מהר, למראה העזובה היחסית ששולטת בשטח, שאין הדבר אפשרי. לארובות המעשנות יש השפעה כמו עישון סיגריות סביל. בימינו אוסרים על העישון במקומות ציבוריים, וכך יש גם לנהוג לגבי המפעלים הפטרוכימיים.


הכביש הצר שמוביל למעגן הספורט הקטן של נמל הקישון

המעגן, והדרך אליו, חייבים להיות חלק מחזית ים עירונית גדולה ומרהיבה, אך הם חסומים כמעט לחלוטין על ידי התשתיות של מפעלי גדות וחברת החשמל.


הנקודה הקרובה ביותר לים בחוף שמן, שהיא ברחוב נחום וילבוש

המכונית הלבנה שלפני הגדר מרוחקת עשרות מטרים בלבד מהחוף. השטח שייך לנמל חיפה. מאות מטרים אחדים משם, לכיוון ימין, נמצא מעגן הספורט.


הנוף בתפנית של 180 מעלות מאותה הנקודה שבה צולמה התמונה הקודמת



מגרשים נטושים הם הנוף העיקרי באזור התעשיה שמן.
חוף שמן נמצא במרחק שני קילומטרים בלבד בקו אוירי מקרית הממשלה החדישה וההומה. קל להבין את הפוטנציאל הנדלנ''י הרב שיש לאזור. כל מה שצריך לעשות הוא לפתח את הגישה מהעיר התחתית לחוף זה, ובמקביל לפתח גם את חוף הים שבמקום ואת פארק הקישון, שחסומים על ידי המגרשים של חברות הענק. אפשר לבצע זאת בהרף עין כמעט, כי מדובר בשטחים ממשלתיים ריקים כמעט.

התמונות נלקחו מגוגל-וויו, לאחר סיור שנערך במקום לפני שבועות אחדים, והן מתארות את המצב כמו שהוא כיום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה