יום ראשון, 20 בדצמבר 2015

כרתים וחיפה

לפני שבועות אחדים חזרתי מטיול בכרתים ואתונה. כרתים סיקרנה אותי מנעוריי, כמקום של תעלומות ופתרונן. הסקרנות התחזקה לאחר שהצוללת ''דקר'' נמצאה, לאחר כשלושים שנות חיפושים, לא הרחק מחופי האי. התרבות המינואית היא הקדומה ביותר שמוכרת לאנושות, ואחת המפותחות ביותר. היא שימשה כערש התרבות היוונית והמערבית בכלל. להיסטוריה של התרבות המינואית, שנחרבה על ידי צונאמי לפני יותר מ-3500 שנים, יש השלכות חשובות לעידן הפוסט-מודרני שלנו. אחד משיאי הביקור באי היה סיור מודרך בקנוסוס, מרכז החיים בכרתים.
קנוסוס היא שילוב מעניין של ארמון-מבצר-עיר, שבנוי על גבעה ומנצל באורח מושלם את המבנה הטופוגרפי ליצירת היררכיה מבנית, תפקודית ומודולרית של בנינים צמודים. כך יש חסכון רב במקום ובתשתיות. החיבור עם הסביבה ועם משאביה הוא משמעותי מאד. זאת למעשה פירמידה חיה של רבבות אנשים שמקבלת ביטוי צורני והתנהגותי ותפקודי. ניתן לדמיין את כל העיר וסביבתה כישות אורגנית, כמו תל נמלים אנושי.
הזיקה לטבע והמבנה ההיררכי לא פגעו ביכולות היצירתיות והאנושיות של המינואים. על כך מעידים השרידים האמנותיים המרהיבים שנמצאו, התובנות אודות חיי הדת, התרבות, והספורט המפותחים שלהם, וכמובן סיפורי המיתולוגיה הרבים מהאי, שגיבוריהם הם דמויות מפתח בזכרון הקולקטיבי של המין האנושי, וביניהם: דדאלוס, מינוס, תזאוס, ואחרים.
כרתים היתה, בשל מיקומה הגיאוגרפי, שחולש על תנועת הספנות באגן המזרחי של הים התיכון, מוקד לסכסוכים בינלאומיים משחר ההיסטוריה ועד ימינו. הקרבות הימיים שהתחוללו בסביבתה, והמאבקים על השליטה באי, היו נקודות מפנה היסטוריות.
כאשר נוחתים ויוצאים מהמטוס בשדה התעופה של הרקליון מרגישים כמו ספנים ותיקים שיורדים מספינה לאחר הפלגה ארוכה. זאת כי מגרש החניה של המטוסים גובל בקו המים. אפשר לראות את הגלים ולהריח את הים. זאת תחושה נהדרת שמכניסה אותך בבת אחת לאוירה האותנטית של המקום. המטוס החדיש משתלב ברעננות בנוף הים והעיר וכמו נותן תקווה לעתיד. אתה אומר לעצמך כמה יפה היה המקום יכול להיות לו היו שומרים על תכנון המקום ומשלבים חדש וישן בהרמוניה. כמה נכון יהיה להאריך את המסלול בנמל התעופה לתוך המים וליצור כך גם שובר גלים ורציף נוסף לנמל. במקום זאת עומדים לבטל את השדה בהרקליון לטובת מיזמי נדל''ן ולהרחיק אותו כשעה מהעיר ללב ההרים. זאת תהיה מכת מוות לתיירות ולכלכלת העיר והאי. כיום נראית כרתים כערב רב תכנוני, צונאמי של בניינים. כל תוספת בניה בהרקליון תגדיש את הסאה.
בחיפה המצב זהה, אך הבעיה חמורה הרבה יותר, כי את נמל התעופה לא עומדים לבטל לטובת מיזמי נדל''ן, אלא לתעשיה פטרוכימית ומגרשי מכולות. חיפה נמצאת במקום בעל פוטנציאל תיירותי רב, שאפשר לפתח אותו בעזרת שדה תעופה בי''ל גדול, שגם יתרום להגדלת הנמל באורח הרמוני ואסתטי, על פי קריטריונים של איכות הסביבה.
כרתים וחיפה הם, שוב, בעין הסערה. ציפור הנפש מתחבטת ואינה מוצאת מנוח לכף רגלה. כי הפיתוח של נמל תעופה משולב בשובר גלים עשוי לשנות את פני הכלכלה העולמית. הוא ישים במאות מקומות קיימים שבהם יש עיר נמל, ובעוד מאות מקומות אפשריים שבהם אין כיום ישוב כלל.

קנוסוס - חיבור טופוגרפי בין אדם לסביבה

אולם הטקסים בקנוסוס עם ציורי הקיר של דמויות הגריפונים, אריות בעלי ראש נשר

היד לסופר קאזאנצקיס בראש החומה שחולשת על הרקליון

קיר זכוכית באקווריום של הרקליון

נמל התעופה קאזאנצקיס בהרקליון עם המסלול שנושק לים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה