יום רביעי, 3 בדצמבר 2014

מנהרת רכבת מתחת להר הכרמל בין תחנת חוף הכרמל לתחנת חיפה מרכז שבעיר התחתית

במגזין האינטרנט חיפה2 ששייך כנראה לעירית חיפה פורסמה כתבה מעניינת שעוסקת בהחלטה שכבר התקבלה, ככל הנראה, לשקע ולמנהר את מסילת הברזל שחוצה את חיפה. לא ברור מהכתבה מה בדיוק מתכננים לעשות, אך הרעיון למנהר את מסילת הרכבת בקטע שבין תחנות חוף הכרמל וחיפה מרכז הוא רעיון מצוין. זאת בניגוד לרעיונות השיקוע למיניהם, שמתוארים בכתבה כשלבים מוקדמים למינהור.
אפשר יהיה לחפור את המנהרה באזור העיר התחתית מבלי להרוס כמעט אף בנין קיים אם ישתמשו בתוואי המדויק של שדרות בן גוריון לצורך מוצא המנהרה: לשדרות בן גוריון יש שיפוע טבעי שיורד לים, ואפשר יהיה להגביה מעט את החלק התחתון של השדרה וליצור בדרך זאת שילוב בין מוצא המנהרה לרחבת הכניסה לחזית הים העירונית ולשדרות העצמאות, בדומה למה שקיים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, שבה הכיכר מוגבהת מעט ממפלס הרחוב, ומתחתיה יש צומת כבישים.
יתכן ויהיו בתים אחדים שיהיה צורך להרוס, בפרט בבלוק הבניינים של שדרות העצמאות-רחוב יפו-שדרות בן גוריון, וכדאי לעיריה לשים לב ששטח מרכזי שגובל באזור זה ושיוכל לשמש לצורך המנהרה הוא מגרש תחנת אגד הישנה, שבימים אלה מתבצעות בו הכנות לבנית בית מלון.
אפשרות נוספת ועדיפה להתגברות על בעיית הבנייה הקיימת בעיר התחתית היא מינהור מלא של כל קטע המסילה שעובר במקביל לקילומטר האורך של העיר התחתית באזור רחוב הנמל. המנהרה תמשיך ברצף מתחת להר הכרמל אל מתחת לשדרות בן גוריון ושדרות העצמאות, כך שתחנת הרכבת חיפה מרכז תהיה תת קרקעית. בדרך זאת גם יימנעו מפגעי הקרינה והנוף שיוצרים עמודי החשמל של הרכבת, ויתפנו שטחים נוספים לבנייה.
בחומרי הבניה של המנהרה אפשר יהיה להשתמש להקמת הרציף החדש של הנמל המזרחי שיהיה משולב במסלול שדה התעופה של חיפה.

מנהרת רכבת בין חוף הכרמל לעיר התחתית
דיון בנושא ב'קפה דהמרקר - קהילת חיפה'

יום חמישי, 28 באוגוסט 2014

החניונים המסוכנים של האצטדיון החדש בדרום חיפה

בעיתון 'כלבו' פורסמה בשבוע שעבר מפת החניונים שמציעה העיריה למבקרי האיצטדיון החדש. החניון שצמוד לאיצטדיון הוא קטן ומיועד בעיקר לעובדיו, ואילו לקהל המבקרים מציע העיריה חניונים שהם על פי המפה שפירסמה 'בסביבה הקרובה'. העיריה גם מפרטת למי מתאים כל חניון: לבאים מהכרמל, מהצפון, ומהדרום.

לכאורה הכל טוב ויפה, ומדובר בניצול ראוי של תשתיות קיימות. אך מי שמכיר את הסביבה היטב, יודע כי למעשה אף אחד מהחניונים אינו נמצא בקרבה ראויה לאיצטדיון, וחלק הארי ממנו אף נמצא במרחק שהופך את ההגעה הרגלית לממושכת, מסובכת ומסוכנת. דבר זה הופך את המפה שפירסמה העיריה לאחיזת עיניים. זאת בפרט כאשר חלק גדול מהמבקרים באיצטדיון יהיו בני נוער צעירים, נלהבים ואף משולהבים, שיגיעו מרחבי הארץ בשעות הלילה כשהם נוהגים במכוניות פרטיות ומלווים בחברים, באחת מחוויות הנהיגה הראשונות והמכוננות שלהם.

בתמונות להלן נראות שתי מפות: העליונה היא מפת העיריה, שבה מסומנים החניונים בגדול, כאשר בולט ביניהם מקבץ חניוני האיצטדיון. המפה התחתונה היא צילום אויר של 'גוגל' טרם הוקם האיצטדיון, בשלב בו עדיין ישרו את השטח. שטח זה נראה בבירור במרכז תחתית התמונה, וכמו כן ברורים, כאמצעי זיהוי, חוף הים במערב ומרכז הקונגרסים מעל למרכז התמונה.

בקו נקודות כחול מסומן המרחק בין החניון הגדול ביותר שמציעה העיריה, חניון מרכז הקונגרסים ברחוב קדושי יאסי, לאיצטדיון עצמו שברחוב רוטנברג.  חניון זה מוצע למגיעים דרך מנהרות הכרמל ומדרך פרויד. המרחק, על פי גוגל, הוא 1.5 קילומטרים ומשך ההליכה 18 דקות. מרחק זה הוא הרבה מעבר לסביר עבור קהל מבקרי האיצטדיון. 

הרחק אחרי חניון מרכז הקונגרסים, מעבר להררי חושך ממש, מציעה העיריה גם את חניוני מגרשי הטניס, אכסניית הנוער ובית העלמין...

חניונים אחרים, קרובים יותר, כמו חניון אינטל וקניון חיפה, נמצאים במרחק של כ-1 קילומטר, שהוא בלתי סביר בעליל.
חניון קניון חיפה, וחניוני מרכזי הקניות הנוספים קסטרא ושער הכרמל שסמוכים יותר לאיצטדיון, מלאים תמיד בכלי רכב של לקוחות בשעות הערב והלילה.

מי שיגיעו במטרונית קו 1, שמוצעת כאלטרנטיבה הקוסמת כיוון שתאריך את הקו במיוחד עד לאיצטדיון, יצטרכו לחצות את כביש דרך 4 שבין חיפה לטירת הכרמל שהוא עורק תחבורה רחב וסואן במיוחד.

את כביש דרך 4, ואת כביש דרך פרויד שרחב וסואן באותה המידה, יצטרכו לחצות רוב באי האיצטדיון שיחנו באחד ממגרשי החניה שפורטו במפת העיריה. על מנת לחצות כבישים אלה בבטחה יהיה על הולכי הרגל להמתין במשך דקות ארוכות לאור הירוק ברמזור שבמעבר החציה. 

פיקנטית במיוחד היא החניה שמציעה העיריה בחניון תחנת הרכבת בחוף דדו [P16-P22]. מי שיגיע לחניונים אלה יצטרך לחצות את המנהרה המוזנחת שמתחת לפסי הרכבת ולהגיע אל תחנת המטרונית שבתחנה המרכזית, מרחק של קרוב ל-10 דקות הליכה. לאחר שיעלה למטרונית, ויסע במשך דקות אחדות, הוא ירד בתחנה המיוחדת שתוקם לכבוד האירוע בלבד, בכביש 4 צמוד לשער הכרמל. לאחר מכן הוא יצטרך לחצות את כביש 4. בהנחה שהוא קנה כרטיס ליציע המערבי, הוא יצטרך גם להקיף את האיצטדיון כולו בטרם יזכה לשבת בכסא המיוחל. משך הזמן לביצוע אופטימלי של המסלול הוא כחצי שעה.

כל הדרכים מהחניונים מובילות לכניסה המרכזית לאיצטדיון, בפינה הצפונית מערבית צמוד לכביש 4. בצידו השני, הדרומי והמזרחי של האיצטדיון, אין כמעט מקומות חניה. מי שקנו כרטיסים ליציעים בצדדים אלה, יצטרכו ללכת מרחק הליכה רב על מנת להקיף את האיצטדיון כולו. בעיה זאת פוסלת את אפשרות הביקור עבור כל מי שיש לו קשיי הליכה, ותגרום לחוויה מביכה ואבסורדית לכל מי שקנה כרטיס במיטב כספו, אך יצטרך לכתת את רגליו במאמץ ההקפה. 

מפת חניוני האיצטדיון שמציעה העיריה

צילום אויר של אזור האיצטדיון, שהוא המגרש במרכז תחתית התמונה .
הקו בנקודות כחולות הוא מסלול ההליכה מחניון מרכז הקונגרסים.