יום ראשון, 14 באוקטובר 2018

פסטיבל קירות בעיר התחתית והלוגו של מטרופולין חיפה-עכו



בסוף השבוע של 11-13 לאוקטובר 2018 התקיים בעיר התחתית פסטיבל ''קירות'', שמוקדש ליצירות אמנות על קירות, אשר יצרו אמנים מקומיים ומחו''ל.

להלן לוגו מקורי של מטרופולין חיפה-עכו, כציור קיר על גבי תצלום גוגל סטריט ווייו של אחורי היכל העיריה ברחוב ברוולד. 

הלוגו משלב את הר הכרמל כדג זהב, ואת שיפולי הרי הגליל המערבי ועמק זבולון כציפור. ציפור ודג הם דימויים שמשלימים זה את זה, כשני ניגודים שיוצרים דיאלוג בעת המפגש ביניהם.






לוגו מטרופולין חיפה-עכו 
הר הכרמל כדג והגליל המערבי כציפור




יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

דו''ח מקנזי, שבילי אופניים , טילי אס-300, ושדה התעופה חיפה

שלושת הנושאים אשר בכותרת פוסט זה הן הכותרת הראשיות בתקשורת הארצית בשבועות האחרונים. 
למרות שהנושאים הללו אינם קשורים, לכאורה, זה אל זה, הרי שחיבור שלהם אל שדה התעופה הבינלאומי בחיפה, חיבור אשר יתואר להלן, מבהיר עד כמה סוגית נמל התעופה היא מרכזית. כה מרכזית היא, עד שמקבלי ההחלטות מדשדשים.

דו''ח מקנזי, אשר פורסם אמש, קובע נחרצות כי בז''ן היא מפעל בלתי מתאים למפרץ חיפה, וכי יש לפרקו לאלתר על מנת להחיות את האזור. בפורום זה הועלתה קביעה זאת לראשונה, לפני שנים ופעמים אחדות. הטענה כי המפעלים מזהמים והם מקור תחלואה היא חשובה מאד. אך חשובה לא פחות היא האבחנה כי מדובר בשטחי תעשיה זוללי קרקע, אשר נמצאים על קרקע מובחרת שהיא מהיקרות במדינת ישראל. הקרקע מתאימה מאד למגורים ותעשיה מתקדמת, כיוון שהיא בלב מטרופולין חיפה-עכו. הסיסמא שנטבעה כאן, והונפה גם בהפגנות, היתה בז''ן=נדל''ן.  כמובן  שבז''ן חוסמים גם את אפשרות פיתוח נמל התעופה שצמוד להם. נמל תעופה בינלאומי הוא בימינו המפתח לפיתוח עירוני ואזורי.

הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות מעלות את השאלה מה הם נושאי הדגל של המתמודדים. מתמודדים נבונים בוחרים בנושא מרכזי אחד, שאליו הם משלבים בצורת פירמידה נושאי משנה. יונה יהב, לדוגמא, בחר בנושא המטרונית, ובדרך זאת גם הצליח לאסוף תחתיו בעלי מקצוע. לאחר שנבחר מינף את הנושא לצרכיו, אך הציבור כבר לא שם לב לכך. אחד הנושאים המוניציפליים המרכזיים הוא חינוך ותשתיות, אשר ראשי ערים יוקרתיות לא מעטים בחרו להתמקד בו.  הכוונה ב'חינוך ותשתיות' היא להפוך את מערכת החינוך לנושא מרכזי, ולארוג סביבו את פיתוח התשתיות, כמו גנים ציבוריים, כבישים ומדרכות, וכמובן הנושא הבוער של שבילי אופנים. אנו נמצאים בעיצומה של מהפכת הרכב החשמלי האישי, וכל נער חיב להצטייד בסאגוויי, או קורקינט חשמלי, או אופניים חשמליות, וכדומה. בעוד שהדיונים באמצעי התקשורת הן בעיקר אודות הרגולציה, ברור לעין שהבעיה המרכזית היא היעדר תשתיות של שבילי אופניים מתאימים, אשר חיבים להימצא לאורך כל דרך ראשית. במטרופולין חיפה-עכו, הדרך הראשית היא זאת שעוברת לאורך קו החוף. הטיילת במטרופולין נקטעת בין העיר התחתית לקרית חיים, ואין סיכוי שהיא תיבנה בלעדי שדה התעופה, אשר ישמש כאבן שואבת לכל האזור. קרית חיים סובלת מהזנחה בתחום החינוך והתשתיות,  וטיילת שתחבר אותה עם חיפה עשויה להיות פרויקט הדגל בתחום זה.

על יד נמל לטקיה בסוריה נמצא שדה התעופה חמימים, שהותקף על ידי חיל האויר הישראלי, ועקב כך נפל מטוס ביון רוסי מירי נ''מ סורי. הפרשה רחוקה מאד מלהסתיים. הרוסים העניקו לסורים טילי נ''מ מתקדמים מדגם אס-300, האמריקאים מאיימים על הרוסים, והעולם כמרקחה. בפורום זה תואר בעבר השילוב בין נמל ימי לאוירי, כזה אשר הרוסים אוחזים בו בלטקיה, כמנוע צמיחה מרכזי, אשר  בלתי ניתן להתמודד מולו.  מדובר בתשתית מורכבת, אשר חלקיה משלימים וניזונים זה מזה. הסינים הבינו זאת, ובונים איים מלאכותיים של נמלים אויריים וימיים בים סין הדרומי, ואין מי שמסוגל לטעון נגדם מול סמל הקדמה הזה. גם בחיפה היה צריך להקים, עוד לפני שנים רבות, נמל ימי משולב בנמל אוירי. השילוב הזה היה עשוי ליצר את מנוע הצמיחה העיקרי של מדינת ישראל.













יום חמישי, 27 בספטמבר 2018

שדה התעופה חיפה ותפרושת הבניה במגזר הערבי


כותרת המשנה בכתבה של דרור פויר: ''15 קיבוצים, 14 מושבים, 7 יישובים קהילתיים, שני כפרים ערבים, בסיס צבאי - ושדה תעופה בינלאומי שעוד לא נבנה, אבל כבר מתואר בעיני רבים כלא פחות מארמגדון מקומי''

מן הראוי הוא לפתוח את הנושא המוגדר, שדה התעופה משלים נתב''ג בחיפה, לתחום נרחב הרבה יותר, של התפרושת העצומה של הבניה הבלתי חוקית בארץ ישראל.

כיום אין מי שמסוגל למנות את אינספור הבנינים הבלתי חוקיים במדינה, ואין לדעת לפיכך את תמונת המגורים בהם לאשורה. עברנו מזמן את נקודת האל חזור.

ממשלות ישראל לדורותיהן התעלמו מהסוגיה, שהיא האיום האסטרטגי הגדול ביותר על מדינת ישראל.

בלתי אפשרי, מחמת התפרושת העצומה של הבניה הבלתי חוקית באזורי רמת דויד ונבטים, לבנות שדות תעופה אזרחיים במקומות אלה!

הדרך היחידה לבנות מסלולים חדשים במדינת ישראל הצפופה היא בכיוון הים, באמצעות בניה לאורך החופים, על בסיס תשתיות קימות של נמלים ושדות תעופה.

שדה התעופה חיפה צריך להיות מודל להתחדשות אזורית. 




סרטון ביוטיוב שעוסק בתפרושת הבניה במגזר הערבי בישראל
יש בסרטון קטעים שמתארים את תפרושת הבניה באזורי נבטים, רמת דויד וחיפה.