יום ראשון, 7 באוגוסט 2016

תעלת איסטנבול

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי עומד לבקר בתורכיה ב-21 לאוגוסט, כאשר היחסים בין שתי המדינות הם מתוחים, לכאורה בשל התבטאויות לגבי תמיכת האמריקנים בניסיון ההפיכה הכושל בתורכיה. מתחת לפני השטח יתכן והסיבות לביקור הן עמוקות יותר, וקשורות לניסיון אמריקני לתאם עם התורכים את החתימה על החוזים לחפירת תעלת איסטנבול, שצפויים להיחתם במהלך השנה. 

תעלת איסטנבול היא תעלה באורך של כ-50 ק''מ, ברוחב של כ-500 מטר, ובעומק של כ-25 מטרים, אשר התוואי שלה הוא מערבית לפרברים המערביים של איסטנבול, במרחק כ-10 ק''מ מערבית לנמל התעופה הבי''ל אתא תורק. תוואי התעלה מתוכנן בצורה מבריקה, כשהוא מתבסס על תנאי השטח הטבעיים, של מפרצים, אגמים, עמקים, וביצות. התעלה תפעל על פי כללי נתיבי המים הבינלאומיים, ותשרת את כל מדינות איזור הים השחור. 

היא תשמש בפרט ליצוא של נפט במיכליות ענק, שאינן מסוגלות לעבור כיום במיצרי הבוספורוס העמוסים והצרים. הנפט המתוכנן ליצוא יגיע ממדינות הים הכספי ומרכז אסיה שנמצאות מזרחית לים השחור. בשנים האחרונות ניהלה תורכיה מו''מ עם מדינות אלה להעברת צינור נפט משטחן לתורכיה, כדי שהנפט יזרום מקצהו התורכי למיכליות שיספקו אותו לרחבי תבל. המו''מ נכשל, וכתוצאה מכך החליטה תורכיה לעבור לחפירת תעלת איסטנבול. 

לכמויות הנפט העצומות שצפויות להיטען על המיכליות שיחצו את תעלת איסטנבול תהיה השפעה מרחיקת לכת על אינטרסים של מדינות רבות, וביניהן ארצות הברית. ראשית, מדינות הים השחור והים הכספי יתחזקו. שנית, הנפט שיגיע ממדינות אלה יאיים על חברות הנפט האמריקניות, שיש להן השפעה רבה על הממשל. 

אחת החברות שעשויות להיפגע מהיצף הנפט שיגיע לים התיכון היא נובל אנרג'י, בעלת מאגר ליוויתן שנמצא מערבית לחיפה. נובל אנרג'י עומדת בימים אלה, יחד עם ממשלת ישראל, להשקיע מיליארדי דולרים בפיתוחו. 

קשה לדעת מה תהיה השפעת הנפט מהים הכספי על בתי הזיקוק בחיפה. כיום מזקקים בבז''ן כמויות עצומות של נפט שמיועד ליצוא לתורכיה, אך מגיע ממקורות במפרץ הפרסי. האם גם הנפט שיגיע מהים הכספי יזוקק במפרץ חיפה? 

וועדות ממשלתיות אחדות אישרו בשבועות האחרונים הרחבה רבת היקף של בז''ן, והקמת בית זיקוק נוסף וחוות מיכלים בצמוד לו. זאת תוך כדי כך שמשרדי הבריאות והסביבה מטייחים את תוצאותיו של סקר, אשר קבע חד משמעית שיש במטרופולין חיפה ריכוזי סרטן גבוהים בהרבה מעל הממוצע, כתוצאה מזיהום האויר הפטרוכימי.

יום שבת, 6 באוגוסט 2016

הצבעת ארגון ''חיים וסביבה'' בעד הרחבת בז''ן

ארגון ''חיים וסביבה'' לא הצביע נגד ההחלטה על הרחבת בז''ן כי זה היה ממוטט את כל ה'בון טון' וה'פוליטי קורקט' של הארגונים הסביבתיים שהוא מייצג. ביסודם אלה הם אירגונים שמיישרים קו עם הממסד, והצבעה נגד הממסד בנושא כל כך חשוב היתה מהפכנית מידי מבחינתם. הם שמעו בפעם הראשונה האשמות כל כך חריפות, וחששו שאם יודו באמיתותן יהיה הדבר גם הודאה באשמתם על כך שלא עשו כלום עד היום, מה שעשוי, ובצדק, לערער את כל הבסיס לקיומם. 
זאת גם על רקע מה שהיה ברור לכל מי שהיה נוכח בישיבה ב'בית וגן', והוא שכל הנושא גדול על הוועדה בכמה מספרים. הוועדה בראשות עו''ד סילביה רביד, נאחזה בפורמליסטיקה בכל כוחה. למעשה, כל הסערה התיקשורתית בדבר מומי התינוקות שנולדים בעוטף בז''ן התעוררה בעקבות הפורמליסטיקה הזאת. 

ארגוני הסביבה הגדולים, בעיני עצמם, הם הדי.אנ.איי האורגאני של המדינה, וכל מה שצמח פה עד היום הוא בזכותם. הארגונים האלה הם האחראים בעיני עצמם על האיזון הקדוש בין פיתוח לטבע. אך זה איזון פיקטיבי ומטויח. הטיוח נעשה בתחומים רבים, שהבולט בהם הוא הפרות הבניה עצומות ההיקף במגזרי המיעוטים. קיים קשר הדוק בין התוכניות המזהמות לפיתוח מפרץ חיפה למציאות ולהיעדר תוכניות פיתוח ראויות לגליל המערבי והתחתון. מדובר בעצימת עיניים לגבי האיזור כולו מצד ארגוני הסביבה הגדולים בישראל. פעילי איכות הסביבה במפרץ חייבים להפנים זאת.

כאשר באו אנשים ממפרץ חיפה לוועדה ואמרו: כאן לא צומח עשב! שיבשה הטענה את את הקארמה של כל חברי הוועדה, והובילה אותם למגננה בכל מחיר. אך המתנגדים מצידם טעו כאשר פירשו את חברי הוועדה כמדברים איתם באותה שפה. הדיון התנהל בשתי שפות, כאשר אף צד לא הבין את שפת הצד השני. חברי הוועדה יצאו מתוך הנחה שביעת רצון שכולם שותפים לאותה אהבת הארץ הנוסטלגית, שלכולנו בית וגן. המתנגדים צעקו צעקה גדולה, גם כדי לבטא מצוקה כלכלית-חברתית, אך היא לא נקלטה. הקשר בין מחלות לבין המצב המשפחי הקשה שהן יוצרות לא הודגש כלל, לפחות בישיבה 
שבה נוכחתי. לו היו מסבירים לוועדה שסביב כל אדם שחולה במחלה קשה יש עוד עשרה אנשים שמושבתים חלקית, אולי היו התוצאות אחרות.

אחת התוצאות ההזויות של מדיניות הטיוח של ארגון ''חיים וסביבה'' היא שבמקביל לכך שהארגון מתעלם ממחדלים, ומאשר מיפגעים, הוא גם מתמקד במאבקים הלא נכונים. המאבק ההזוי ביותר היה עצירת הקמת הרכבת לאילת. צריך לראות את הסרטונים בנושא ביוטיוב כדי להבין עד כמה עשויה המסילה לתרום לפיתוח הנגב, הערבה, ואילת. זאת כאשר היא עוברת בשטחי מדבר וציה, שבהם כל מבנה מעשה ידי אדם הוא בגדר פלא של הטבע. המאבק המוצלח של המתנגדים להקמת המסילה פעל כבומרנג על הממשלה, והאיץ אותה להעמיס עוד יותר על אזורי מרכז וצפון הארץ פרויקטים תחבורתיים, אורבניים ותעשיתיים שונים.