יום חמישי, 7 בספטמבר 2017

האוזן האנושית בהקבלה למכונית

איור משנות ה-1930 של פריץ קאהן, הרופא-אמן-יהודי-גרמני-ציוני-חיפאי, שממחיש את פעולת האוזן האנושית בהקבלה לפעולת המכונית.

פעולת האוזן האנושית בהקבלה לפעולת המכונית


יום שבת, 2 בספטמבר 2017

נמל תעופה בינלאומי קטן בחיפה יגדיר מחדש את כלכלת האזור

ציטוט מפי מנכ''ל החברה: ''על בסיס התחשיב של 40 עובדים למטוס הם יגייסו 120 עובדים מקומיים, שיחד עם עובדים ממיקור חוץ יביאו להעסקה ישירה ועקיפה של 900 עובדים.''
כלומר, כל מטוס נוסעים מדגם בואינג 737 או איירבוס 320 מביא לתעסוקה של 300 עובדים בבסיס האם שלו.
כמה עובדים, אם כן, תוסיף למצבת העובדים של מטרופולין חיפה הקמת נמל תעופה בינלאומי במפרץ, במידה ויהיה בו בסיס קבוע של מטוסי נוסעים של חברות לאוקוסט?
לאחר הארכת המסלול עד לקו המים, אפשר יהיה באופן מידי, בזכות שפע השטחים הלוגיסטיים הפנויים סביבו, להחנות דרך קבע 10 מטוסי נוסעים של חברות לאוקוסט בנמל התעופה חיפה.
התרומה לכלכלה מבחינת תוספת עובדים בהעסקה ישירה ועקיפה תהיה לפיכך: 10 כפול 300 שהם 3,000 עובדים.
במידה ובנמל התעופה יחנו דרך קבע 20 מטוסים, התוספת למצבת העובדים במטרופולין חיפה-עכו תהיה של 6,000 איש.
כל זאת מבלי לחשב את תוספת העובדים שידרשו להפעלת נמל התעופה עצמו. ברשות שדות התעופה עובדים כ-4,500 איש, מרביתם בנתב''ג, בחטיבות תפעול, אחזקה, שירות וביטחון. בנוסף, פועלות בנתב''ג נציגויות של משרדים ממשלתיים, ובהם משרדי הפנים, הקליטה, החקלאות, התיירות, צה"ל והמשטרה.
כל אלה הם אינם עדיין תוספת התעסוקה העיקרית: זאת תהיה במגזרי המשק שאינם קשורים באופן ישיר לנמל התעופה אך ניזונים ממנו, כמו התיירות, ההייטק, התעשיה האוירית וכדומה.
לסיכום, נמל תעופה בינלאומי קטן במפרץ חיפה, באורך מסלול של 2,000 מטרים בלבד, עשוי להגדיר מחדש את כלל כלכלת מטרופולין חיפה-עכו, באמצעות תוספת של עשרות אלפי עובדים ברמה גבוהה.
נתוני עזר להשוואה:
- אל-על מעסיקה כ-6,000 עובדים ומפעילה 43 מטוסים - כ-140 עובדים למטוס. בסיס האם היחיד של החברה הוא נתב''ג.
- בכל הנמל הימי של חיפה מועסקים פחות מ-1,500 עובדים. כ-50% מהם מועסקים בנמל המכולות, שתאומו נמל המפרץ מוקם בימים אלה, על שטח שאפשר להקים עליו את נמל התעופה הבינלאומי.

יום שני, 14 באוגוסט 2017

מטוסי בואינג 737 בנמל התעופה חיפה

בהמשך לבשורות הטובות אודות התוכנית המעשית להארכת המסלול בחיפה לאורך 1600 מטרים, בזכות ההצלחה של הטיסות הבינלאומיות ממנו ליוון, ברצוני להביא כאן את דעתי בנושא הארכת המסלול הרצויה בשלב זה. זאת גם לאור מאמרים שקראתי, שבהם צוטט כי האורך הרצוי הוא 2400 מטרים. אין ספק כי 2400 מטרים הוא אורך רצוי, ואפשר גם להקים מסלול או שניים במי המפרץ שיהיו באורך של 3000 מטרים ויותר, עבור מטוסי נוסעים טרנס-אטלנטיים רחבי גוף.

אך הנטיה כיום בקרב כל חברות התעופה ברחבי תבל היא לעבור לשימוש במטוסים צרי גוף, בעלי 6 מושבים בשורה. אישור לכך אפשר למצוא בטבלת המכירות של הסלון האוירי החשוב ביותר שנערך בחודש יוני האחרון בלה בורז'ה בפריז, ואשר ביקרתי בו. בטבלת המכירות מובילים, ללא עוררין, המטוסים צרי הגוף הפופולריים, בואינג 737 ואיירבוס 320, בדגמיהם החדשים והמשופרים, אשר ימשיכו לשלוט בשוק התעופה האזרחית בעשורים הקרובים. מטוסים אלה, אשר הם מטוסי הנוסעים המיוצרים ביותר מאז ומעולם, קיימים בסדרות גודל שונות, אשר שונות מעט האחת מהשניה באורך, בקיבולת ובטווח, ולפיכך גם באורך המסלול הנדרש. הם בעלי קיבולת ממוצעת של 200 נוסעים וטווח של 5000 קילומטרים, ונדרשים לאורך מסלול ממוצע של 2000 מטרים. אורך זה הוא לפיכך די הצורך, בשלב המידי, גם עבור המסלול בחיפה. מסלול באורך 2000 מטרים יאפשר בקלות טיסות לכל רחבי אירופה. אין צורך להאריך לאלתר את השדה בחיפה אל מעבר לקו המים על מנת להתאימו עבור מטוס הנוסעים הנפוץ ביותר בעולם. בהארכה עד קו המים יהיה אורך המסלול כ-2000 מטרים.

היה מדהים לראות בלה בורז'ה את דגמי מטוסי הנוסעים החדישים רחבי הגוף ועתירי הטכנולוגיה של בואינג ואיירבוס, ה-787 וה-350, מוצגים למכירה מבלי שתהיה התענינות משמעותית בהם מצד חברות התעופה הרבות. אפשר היה לצפות שהם יככבו בטבלת המכירות, אולם לא כך הדבר. מטוסים אלה הם קטנים משמעותית לעומת מטוסי הענק, אשר נדחקו לחלוטין מהשוק, אך הבואינג 737 ימשיך להגדיל את הפער בצמרת בינו לכל יתר מטוסי הנוסעים. העובדה שמטוס ותיק זה, ומקבילו של חברת איירבוס, הם הנמכרים ביותר כיום לחברות התעופה ברחבי תבל, מעידה, בין היתר, גם על המגמה לעבור לשדות תעופה קטנים ועירוניים.

מטוסי בואינג 737, בגרסאות שונות, יוצרו מאז שנת 1967 וייצורם נמשך גם כיום. במהלך השנים התקבלו הזמנות רבות למטוס, ומתוכן סופקו כ-8,000. זה מטוס הנוסעים הסילוני שצבר את המספר הגדול ביותר של הזמנות, ויוצר במספר הרב ביותר של עותקים בכל הזמנים. בואינג 737 MAX הוא הסדרה החדשה, שנכנסה לשוק השנה, ומובילה בראש רשימת המכירות של מטוסי הנוסעים. חברות התעופה מעדיפות כיום את המטוסים צרי הגוף, באורח מובהק, על פני המטוסים רחבי הגוף הגדולים, שהם בעלי 9 מושבים ויותר בכל שורה, וקיבולת נוסעים וטווח כפולים. לכאורה ניתן היה לצפות כי מטוסי הענק, אשר עלות התפעול לנוסע בהם היא נמוכה יותר, יהיו אלה שישלטו בשוק, אולם לא כך הדבר. חברות התעופה מעדיפות את המטוסים הקטנים יותר מסיבות כלכליות אשר מורכבות ממספר רב של פרמטרים, ובעיקר גמישות התפעול.

מדינות חשובות נוספות וביניהן רוסיה, סין, יפן, ברזיל וקנדה, מפתחות ומיצרות גם הן דגמי מטוסי נוסעים דומים ל-737 וה-320, כי הן מבינות שעתיד עולם התעופה האזרחית הוא שדות תעופה קטנים ועירוניים. הקריטריון של הקרבה למרכז העיר הוא מרכזי בשיקולי הנוסעים במטוסים. עיתון 'הטלגרף' פרסם כתבת גלריה אודות 20 נמלי התעופה הנוחים ביותר בעולם. הקריטריון שלפיו הם נבחרו הוא מידת קירבתם למרכז העיר. במקום הראשון נמצא 'סנטוס-דומונט', נמל התעופה הבינלאומי של ריו דה ז'נירו, שהוא במרחק של 1.7 קילומטר ו-22 דקות הליכה בלבד ממרכז העיר. נמלי תעופה נוספים ברשימה הם אלה של בוסטון, לאס וגאס, ליסבון, ניס, מקסיקו סיטי, ורשה, בוקרשט ולונדון. במקביל פרסם ה'טלגרף' כתבת גלריה אודות 20 נמלי התעופה המטעים ביותר, על פי מידת ריחוקם ממרכז העיר. בין הערים הבולטות ברשימה, אשר תיירים ישראלים רבים פוקדים אותן, נמצאות מינכן וברצלונה.

התפתחות הטכנולוגית בייצור מטוסי נוסעים גדולים ידידותיים לסביבה, זריזים, חסכוניים ושקטים, לעומת קודמיהם המסורבלים, המזהמים והמרעישים, היא שיצרה את המגמה לחזור לנמלי תעופה סמוכים ככל האפשר למרכזי הערים. בלה בורז'ה נערך מידי יום מפגן של מטוסי נוסעים אשר טסו מעל הקהל. ההתפתחות בטכנולוגית המנועים שמה את הדגש על הפחתת הרעש וזיהום האויר, והמטוסים אינם נשמעים כלל כבר במרחק של מאות מטרים ספורים. הרשימה מאירה באור חדש גם את האופן שבו מעריכים ערים. הקריטריון של קרבת נמל התעופה למרכז העירוני הוא גורם מרכזי לאהבת המקום.

הארכת השדה בחיפה עד לאורך שמתאים עבור הבואינג 737 הנפוץ תפחית מיד את הלחץ על נתב''ג. מטוס זה מטה את כף המאזניים לטובת חיפה גם מול רמת דויד, שבו הכוונה היא להשקיע במסלולים ענקיים. החיבור של חיפה עם המטוס המוכר והנפוץ ביותר חשוב גם כי הוא מונע את הצורך בהתנסות בדגמים פחות מוכרים בנמל תעופה שהוא עדין בלתי מוכר. לסיום, נמל תעופה במפרץ חיפה הוא נוח הרבה יותר מאשר נמל תעופה ברמת דויד.


​בואינג 737 של חברת איזיג'ט