יום ראשון, 28 בינואר 2018

חיפה במלחמת לבנון השניה

במלחמת לבנון השניה, בשנת 2006, עמדה העיר חיפה בפני קריסה מוחלטת, לאחר שמרבית תושביה נטשו אותה בעקבות מטר טילים שנמשך חודשים אחדים, אך עובדה זאת טויחה על ידי בעלי ענין שונים.
במשך שבועות רבים הסתובבתי ברחובות העיר, ולא ראיתי נפש חיה. גם פחי הזבל היו ריקים. העיר חזרה לפעולה בעקבות משאיות האשפה, שרוקנו חיש מהר את קומץ האשפה שהצטברה במהלך המלחמה.
שום דבר לא פעל בעיר במהלך המלחמה: מוסדות החינוך, משרדי הממשלה, התחבורה הציבורית, שירותי העיריה, הבנקים, הסופרמרקטים והשוק, החנויות והקניונים, הדואר ועוד. הכל היה סגור!
לא טיל ענק עמד להכריע את חיפה, אלא טיל קטן אחד או שניים נוספים, שהיו בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל". לא היה חסר הרבה לכך שהנשיא בוש יכריז שהמצב הוא תיקו, ויש להביא להפסקת אש מידית כדי למנוע אסון הומניטרי בחיפה.
אחרי המלחמה עלו יונה יהב וחבורתו על העיר עם בולדוזרים ותקציבי שיקום שמנים, ובמסווה כותרות פומפוזיות חרבו אותה על תושביה והביאו אותה למצבה כיום.
זאת כדי ליצור אשליה של עשיה, במקום מציאות של תיקון.
חיפה במלחמה היתה כל כך מתה, שהאויר בהדר היה לפתע נקי, ואפשר היה לחוש את הפיח שהצטבר על הקירות בבנינים במהלך השנים כמו שכבת טיח בעובי סנטימטרים אחדים. בז"ן בלבד המשיכו לפעול, משחררים אדי בנזן קלים. הבנתי אז שחיבים להרחיק את בז"ן מהמטרופולין, פחות מחמת הזיהום והסכנה הבטחונית, ויותר כדי שלעיר יהיה סיכוי להיות עיר נורמאלית.

יום שבת, 27 בינואר 2018

מטוס הנוסעים הרוסי החדש MC-21 ושדה התעופה חיפה

מטוס הנוסעים הרוסי החדיש, MC-21, עומד להיכנס לשירות בשנת 2018. המטוס הוא בקטגורית הבואינג 737, אך רחב ממנו בכ-30 סנטימטרים, דבר שמאפשר חלל פנים מרווח יותר, עם מושבים גדולים ומעבר דו סיטרי. הטכנולוגיה שלו היא המילה האחרונה בשוק. ראויות לציון מיוחד כנפי המטוס, שעשויות בטכנולוגיה חדישה של חומרים מרוכבים, אשר מעניקה להן תכונות אוירודינמיות משופרות. הממסד הרוסי שם את מלוא כובד משקלו לטובת הצלחת המטוס בשווקים הבינלאומיים. מה חבל שבשדה התעופה חיפה לא נזכה לראות אותו בעתיד הנראה לעין, מחמת התנגדותם של פוליטיקאים מקומיים להארכת המסלול עד לקו הים, וזאת לטובת מגרשי מכולות של נמל פרטי. בחיפה יש אזרחים רבים מאד שהם יוצאי מדינות חבר העמים, והקו חיפה-מוסקבה הוא פופולרי מאד. יתכן והרוסים ישלבו את מאמץ החדירה עבור המטוס, שהוא חוד החנית של התעשיה האוירית הרוסית, יחד עם מפגן כוח פוליטי-צבאי במזרח התיכון, אשר במסגרתו הם יעודדו את חיזבאללה לתקוף שוב את חיפה.



כה רבה היא אזלת היד, ויתכן גם כוונת המכוון, של עירית חיפה בטיפוח השדה, עד כדי כך שבשנים האחרונות, שבהם הוא זכה להצלחה מסחררת, לא טרח ראש העיר לדאוג לקו אוטובוס מתחנת מרכזית המפרץ לטרמינל השדה, מרחק של 2-3 תחנות אוטובוס ופחות מ-10 דקות נסיעה. קו אוטובוס רגיל, ועל אחת כמה וכמה שאטל אוטובוסים מיועדים, היה מביא נוסעים רבים נוספים מרחבי הארץ. 

יום שישי, 26 בינואר 2018

נחיתה בתנאי ראות מוגבלת מכיוון דרום-מזרח בשדה התעופה חיפה

בשדה התעופה חיפה אפשר לבצע טיסות בתנאי ראות מלאה כמעט בכל ימות השנה, וכמעט בכל שעות היממה. חיפה נהנית ממזג אויר נאה ברוב ימות השנה, בהיר או עם אובך קל, ועם רוחות קלות עד בינוניות. יתר על כן, רכס הכרמל בולם רוחות מערביות, והשדה נמצא בצל הגשם. הערפל הכבד, ששוכן כמעט דרך קבע באזור רמת דויד, אינו קיים במפרץ. טייסים מעדיפים טיסה בתנאי ראות טובה, אשר מאפשרת תיקוני תוואי מידיים, ולכן חיפה היא יעד מועדף ומרהיב עין, עם שולי בטיחות נוחים וגישה נוחה מהים.
בתנאי ראות טובה אפשר להנחית בחיפה גם מכיוון דרום-מזרח את מטוסי הנוסעים הגדולים ביותר, למרות הקרבה לכאורה לרכס הכרמל. הרכס נמצא במרחק של קילומטרים אחדים, מרחק שמעניק טווח בטיחותי. מרחק זה אינו ברור לעין מעיון בתצלומים, אך מי שצופה במפרץ מהרכס רואה זאת היטב.
יתר על כן, ברכס הכרמל יש הנמכה רבה באזור זה, והרכס מסתיים למעשה. בנקודה זאת גם פונה רכס הכרמל מזרחה, ומקביל לעמק יזרעאל. ההנמכה והתפנית הם בפיתחת הקישון הצרה שבין עמק יזרעאל לעמק זבולון, נקודה שמוכרת גם בשם ''ג'למה''. השיפוע והתפנית ברכס ניכרים היטב לעין, אך אינם ברורים בתצלומי לווין. הם מאפשרים נחיתה עם שולי בטיחות טופוגרפיים מעולים. השיפוע ברכס אף עשוי לשמש כדוגמא לשיפוע הנחיתה.

שיפוע רכס הכרמל לכיוון פיתחת הקישון, על ציר הנחיתה לשדה התעופה חיפה

התמונה מראה כי נחיתת מכשירים מכיוון דרום-מזרח אפשרית בחיפה, בפרט בתנאי ראות חלקית טובה יותר מאשר ראות אפס. אפשר לתכנן מכיוון דרום-מזרח מסלול גישה בגובה ובזווית בטיחותיים שירחיקו אותו מרכס הכרמל, ויציבו כהלכה מטוסי נוסעים גדולים בקונוס הנחיתה שלפני המסלול. 

מכיוון שערפל ועננות נמוכה מצטברים בתנאים של היעדר רוח בלבד, תנאים שצפויים מידי בוקר וערב בעת התחלפות כיוון הרוח, אפשר להחמיר בנדון, להעניק לשדה בחיפה היתר לנחיתת מכשירים מכיוון צפון-מערב בלבד. נתוני המטאורולוגיה מוכיחים כי גם כך השדה יוכל להיות פעיל כמעט כל הזמן.