יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

מראה הנוף מטיילת פנורמה

מראה הנוף מהמצפור ברחוב שער הלבנון

יש בחיפה חתיכה
היא גרה ברחוב פנורמה,
כל יום היא בפרומנדה רצה
כדי לשפר ת'פיגורה.

את הנוף היא בקושי רואה
כי העיריה מסתירה,
את הים והנמל
בצמחיה עשירה.

בין הנוף לפרומנדה
יש עצים בשפע,
העיריה עליהם
מזמן כבר לא משגיחה.

על כל גג שם חוץ מזה
יש דוד וגם אנטנה,
וגם אותם העיריה
בחטא מתוק משאירה.

לכל נושא לה מחלקה
וכאן צריך פריזורה,
אבל גנים והנדסה
יוצרים יחדיו חלטורה.

לא מזמן במלחמה
היתה פה טלוויזיה,
כל העולם רצה לדעת
היכן תיפול קטיושה.

בכל הרחוב המצלמות
הופנו לעבר העירה,
אבל בבתים אנשים ראו
הרבה עצים קדימה.

צריך לבוא דחוף צייר
שיעצב שם סילואטה,
כדי שהצופים לנוף
יראו שיש קולטורה.

יום אחד החתיכה
ת'נוף כבר לא תיראה,
מהזנחה כזאת גדולה
תהיה לה פשוט צלוליטה.

יום רביעי, 30 בנובמבר 2011

נתיב המטרונית ברחוב הרצל בחיפה


מסלול המטרונית ברחובות הרצל והחלוץ-יל''ג [באדום]
 יחסום כניסת כלי רכב לגוש הבניניים שבאמצע [בירוק]

בימים אלה מתבצעות עבודות סלילת מסלול המטרונית לאורך רחובות הרצל ויל''ג.
בין רחוב הרצל לרחוב יל''ג יש בניינים רבים, אשר בהם יש מאות עסקים ומתגוררים אלפי אנשים.
האוכלוסיה באזור, שמכונה במפות שכונת 'נחלה', היא מגוונת מאד ומייצגת את כלל מדינת ישראל.
האוכלוסיה מתגוררת ועובדת בצפיפות רבה. לכן לכל פרט קטן במירקם הפיזי יש משמעות רבה.

שני הרחובות יוצרים קווים מקבילים.
לצורה הגיאומטרית יש השפעה על המבנה ההנדסי העירוני, וכתוצאה מכך גם על הפעילות האנושית.
קווים מקבילים לעולם אינם נפגשים על פי ההגדרה.
כתוצאה מכך לא מתאפשרת כל אינטראקציה בין השטח שבתוכם לבין השטח שמחוץ להם.
מסיבה זאת השטח שבין שניהם נתפש כריק.
זה עלול להיות מצבו של כל השטח בין הרחובות הרצל ויל''ג-החלוץ.

בעוד חודשים אחדים קטעים אלה, שהם באורך מאות מטרים רבים, יהיו בלתי ניתנים לחצייה במכוניות פרטיות.
את נתיב המטרונית הסטרילי לא תהיה אפשרות לחצות, ולחנות עם המכונית במדרכה או בחצר בצד השני שלו.
לאורך הנתיב המקביל למכוניות, וברחובות הצדדיים הסמוכים, ישארו עקב זאת מקומות חניה לכלי רכב מעטים בלבד, יחסית לביקוש הרב.

לרבים מדיירי השכונה יש מכוניות, וכולם משתמשים במדרכה או בחצרות לצורך חנייה. אצל כולם תחריף מאד מצוקת החניה.
אך הבעיה העיקרית תהיה במדרכה שנתיב המטרונית צמוד אליה.
המסלול יצור חיץ, מחסום בלתי עביר כמו חומה, בין המכוניות הפרטיות לבתים ברחוב הרצל וברחוב יל''ג, שימנע כניסת וחניית כלי רכב פרטיים אל סמוך לבתים.

כל גוש הבניינים שבין הרחובות הרצל-יל''ג-ביל''ו-הקישון, בין המרכז הרפואי 'מכבי' לסופרמרקט 'מגה', יהפוך עקב כך למנותק.
הסגר עלול להיות בעל משמעויות כלכליות-חברתיות חמורות.

גם כיום יש מחסור חמור במקומות חניה ברחוב הרצל בשעות היום.
המחסור החריף לאחר הקמת סניף 'מגה' בין שני הרחובות, על מגרש פרטי גדול ששימש קודם לכן לחנייה.
מקומות החניה המעטים אשר חברת יפה-נוף מסדירה, בעיקר במפרצי חניה ברחובות ביל''ו והקישון, הם בבחינת לעג לרש בהתחשב במספר הרב של תושבים ועסקים.

מקומות החניה המעטים, במידה ויתפנו לרגע, יהיו במרחק הליכה של מאות מטרים מבתים רבים.
כתוצאה מכך תישלל מהדיירים הזכות הטבעית שיש לכל אזרח לנגישות של כלי רכב אל ביתו.
זכות זאת היא חיונית, כיוון שאין לתאר חיים בבית מודרני בעיר גדולה שאין בסמוך אליו חניה סבירה למכוניות שמאפשרת, בין היתר, הסעת מוגבלים בתנועה, הובלת חפצים גדולים וביקורי טכנאים.

במקביל תישלל כמובן למעשה כל אפשרות סבירה לטעינת ופריקת סחורות בכל העסקים בין רחובות הרצל והחלוץ-יל''ג, לכל אורכם. אלה הם חלק הארי של העסקים בהדר.

האם מותר לעיריה על פי חוק לפגוע במירקם החיים ולשלול את זכות החניה באופן כה גורף?
האם לא מוטל על העיריה, שעוסקת במבצע הנדסי כה גדול כמו המטרונית, שיש לו כמובן השלכות חיוביות מבחינת התפתחות האזור, לדאוג במקביל לחניה ראויה לתושבים?!

בכל שכונת נחלה הגדולה אין מגרש חניה ציבורי אחד. מגרשי החניה הצנועים של 'מגה' ו'מכבי' מיועדים בעיקר ללקוחותיהם.
מגרש חניה גדול ומוסדר יספק ככל הנראה את צרכי השכונה.
ניתן להקים מגרש כזה בשטח בנין הרבנות שבסוף שני הרחובות על יד 'מגה'. בניין זה עומד להתפנות בקרוב על פי התכנון.
ככל שמגרש חניה זה יהיה גדול יותר הוא יוכל לשרת אוכלוסיה רחבה יותר. מי שירצו להגיע לקצה השני של רחוב הרצל, ולמקומות אחרים בנתיב, יוכלו לחנות שם ולהמשיך במטרונית.

מן הראוי היה לקיים הליך של שיתוף הציבור בנושא שמשפיע עליו באופן כה משמעותי, ובדרך זאת לחסוך מחלוקות ושינויים הנדסיים יקרי ערך, שעלולים להתרחש במידה ויתברר כי השינוי התחבורתי שתביא המטרונית אינו הולם את צרכי השכונה.

יש לציין כי כל המפות שפורסמו ברבים של מסלול המטרונית בהדר הראו אותו עובר ברחובות יל''ג והחלוץ בלבד. רחוב הרצל נותר בהן ללא שינוי למעט בקטע שסמוך לרחוב הנביאים.

מדובר כנראה לפיכך בשינוי של הרגע האחרון, שמסביר מדוע לא שותפו התושבים בהחלטה, ומדוע לא ניתן פיתרון ראוי לבעיה.


לקריאה נוספת:
מי צריך רכבת קלה? בחיפה יש מטרונית

יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

האזור המסחרי בדרום חיפה


האזור המסחרי בדרום חיפה, ממרכז הקונגרסים דרך קניוני חיפה וקסטרא ועד מתחם שער הכרמל, הפך בשנים האחרונות לצפוף מאד.

המתחמים האלה נבנו בתוך שנים ספורות באזור שהיה שדות ירוקים.

אליהם יש להוסיף את תחנת הרכבת ותחנת אגד החדשים שניבנו לפני שנים אחדות.

במקביל נבנה גם מגדל חברת החשמל.

לצפיפות הזאת עוד יוסיף במידה רבה מאד האיצטדיון העירוני החדש.

מרוב צפיפות מרגישים לעתים חלק מהנמצאים שם אי נוחות.

האזור כולו הפך למרכז מסחרי בסגנון תל-אביבי, שמושך אליו צעירים רבים שחושבים שהם יעשו שם קריירה, אך הם נלכדים ברובם במלכודת של עבודה כשכירים קשי יום ברשתות השיווק השונות.