יום שישי, 17 ביוני 2016

9 זוכים באות הגלובוס הירוק ומשרד האנרגיה שזכה בגלובוס השחור


למאבק זה התגייסו שותפים רבים, להתארגנות אזרחית אותנטית שהעלתה לסדר היום הציבורי את הסיפור העגום של חיפה והקריות. האזור המזוהם ביותר בישראל סבל לא רק מהשיעור הגבוה בארץ של תחלואת סרטן ומחלות נשימתיות, אלא גם מהתעלמות הממסד והרשויות. אף שמחקרים רבים ב-30 השנים האחרונות מראים שהתעשייה הפטרוכימית היא הגורם העיקרי לתחלואה עודפת של סרטן, מחלות ריאה ולב במפרץ חיפה, מקודמות בימים אלו 3 תכניות סטטוטוריות להרחבת התעשייה המזהמת.

לריק הזה נכנסו קבוצות תושבים, ארגונים ואנשים פרטיים, שפועלים בהתנדבות ובמרץ לשינוי המדיניות, ואינם נרתעים להתמודד עם רשויות הנועלות דלתותהן ומנהיגים הטומנים ראשם בחול. החזית הירוקה של ארגוני הסביבה והחברה האזרחית במפרץ כוללת את: מגמה ירוקה, אמהות ואבות למען חיפה והקריות, הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אל"ס- אזרחים למען הסביבה, תנועת אומ"ץ, הירוקים של חיפה, הקואליציה לבריאות הציבור, פורום אדם וסביבה, אדם טבע ודין וחיים בחיפה, פורום עזר"א, צלול. הקבוצות פועלות, ביחד ולחוד, נגד הרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ובכלל זה לשינוי התכנית להרחבת בתי זיקוק, התכנית להקמת מתחם פטרוכימי חדש "קרקעות הצפון" והתכנית להקמת נמל דלקים פרטי, שאמור לתמוך בהתרחבות התעשייה, על חשבון חופי הקריות והפארק המטרופוליני בקישון. 
הקבוצות פועלות הן במישור האקטיביסטי ובכלל זה הפגנות, עצומות, חוגי בית, דיונים בכנסת, בגצ"ים ועררים; והן במישור המקצועי במטרה להתוות חלופות המבוססות על מחקרים, ניירות עמדה, הרצאות, יוזמות מקומיות ומחקרים משותפים עם האקדמיה. בפעילותם זו העלו את המציאות החיפאית לסדר היום הלאומי ואילצו את מקבלי ההחלטות בישראל לתת פתרונות הולמים למצבי הקצה בחיפה.

יום שני, 6 ביוני 2016

היכן להקים נמל תעופה בין לאומי בצפון הארץ

היכן להקים נמל תעופה בין לאומי בצפון הארץ? ברמת דויד או במפרץ חיפה?
התשובה אינה ''לא לא'' ו''או או'', אלא ''גם וגם''. גם לשדה תעופה אזרחי בתפעול מינימלי ברמת דויד, וגם לשדה תעופה גדול עם אפשרות התפתחות בלתי מוגבלת כמעט במפרץ חיפה.

מדינת ישראל מפגרת בתשתיות שדות תעופה לנפש יחסית למדינות המערב, ופיתוח שני השדות במקביל יזניק את כלכלת הצפון.
נמל תעופה בי''ל על חוף המפרץ חיוני לפיתוח מטרופולין חיפה וביכולתו לשמש סמל ומפתח לשינוי פני מפרץ חיפה. רמת דויד מתאים לשימוש מידי אך מצומצם, לאור מגבלותיו.
התרחבות הביקושים הצפויה בתחבורה האווירית צריכה להתחבר לצורך בפיתוח צפון הארץ. חיפה ורמת דויד גם יחד עשויים שלא להספיק לצורך זה, לאור הפוטנציאל האנושי הרב שקיים באזור.
העלות הנמוכה של הפיתוח בשני השדות מאפשרת פיתוחם והפעלתם בו זמנית, דבר שמתבצע למעשה כבר כיום. צריך לפתח אותם יחדיו, על פי צרכים וייעודים הולמים, בדומה למה שקורה במטרופוליני נמל רבים ברחבי תבל, שבהם יש שדה ישן בעומק היבשה, ושדה חדש על שטח שנכבש מהים.
רמת דויד מתאים לחברות לאו קוסט שיאחסנו ויתחזקו שם מטוסים, ויפעילו טיסות שכר. חיפה מתאים לפעילות אינטנסיבית ומגוונת של חברות תעופה רבות, שמפעילות טיסות רגילות לרחבי תבל.



יום שישי, 3 ביוני 2016

דורכים במגף על החיפאים!


חנ"י, חברת נמלי ישראל, מתנגדת לחזית הים העירונית, לאחר שיהב הקריב למענה את מירב נכסיה של חיפה!

צורת המגף עשויה לשמש השראה לעיצוב טרמינל רב תכליתי בנמל חיפה.
כיום היא משמשת השראה ליחס של חנ''י לחיפה.
הדמיה של טרמינל ''המגף'' בנמל חיפה במראה מספינה קרובה