יום חמישי, 29 במרץ 2018

סדר פסח בחיפה...#

שני קווי רכבת חדשים מגיעים עמוסי נוסעים לחיפה כל יום, בדרכם למרכז הארץ: קו אחד מבית שאן, שמביא איתו גם נוסעים מאזור נצרת, שעולים בתחנת עפולה. קו שני מכרמיאל, שמביא איתו נוסעים גם מאזור צפת והגליל העליון, עמק החולה ורמת הגולן. 
כל סוחר טוב נוהג להציג את מרכולתו על אם הדרך, כדי שהנוסעים יקנו. הם גם נוהגים לעשות עסקים נוספים באותה הזדמנות. זה סדר העולם מימים ימימה. 
לא כך בחיפה. הרכבות חולפות על פניה עמוסות נוסעים, וראש העיר לא מציג שום סחורה לראווה. הנוסעים חולפים מנומנמים ומפוהקים על פני העיר התעשיתית הדוחה והחולה, ומיחלים לרגע שיסיימו לחצות אותה. הם יודעים היטב שאין לו מה להציע להם, אפילו לא שלט "ברוכים הבאים בשערי עירנו". 
כך התעלם מהמציאות ראש העיר גם בשנתיים שפעל בחיפה, בהצלחה חסרת תקדים, נמל תעופה בינלאומי צנוע. הוא לא טרח לארגן קו אוטובוס ממרכזית המפרץ, מרחק של פחות מעשר דקות נסיעה, שהיה משמש כשאטל בין תחנת הרכבת לטרמינל.
יהב נעמד דרך קבע כחיגר בשולי הנתיב ההומה אנשים, פוסח בין הסעיפים מחשש שיחליק וישתטח על קרקע יחסי הציבור החלקלקה, תוך כדי ליקוט פירורי תהילה.

יום ראשון, 28 בינואר 2018

חיפה במלחמת לבנון השניה

במלחמת לבנון השניה, בשנת 2006, עמדה העיר חיפה בפני קריסה מוחלטת, לאחר שמרבית תושביה נטשו אותה בעקבות מטר טילים שנמשך חודשים אחדים, אך עובדה זאת טויחה על ידי בעלי ענין שונים.
במשך שבועות רבים הסתובבתי ברחובות העיר, ולא ראיתי נפש חיה. גם פחי הזבל היו ריקים. העיר חזרה לפעולה בעקבות משאיות האשפה, שרוקנו חיש מהר את קומץ האשפה שהצטברה במהלך המלחמה.
שום דבר לא פעל בעיר במהלך המלחמה: מוסדות החינוך, משרדי הממשלה, התחבורה הציבורית, שירותי העיריה, הבנקים, הסופרמרקטים והשוק, החנויות והקניונים, הדואר ועוד. הכל היה סגור!
לא טיל ענק עמד להכריע את חיפה, אלא טיל קטן אחד או שניים נוספים, שהיו בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל". לא היה חסר הרבה לכך שהנשיא בוש יכריז שהמצב הוא תיקו, ויש להביא להפסקת אש מידית כדי למנוע אסון הומניטרי בחיפה.
אחרי המלחמה עלו יונה יהב וחבורתו על העיר עם בולדוזרים ותקציבי שיקום שמנים, ובמסווה כותרות פומפוזיות חרבו אותה על תושביה והביאו אותה למצבה כיום.
זאת כדי ליצור אשליה של עשיה, במקום מציאות של תיקון.
חיפה במלחמה היתה כל כך מתה, שהאויר בהדר היה לפתע נקי, ואפשר היה לחוש את הפיח שהצטבר על הקירות בבנינים במהלך השנים כמו שכבת טיח בעובי סנטימטרים אחדים. בז"ן בלבד המשיכו לפעול, משחררים אדי בנזן קלים. הבנתי אז שחיבים להרחיק את בז"ן מהמטרופולין, פחות מחמת הזיהום והסכנה הבטחונית, ויותר כדי שלעיר יהיה סיכוי להיות עיר נורמאלית.

יום שבת, 27 בינואר 2018

מטוס הנוסעים הרוסי החדש MC-21 ושדה התעופה חיפה

מטוס הנוסעים הרוסי החדיש, MC-21, עומד להיכנס לשירות בשנת 2018. המטוס הוא בקטגורית הבואינג 737, אך רחב ממנו בכ-30 סנטימטרים, דבר שמאפשר חלל פנים מרווח יותר, עם מושבים גדולים ומעבר דו סיטרי. הטכנולוגיה שלו היא המילה האחרונה בשוק. ראויות לציון מיוחד כנפי המטוס, שעשויות בטכנולוגיה חדישה של חומרים מרוכבים, אשר מעניקה להן תכונות אוירודינמיות משופרות. הממסד הרוסי שם את מלוא כובד משקלו לטובת הצלחת המטוס בשווקים הבינלאומיים. מה חבל שבשדה התעופה חיפה לא נזכה לראות אותו בעתיד הנראה לעין, מחמת התנגדותם של פוליטיקאים מקומיים להארכת המסלול עד לקו הים, וזאת לטובת מגרשי מכולות של נמל פרטי. בחיפה יש אזרחים רבים מאד שהם יוצאי מדינות חבר העמים, והקו חיפה-מוסקבה הוא פופולרי מאד. יתכן והרוסים ישלבו את מאמץ החדירה עבור המטוס, שהוא חוד החנית של התעשיה האוירית הרוסית, יחד עם מפגן כוח פוליטי-צבאי במזרח התיכון, אשר במסגרתו הם יעודדו את חיזבאללה לתקוף שוב את חיפה.



כה רבה היא אזלת היד, ויתכן גם כוונת המכוון, של עירית חיפה בטיפוח השדה, עד כדי כך שבשנים האחרונות, שבהם הוא זכה להצלחה מסחררת, לא טרח ראש העיר לדאוג לקו אוטובוס מתחנת מרכזית המפרץ לטרמינל השדה, מרחק של 2-3 תחנות אוטובוס ופחות מ-10 דקות נסיעה. קו אוטובוס רגיל, ועל אחת כמה וכמה שאטל אוטובוסים מיועדים, היה מביא נוסעים רבים נוספים מרחבי הארץ.