יום שבת, 1 בספטמבר 2012

טיילת פנורמה


טיילת פנורמה היא אחת מאתרי הביקור לתיירים החשובים והפופולריים ביותר בחיפה ובישראל. הגנים הבהאיים שלמרגלותיה הם אתר מורשת עולמית, הפכו לאחד ממוקדי תיירות החוץ והפנים החשובים ביותר של מדינת ישראל וחיפה, וזוכים למאות אלפי מבקרים מידי שנה.

לב הטיילת משתרע ממרכז פנורמה במרכז הכרמל שבולט למרחקים בזכות שני המגדלים הגבוהים, לאורך הקצה העליון של הגנים הבהאיים שבמרכזם כיפת הזהב, ועד למתחם בית רוטנברג, ביתו ההיסטורי של אבי החשמל בארץ.
האורך הכללי של הטיילת בקטע המרכזי הזה הוא מאות מטרים אחדים.

הטיילת היא רחבה ויש לאורכה מרפסות, מדשאות, ספסלים ובריכת נוי יפה.

בקצה שקרוב לבית רוטנברג יש גן ציבורי גדול שמתאים לשהיה ממושכת עם ילדים.

מי שמבקר בטיילת כדאי שיעשה זאת פעמיים לפחות:
פעם אחת במהלך שעות היום כדי לצפות בנוף של מפרץ חיפה. הנוף עוצר נשימה, וקשה לעמוד מול קסמו. ביום בהיר אפשר לראות בקלות את סלעי הגיר הלבנים של ראש הנקרה.
פעם נוספת כדאי לבקר בטיילת במהלך הלילה. עד השעה 2200 דולקת תצוגת האורות המרהיבה של הגנים וכיפת הזהב, שאליה נוספים אורות העיר והמפרץ.

התצפית אל הגנים הבהאיים, העיר התחתית והנמל נעשית מהמדרכה של רחוב יפה נוף, שעובר למרגלות הטיילת.

מלבד לתצפית בנוף משמשת הטיילת למסלול הליכה.
במהלך כל שעות היממה יש בטיילת וברחוב יפה-נוף שלאורכה צועדים ורצים רבים, בני כל הגילים. בהעדר מסלולים אחרים מתאימים באזור הטיילת היא מוקד משיכה עיקרי לפעילות זאת.
ספסלי הישיבה הרבים משמשים מקומות מפגש לקבוצות אוכלוסיה שונות, מאימהות עם עגלות ועד חובבי כלבים.

הטיילת הרחבה מסתיימת בצד של מרכז פנורמה בגשר שמעל רחוב שער הלבנון. ההמשך הטבעי הישיר שלה הוא מעברו השני של הגשר, לאורך רחוב יפה-נוף ועד לשדרות קיש.
רוב הצועדים והטיילים בטיילת פנורמה מתחילים את מסלולם בקטע זה של הרחוב.

קטע רחוב זה גם הוא ישר ומישורי.
לאורכו יש שני גנים ציבוריים: גן ראשונים שמשתרע לאורך הרחוב בצידו העליון ובו שביל הליכה קסום, וגן אלנבי שבו מיצפור היסטורי לעבר המפרץ.
הקצה העליון של קטע רחוב זה הוא הנקודה הגבוהה ביותר ברכס הכרמל שמקביל למפרץ. נבנה שם מנזר על ידי הטמפלרים בראשית המאה שעברה, שכיום יש בו בית החלמה והארחה.

בקטע רחוב זה נמצאים שני מלונות: קראון פלאזה וגני-דן. רחוב יפה נוף הוא ציר המלונות של חיפה, שכולל גם את המלונות דן-כרמל, נוף, ודן-פנורמה.
המלונות שלאורך טיילת פנורמה מציעים מבחר שרותים רבים למבקרים וביניהם: מסעדות ובתי קפה, בריכות שחיה עם חדרי כושר וספא, אולמות כנסים ועוד. בלובי של מלון נוף יש פסנתר שפסנתרנים מקצועיים מנגנים בו מידי ערב.

מי שמבקר בטיילת פנורמה יכול לשלב זאת עם ביקור באחד או יותר משלושת המוזיאונים המעניינים שנמצאים לאורכה:

מוזיאון מאנה כץ לאמנות יהודית נמצא מתחת לאנדרטה לזכר חללי אסון המסוקים, שבגן הציבורי הקטן שבין מרכז פנורמה למרכז הקהילתי לגימלאים.
מוזיאון זה מציג תערוכות מעניינות בנושא אמנים ואמנות יהודית. המוזיאון שודרג לאחרונה, והתערוכות שבו הן מוקד משיכה לקהל צופים רב מרחבי הארץ. בימי שבת יש במקום הדרכה חינם.

המוזיאון היפני הוא אחד הגדולים והחשובים בתחומו. הוא ממוקם בקירבת מלון דן כרמל. במקום יש תערוכות מתחלפות של אמנות יפנית מסורתית ומודרנית. יש במקום חנות לחפצי נוי יפנים ומזכרות. בנוסף יש במקום פעילויות של חוגים שונים בנושאים יפניים. באולם המופעים במוזיאון מתקיימים קונצרטים והרצאות רבים.

במוזיאון הפרהיסטורי בגן החיות הלימודי, שנמצא בגן האם מול טיילת פנורמה, יש תצוגה של חיי האדם הקדמון בהר הכרמל. גן החיות עצמו שודרג בשנים האחרונות ונוספו לו בעלי חיים רבים כמו טיגריסים לבנים ואריות. כלובי חיות רבות נמצאים מאחורי קירות זכוכית, מה שמאפשר צפיה בהן ממרחק קרוב מאד.

כמעט כל מי שמבקר בטיילת פנורמה משלב זאת בביקור בקניון מרכז פנורמה, שהוא קניון קטן שמתמחה בחנויות אופנה ותכשיטים.
מי שמעונין ברכישת יצירות אמנות מקוריות כדאי שייכנס ל'גלריה דויד' הגדולה שאליה יורדים במדרגות בחזית הבנין. בעל הגלריה הוא אחד מסוחרי האמנות הגדולים של ציור יהודי וישראלי.

חובבי ההליכה יכולים להמשיך וללכת ברחוב יפה נוף מהטיילת עד לסטלה מאריס, מרחק של כ-30 דקות ברגל. ההליכה היא לאורך רחוב יפה נוף עד סופו, ומשם דרך שדרות טשרניחובסקי.

תגובה 1:

  1. תודה על הסקירה המצויינת. אני גם מאוד ממליצה על הטיילת בערב, אחד הדברים המיוחדים שיש למפת חיפה להציע. האורות יפיפיים ואפילו עוצרי נשימה.

    השבמחק