יום ראשון, 9 ביולי 2017

סכימת שילוב בין נמל ימי לאוירי במפרץ חיפה

האיור מראה את הפוטנציאל לשילוב יעיל בין נמל אוירי לנמל ימי במפרץ חיפה, על בסיס התשתיות הקיימות. מטרופולין חיפה-עכו לא יצליח להתרומם מבחינה כלכלית בלי נמל תעופה, מכיוון שמהפכת המכולות הימיות גרמה לכך שהפעילות הכלכלית התרחקה ממנו. הבסיס בימינו לשגשוג כלכלי הוא נמל תעופה, שמביא איתו את ההון האנושי, שהוא הגורם המרכזי לשגשוג. בדרך כלל נתפסים נמלי תעופה ונמלים ימיים כישויות נפרדות, או כאלה שמתחרות ביניהן על שימושי קרקע. 
האיור מבליט את הפוטנציאל לשילוב בין תשתיות משותפות כמו: שטחים מיובשים בתוך הים ושוברי גלים, עורקי תחבורה משותפים כמו רכבות וכבישים, ושירותים לוגיסטיים משותפים כמו מכס, בטחון, אחסון והובלה.



אין צורך להאריך לאלתר את השדה בחיפה אל מעבר לקו המים על מנת להתאימו לטיסות לכל רחבי אירופה. בהארכה עד קו המים יהיה אורך המסלול כ-2,000 [אלפיים] מטרים. אורך זה מתאים עבור מטוס הנוסעים הנפוץ ביותר בעולם, הבואינג 737. מטוס זה, ומקבילו של חברת איירבוס, הם הנמכרים ביותר כיום לחברות התעופה ברחבי תבל. הדבר מעיד, בין היתר, גם על המגמה לעבור לשדות תעופה קטנים ועירוניים.
מטוסי בואינג 737, בגרסאות שונות, יוצרו מאז שנת 1967 וייצורם נמשך גם כיום. במהלך השנים התקבלו הזמנות רבות למטוס, ומתוכן סופקו כ-8,000. זה מטוס הנוסעים הסילוני שצבר את המספר הגדול ביותר של הזמנות, ויוצר במספר הרב ביותר של עותקים בכל הזמנים. בואינג 737 MAX הוא הסדרה החדשה, שנכנסה לשוק השנה, ומובילה בראש רשימת המכירות של מטוסי הנוסעים.
הבואינג 737 שייך לקטגוריה של מטוסי נוסעים בעלי 6 מושבים בשורה, עם קיבולת של כ-200 נוסעים וטווח של כ-5,000 קילומטרים, בהתאם לסדרת היצור. חברות התעופה מעדיפות אותם כיום, באורח מובהק, על פני המטוסים רחבי הגוף הגדולים, שהם בעלי 9 מושבים ויותר בכל שורה, וקיבולת נוסעים וטווח כפולים.
לפיכך, הארכת השדה בחיפה עד לאורך שמתאים עבור הבואינג 737 תפחית מיד את הלחץ על נתב''ג, ותמנע את הצורך להשקיע הון עתק במסלולים וטרמינלים ענקיים.


אורך המסלול בחיפה עד קו המים הוא 1.9 קילומטרים

יום שישי, 9 ביוני 2017

מטוסים קטנים מעל אוקיאנוסים

הסרטון להלן מתאר את המעבר ממטוסי נוסעים בעלי 4 מנועים למטוסים בעלי 2 מנועים בטיסות מעל האוקיאנוסים. האמינות הרבה של מנועי הסילון החדשים מאפשרת הגדלת המרחק בין נתיבי הטיסה לשדות תעופה שמשמשים לנחיתות חירום במקרי תקלות. הבואינג 787 והאיירבוס 350 החדישים, בעלי שני המנועים כל אחד, הם בעלי היתר לטוס במרחק של כ-6 שעות טיסה משדה שמיועד לנחיתת חירום, מה שמאפשר להם לטוס כמעט בין כל מקום בעולם מעל האוקיאנוסים. מטוסי נוסעים ענקיים בני 4 ו-3 מנועים הם לפיכך נחלת העבר, וכמוהם גם שדות התעופה הענקיים ששימשו אותם. מטוסי הנוסעים המודרניים הם קטנים וחסכוניים, ומסוגלים לטוס ברווחיות בקווים רבים ובין שדות תעופה קטנים, כדוגמת שדה תעופה חיפה.

יום ראשון, 4 ביוני 2017

נמלי התעופה הנוחים בעולם מדורגים על פי קירבתם למרכזי הערים

עיתון 'הטלגרף' פרסם כתבת גלריה אודות 20 נמלי התעופה הנוחים ביותר בעולם. הקריטריון שלפיו הם נבחרו הוא מידת קירבתם למרכז העיר. במקום הראשון נמצא 'סנטוס-דומונט', נמל התעופה הבינלאומי של ריו דה ז'נירו, שהוא במרחק של 1.7 קילומטר ו-22 דקות הליכה בלבד ממרכז העיר. נמלי תעופה נוספים ברשימה הם אלה של בוסטון, לאס וגאס, ליסבון, ניס, מקסיקו סיטי, ורשה, בוקרשט. נמל התעופה של העיר לונדון הוא במקום ה-19 בלבד. הרשימה מאירה באור חדש את האופן שבו מעריכים ערים. הקריטריון של קרבת שדה התעופה למרכז העירוני הוא גורם מרכזי לאהבת המקום.
במקביל פרסם ה'טלגרף' כתבת גלריה אודות 20 נמלי התעופה המטעים ביותר, על פי מידת ריחוקם ממרכז העיר. בין הערים הבולטות ברשימה, אשר תיירים ישראלים רבים פוקדים אותן, נמצאות מינכן וברצלונה.
התפתחות הטכנולוגית בייצור מטוסי נוסעים גדולים ידידותיים לסביבה, זריזים, חסכוניים ושקטים, לעומת קודמיהם המסורבלים, המזהמים והמרעישים, היא שיצרה את המגמה לחזור לנמלי תעופה סמוכים ככל האפשר למרכזי הערים.
בהקשר של מטרופולין חיפה-עכו, אין ספק שנמל תעופה במפרץ חיפה הוא נוח הרבה יותר מאשר נמל תעופה ברמת דויד.