יום חמישי, 21 במאי 2009

טיפים לשיחה עם הילד על אלכוהול


שתיית משקאות אלכוהוליים נפוצה בקרב מתבגרים צעירים מהגיל המותר.

שתייה מופרזת, המוגדרת כשתיית חמש מנות משקה אלכוהולי או יותר תוך מספר שעות, לפחות פעם בחודש, עלולה לגרום למתבגרים נזקים גופניים, נפשיים וחברתיים.

להלן כמה עקרונות לשיחה יעילה עם הילדים על סכנת השימוש המופרז באלכוהול:

לענות על שאלותיהם בצורה ישירה ופתוחה 

לשאול אותם בצורה ישירה ופתוחה

לנקוט גישה מאוזנת כלפי הנושא

להדגיש את הצורך בבקרת השתייה

להיות אמפתיים והחלטיים בעת ובעונה אחת


לכתבה המלאה באתר NRG

יום שני, 30 במרץ 2009

עלייה מדאיגה במספר השיכורים

בבתי החולים ובמד''א מדווחים על עלייה מדאיגה במספר השיכורים, עד אובדן הכרה, בחג הפורים.

בשלוש השנים האחרונות חל גידול ניכר של כ-73 אחוז במספר השיכורים שפונו באמבולנסים לחדרי מיון לאחר שצרכו אלכוהול עד כדי איבוד הכרה. בשנת 2006 עמד מספרם על 6,016 . בשנה החולפת כבר פינו אמבולנסים של מד''א 10,407 שיכורים חסרי הכרה לבתי החולים. מנתוני מד''א עולה כי צריכת אלכוהול גבוהה במיוחד בקרב צעירים בני 18-24 בהשוואה בין השנים 2006 ל-2008 .

ד''ר דני נמט, מנהל מחלקת ילדים בבית חולים: ''בני נוער לא מבינים את הסכנה שכרוכה בשתיית אלכוהול. הדבר עלול לגרום למוות. לצערנו כמות הנערים אשר שותים אלכוהול עלתה והגיל ירד. אם בעבר נערים היו מתחילים לשתות בגיל 16-17 היום הם מתחילים לשתות בגיל 13-14. צריך להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי. "

''ילדים ובני נוער לא מודעים לכמות הצריכה של האלכוהול ולרוב מפריזים בשתייה, דבר אשר מסכן אותם. שתיית האלכוהול גורמת לערפול חושים, לאיבוד מלחים בדם, לאיבוד הכרה ואף לחבלות כתוצאה מנפילות. לעתים נערות עוברות תקיפה מינית כשהן שיכורות".

"חשוב לציין שהשתייה עלולה לגרום לאובדן הכרה, לנזקים פיזיים ואף למוות. צוות בית החולים דואג ללכת מידי פעם לבתי ספר ולשתף את התלמידים בסכנות הכרוכות בשתיית האלכוהול".

מנכ''ל מד''א, רמ''ג אלי בין, פונה לציבור ההורים: ''היו ערים לתופעת שתיית האלכוהול בקרב הצעירים והסבירו להם את הסכנות הכרוכות בשתיית אלכוהול".

"הנתונים מדאיגים הרבה יותר, כאשר אותם בני אדם, שהפריזו בשתיית אלכוהול לעיתים מעורבים באירועים פלילים, כמו קטטות עם פצועים. כמו כן, מעורבותם של אנשים שנמצאים בגילופין בתאונות דרכים גבוהה במיוחד, כך שסך כל מספר הנפגעים כתוצאה משתיית אלכוהול, יכול להיות כפול ואף יותר מאשר הנתונים שבידי מד''א".

נתן קודינסקי, מנהל מחלקת ההדרכה במד''א ציין את הסיכונים הפיזיולוגיים הכרוכים בשתייה מופרזת של אלכוהול: ''זה מתבטא תחילה בהשתטות, בלבול, אובדן זכרון, פגיעה בקואורדינציה ועייפות. במקרים של צריכת אלכוהול מוגזמת, עלול המשתכר להיכנס לתרדמת עד לדום נשימה ומוות''.

קודינסקי מפרט מה לעשות במצבי חירום: ''להרחיק את הנפגע ממקום מסוכן, כגון; כביש, מרפסת , מכונות חשמליות, כלי רכב וכו'. אם הנפגע מחוסר הכרה ואינו נושם, התחילו מיד בפעולות החייאה וקראו ל-מד''א - 101. במידה והנפגע מקיא, הטו אותו על צדו. אין לתת לנפגע לשתות קפה, או כל נוזל אחר, מכיוון שבשל אובדן הרפלקסים, הוא עלול לשאוף כל נוזל אל ריאותיו ולהיחנק''.

יום ראשון, 25 בינואר 2009

ניצני תוכנית אדריכלית למניפת שוברי גלים בחיפה



  • השרטוטים למעלה מציגים השוואה בין מתווה של מניפת שוברי גלים [שרטוט עליון] שפורסם בעבר בבלוג זה, לבין תוכנית למרינה אזרחית על גב שובר הגלים הקיים של נמל חיפה [שרטוט תחתון] שהכין משרד האדריכלות של הפרופ' יגאל צמיר.

  • הרעיון מאחורי מניפת שוברי הגלים הוא בניה של שני שוברי גלים נוספים מעל השובר הקיים באופן שישתלבו עימו מבחינת הגודל והמראה לכלל שלמות הרמונית שמזכירה מעט בצורתה מניפה מתקפלת.
    המשמעויות התכנוניות מאחורי רעיון זה הן רבות:
    א. הדבר מגדיל במידה רבה מאד את שטחי הנמלים במפרץ חיפה.
    ב. הפגיעה בערכי הנוף היא מינימלית.
    ג. קיימת אפשרות התרחבות בשלבים לעומק המפרץ.
    ד. ניתן להשתמש בנמל האמצעי מבין השלושה כנמל צבאי, ולפנות את השטח הצבאי מהנמל הקיים. כך אפשר להשיג פשרה עם הנהלת נמל חיפה לגבי השימוש בקרקע בחלק המערבי של הנמל הקיים למטרות תיירות. במידה ותושג הסכמה לגבי פינוי מעגן חיל-הים למקום אחר יהיה אפשר להשתמש בנמל החדש למטרות אזרחיות.
    ה. המרינה האזרחית תוקם בנמל השלישי והקטן ביותר. מיקומה זה מבטיח מים שקטים, וחיבור פיזי עם הנמל הגדול. זאת בניגוד לחוף המערבי של בת-גלים, המקום בו היא מתוכננת להקמה על פי תוכניות אחדות, אשר מנותק מהנמל הקיים ופונה לכיוון מערב שגלי הים הבאים ממנו חזקים הרבה יותר.
    ו. יבוש הקרקע מהים יוגבל למינימום המתחייב לצורך תפעול הנמלים, שלא כמו בתוכניות הקיימות הגורסות יבוש נרחב של שטחי מעגן יקרי ערך לצרכי הקמת בניינים.
    ז. השטחים לבניה רחבת היקף באזור יושגו מתוך שטח הרציפים הקיימים במערב נמל חיפה בשילוב עם שטחי 'שכונת הרכבת' שמצפון לרחוב יפו. שטחים אלה ישולבו ליצירת מתחם עירוני חדש ורצוף שישתרע מפאתי המושבה הגרמנית ועד שכונת בת גלים.
    ח. ציר תנועה חדש, תחבורתי ותיירותי כאחד, יחבר באמצעות גשר מעל מסילת הרכבת בין המושבה הגרמנית בתחילת שדרות בן גוריון אל שטחי הנמלים. משם יעקוף ציר זה את בית החולים רמב''ם לאורך חוף הים, ויתחבר אל טיילת בת-גלים.