יום שישי, 21 באפריל 2017

קו 18 אגד מצומת קרית אתא לשדה התעופה חיפה וחזרה




סרטון של נוסע שצילם את המסלול המלא של קו 18 מצומת קרית אתא לשדה התעופה חיפה וחזרה. רוב המסלול עובר ברחובות המרופטים של אזורי התעשיה של המפרץ, אשר לא פותחו מאז סלילתם לראשונה לפני עשרות שנים רבות. בהשוואה לאזורי התעשיה המטופחים של ארצות המערב, המצב הוא מתחת לכל ביקורת. הפוטנציאל האמיתי של אזורי תעשיה אלה הוא רב הרבה יותר.

יום שני, 27 במרץ 2017

טרמינל חדשני בצורת איצטדיון בנמל התעופה של סינגפור

סינגפור, עיר הנמל הימי הגדולה ביותר בעולם, אשר עד לפני דור אחד בלבד הוזכרה כמעט בנשימה אחת עם חיפה, משקיעה הון עתק בטרמינל מפואר לנוסעים בצורת איצטדיון בנמל התעופה שלה. זאת כדי לשמור על מעמדו כמרכז עולמי של תעבורה אוירית. הטרמינל, ששרטוט של חתך המבנה המיוחד שלו מופיע בכתבה בקישור, ישמש כמרכז מנוחה, בילוי וקניות לנוסעים בטרנזיט. צורת האיצטדיון מכילה במרכזה פארק ירוק עם מפל בגובה 40 מטרים, מוקפים בקומות של מרכזי קניות והסעדה, מלונות, וכדומה. נמל התעופה, צ'אנגי, זכה בשנים האחרונות פעמים אחדות ברציפות בתואר 'נמל התעופה הטוב ביותר בעולם'. בימים אלה מתבצעת בו בנוסף גם בניית מסלולים, טרמינל הובלה אוירית, טרמינל לאוקוסט ועוד, אשר ירחיבו מאד את קיבולתו בתוך שנים אחדות, והוא יהפוך לאחד מנמלי התעופה הגדולים ביותר בעולם.

יום שבת, 25 במרץ 2017

שדה התעופה חיפה ובנימין זאב הרצל

המבנה של מטרופולין חיפה הוא של אמפיתיאטרון טבעי. היציעים הם הרי הגליל והכרמל והמגרש במרכז הוא עמק זבולון, עם נחל הקישון במרכזו. תכנון המטרופולין חיב להיות מבוסס על עיקרון זה: נמל תעופה ישמש אטרקציה מרכזית, שתבסס את העיקרון הטופוגרפי של האמפיתאטרון הטבעי. זה אינו חלום אלא כורח המציאות.
רמת דויד בוודאי שאינו המקום המתאים, כי מתבקש שסביב שדה כזה תקום גם קרית שדה תעופה מפותחת, ובחיפה יש את התשתית המתאימה. צריך לשלב את הקמת פיתוח השדה והקריה עם פינוי הדרגתי של כלל המתקנים הפטרוכימיים במפרץ, שהם חבית חומר נפץ בריאותית, בטיחותית, בטחונית וכלכלית. לאחר הארכה הדרגתית של השדה, בגודלו המקסימלי, על כמחצית מהשטח שמיועד לנמל המפרץ, הוא יהיה מסוגל להיות חלופה לנתב''ג, עם שני מסלולים באורך יותר מ-3 ק''מ, עד קצה המדף היבשתי.
המבנה הטופוגרפי של מטרופולין חיפה יוצר הפרדה בין אזורי מגורים שונים, שאינה קיימת בצורה כה ברורה במטרופולינים אחרים, ולדוגמא תל אביב, שבה גבולות השכונות הם מטושטשים. בתל אביב יש כיכר מרכזית, כיכר רבין, שבה עשויים להתרכז כמיליון בני אדם. האם מישהו שאל את השאלה היכן אפשר להקים כיכר כזאת בחיפה. התשובה היא ברורה: בלב המטרופולין, שהוא האזור שבו ממוקמים כיום בתי הזיקוק. אלא שבמקום מגדלי מגורים ומסחר מתנוססות במקום זה ארובות מזהמות. 
המשוואה היא: ''פינוי המפעלים הפטרוכימיים והקמת שדה תעופה בינלאומי גדול הם המפתח לקידמה במפרץ חיפה''.
את השטח הימי שמיועד לשדה התעופה במפרץ מייבשים ממילא עבור נמל המפרץ, שחיבים להתאים אותו לצרכי השדה, באמצעות שילוב בין שובר הגלים, שהוא ההוצאה העיקרית בהקמת נמל ימי, עם מסלול למטוסים. 
רוב הסוגיות הבטיחותיות והאקולוגיות בנושא המטוסים הגדולים נפתרות בזכות זאת שהטיסות יתבצעו מעל לים, וגם התנועה על המסלולים תהיה, ככל שהמסלולים יתארכו, בשטח שבתוך הים. 
שדה התעופה של סינגפור תורם כ-20% לתל''ג של עיר הנמל הזאת, שבה נמצא הנמל הימי הגדול בעולם!
בנימין זאב הרצל לא חזה את מדינת היהודים בלבד. הוא חזה גם כי חיפה תהיה המפותחת בערי המדינה, את המצאת המטוס ועידן המלחמות שהוא יביא. הוא קבע כי מדינת היהודים, כמו המטוס, תהיה מיוסדת על עיקרון התנועה. בלא תנועה  היא תיקרוס חיש קל. מי שמנסה לשלול ממטרופולין חיפה את התנועה המתמדת שהעיר האוירית יוצרת, מתגלח על הזקן של הרצל.