יום חמישי, 23 במרץ 2017

האיום הקיומי המרכזי על ישראל הוא חוסר תכנון אזורי

עינת קליש רותם מוחה על כך שהמתכננים והאדריכלים מתעניינם בד' האמות של משבצת הקרקע שאותה נשכרו לתכנן, ותו לא.
גם ארגוני איכות הסביבה, ברובם, נעדרים ראית עולם מרחבית.
התכנון האזורי הלקוי, בשילוב אינספור הפרות הבניה, ומדיניות השיכון הגרועה, הם האיום האסטרטגי הגדול ביותר על מדינת ישראל.
כל ניסיון להציג את הצורך לפנות את המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה כחלק מהמחדל הכולל של חוסר התכנון האזורי בישראל נתקל בהתנגדות של 'הירוקים'. הם מעדיפים להתמקד 'בנושא הספציפי'. לא מעניין אותם שבמרחק קצר ממקום מגוריהם, ברחבי הגליל המערבי והתחתון, משתרעים רצפים אורבניים של בניה צמודת קרקע, בשטחים שגודלם פי כמה מזה של כל מטרופולין חיפה, ואשר לכ 80-90 אחוזים מהבנינים שבהם אין אישורי בניה, והם נעדרים תכנון עירוני. רצפים אורבניים אלה ניתן היה למפות בעבר באמצעות תצלומי אויר בלבד. כיום אפשר לראותם היטב ב'מפות גוגל', ובאמצעות 'גוגל סטריט וויו' לסייר ברחובותיהם ולהתבונן בחזית של כל בנין.
רצפים אלה נוצרו על ידי חמולות שבנו על שטחי הקרקע הפרטיים שלהן. סביב בית בודד של האב הקדמון, בכפר קטן חבוי בין ההרים נבנו, מאז קום המדינה, בנינים לצאצאיו למאות ולאלפים, אשר יוצרים את השכונות השונות בכל רצף אורבאני.
מנגד לרצפים אלה מתפרש האמפיתאטרון הטבעי של מפרץ חיפה במלוא הדרו, וקורא לאתגר של עיצוב מופתי של פני הנוף.
פעילי הסביבה שחתמו השבוע על המניפסט לפינוי המפעלים הפטרוכימיים ממפרץ חיפה, והחלפתם בתוכניות בינוי ירוקות של המאה ה-21, חייבים לדעת כי על רקע התמשכות ההפקרות בנושא הפרות הבניה במדינה קריאתם צפויה לכישלון, והם יהיו לא יותר מאשר 'קיסם במדורה'. אך אם הם ישלבו את מחאתם בראיה המרחבית הכללית יהיה בידיהם קלף מיקוח רציני.

יום רביעי, 22 במרץ 2017

שדה תעופה חיפה אידיאלי לטרמינל סחורות

ההובלה האוירית צומחת בתאוצה עם התפתחות המסחר באינטרנט. שדה התעופה חיפה הוא מיקום אידיאלי לטרמינל טרנזיט להובלת סחורות במטוסים מכל העולם לכל העולם. אפשר לשלב בטרמינל זה את כוח האדם המיומן מהמטרופולין שעוסק כיום בלוגיסטיקה ימית בלבד, ואת המבנים והשטחים בעורף הנמל הימי שמיועדים לשירותי לוגיסטיקה. 
''אל על מטענים'' עוברת מהפכה משמעותית עם הפיכת ישראל ל''טרנזיט האב''. השירות החדש, "טרנזיט טו גו", הופך את נתב''ג לטרמינל בינלאומי לסחורות מכל מקום לכל מקום. מדובר במהפכה משמעותית, שאחוז מאוד גדול מהקיבולת של אל על מיועד עבורה. עם כניסת מטוסי ה''דרימליינר'' הפוטנציאל יהיה הרבה יותר גדול.

יום רביעי, 8 במרץ 2017

נמשכת מהפכת הסכם השמים הפתוחים

יעדי רשות שדות התעופה להגדלת התיירות הנכנסת היו: יותר חברות תעופה, מיותר יעדים ויותר נפח פעילות, שמשמעותם יותר תדירויות. כלומר לפתח את נמלי התעופה בארץ במטרה לאפשר להגיע לכל חברות התעופה המבקשות לטוס לישראל. לצורך זה היא השקיעה ומשקיעה 5 מיליארד שקלים מתקציבה הפנימי בנמל התעופה רמון החדש בתמנע ליד אילת, הצפוי להיפתח בסוף השנה, בנמל התעופה בחיפה, במגדל פיקוח חדש בנתב"ג, בשדרוג המסלולים בנתב"ג, בטכנולוגיות ביטחונית מתקדמות. הכל כדי לעמוד בביקוש הגובר של נוסעים ומטוסים כפועל יוצא מהסכם השמים הפתוחים.