יום שלישי, 10 במאי 2016

סינרגיה בין נמל תעופה לנמל ימי

בעולם קיימים שדות תעופה רבים שנמשכים אל תוך הים. חלק ניכר מהם נמצא בערי נמל. שדות התעופה בערי נמל אלה ממוקמים, ברובם, במרחק מהנמל הימי. הסיבה היא שהנמל הימי שבהן קיים מזה דורות רבים, והוקמו בקרבתו תשתיות שאינן מאפשרות הקמת תשתית נוספת בסדר גודל זה. כתוצאה מכך ממוקמים נמלי התעופה על שטח מיוחד ונפרד שנכבש מהים. נמל התעופה לוגאן בבוסטון הוא דוגמא טובה.

נמל התעופה לוגאן בבוסטון


כיום יש כבר תוכניות לא מעטות לנמלי תעופה שמשולבים בנמלים ימיים. הדוגמא הבולטת היא של איים שמשלבים בין שניהם, כמו זה שבתמונה.
סין שולטת באיים אחדים בים סין הדרומי, שהוא נתיב תחבורה ימי מרכזי. איים אלה היו במקורם לגונות חול קטנות. בטכניקה של הערמת חול מהים באמצעות ספינות מחפר, טכניקה שמוכרת היטב במפרץ חיפה, הם הגדילו את האיים האלה ועיצבו אותם בהתאם.
האיים שסין בונה בים סין הדרומי הם המקור לסכסוך הפוליטי הבינלאומי המרכזי שמתחולל כיום.
האם לאחר שסין תשתלט על מפרץ חיפה, באמצעות נמל המפרץ, היא תרצה גם לבנות נמל תעופה בצידו?
הסינים קיבלו למעשה את המנדט על מפרץ חיפה, כיוון שהם אלה שיפעילו את נמל המפרץ.

נמל תעופה משולב בנמל ימי על אי שנכבש מהים בים סין הדרומי


נמל התעופה הבינלאומי של סן דייגו קליפורניה, הוא דוגמא לקירבה בין נמל תעופה לנמל ימי ללא סינרגיה.
שדה התעופה והמרינה הענקית נמצאים במרחק של כ-500 מטרים בלבד זה מזה. אין ביניהם שילוב, וכל אחד קיים בפני עצמו, עם שוליים בטיחותיים ותפעוליים משלו.

נמל התעופה הבינלאומי של סן דיאגו צמוד למרינה הענקית, אך אינו משולב בה.


בפוארטו ריקו יש נמל תעופה גדול משולב בנמל ספינות קרוזים. זאת סינרגיה שאפשרית, אך אינה הכרחית, גם במפרץ חיפה.

נמל תעופה בפוארטו ריקו שצמוד לנמל ספינות קרוזים


נמל התעופה של חיפה, על פי תוכנית הועדה לתכנון לאומי, היה אמור להיות משולב בנמל המפרץ. התוכנית בוטלה, וכיום נבנה נמל המפרץ על חשבון נמל התעופה.

נמל התעופה של חיפה על פי תוכנית הות''ל מתחילת שנות ה-2000


במפרץ חיפה, השטח המיובש של נמל המפרץ עתיד להיות, בערך, 1 על 2 קילומטרים. 1 קילומטר לאורך החוף, ו-2 קילומטרים לעומק הים. הקילומטר לאורך החוף הוא ממסלול שדה התעופה ועד לפתח נמל הקישון.
המרחק של 1 קילומטר מספיק כדי להבטיח שוליים תפעוליים ובטיחותיים בנפרד לשדה התעופה ולנמל המפרץ - לכל אחד בפני עצמו.

שטח הים המיובש עבור נמל המפרץ מאפשר הקמת נמל תעופה לצד נמל ימי


אפשר לחשוב על נמל תעופה בסינרגיה עם נמל המפרץ, או פועל בצידו בנפרד, בלי שיתקיים ביניהם שילוב תכנוני משמעותי. אך כיום כל השטח המיובש, שמסומן בירוק, של נמל המפרץ, אמור, על פי הכתוב במפה, לשמש כמגרש מכולות בלבד!

יום חמישי, 5 במאי 2016

שדה התעופה של חיפה ותוכנית חיבורי נמל המפרץ

המפה היא של תוכניות נמל המפרץ, אשר נמצא בשלבי הקמה ראשוניים בימים אלה, אשר במסגרתן מוקם שובר הגלים הצפוני שלו. תהליך קבלת ההחלטות לגבי נמל זה נעשה בחשאי, בלי שיתוף הציבור, אשר התוודע לנושא לאחר תחילת ביצועו בשטח. גם עין בלתי מקצועית מגלה מיד כי מדובר בתוכנית חפוזה, אשר אינה לוקחת בחשבון מאומה מלבד עצמה.
כמו שאפשר לראות בצד ימין של המפה, התשתית התחבורתית של נמל זה עוברת מול קצה מסלול שדה התעופה, וחוסמת כל אפשרות לתנועת מטוסים גדולים. הנמל יחסום אפשרות להארכת המסלול ב-300 מטרים עד לקו המים, הארכה שתאפשר נחיתת מטוסי נוסעים בינוניים. התוכנית המקורית לפיתוח המסלול, שאושרה על ידי הות''ל וטובי המומחים בישראל, היתה להארכה נוספת אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ.
בצבע סגול-כחול מסומנים מגרשי המכולות המתוכננים. הם מקיפים את מעגן הקישון ופארק הקישון, אשר עומד אף הוא להתחסל, הלכה למעשה, בעקבות הקמת נמל המפרץ, שנעדר כל עורף לוגיסטי, ומשתלט עקב כך על שטחים נרחבים בעלי יעוד טוב בהרבה. הפארק מופיע במפה מתחת למעגן הדיג, ככתם ירוק קטן, באותו צבע של שטח הים המיובש של נמל המפרץ.

אודות אלטרנטיבות אפשר לקרוא בפוסט מנהרה מתחת לשפך נמל הקישון. המנהרה היא לצורך חיבור נמל המפרץ, במידה ויתוכנן מחדש, עם התשתיות הלוגיסטיות הנרחבות הקיימות של נמל חיפה מדרום לקישון. 

להלן מספר איורים נוספים שמטרתם להבהיר את סוגית מסלולי שדה התעופה בחיפה ביחס לנמל המפרץ:


​שרטוט שטח תשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז, שאותו מנסה תנועת 'חיים בחיפה' לבטל בימים אלה באמצעות בקשות התנגדות. השטח מיועד לתשתיות של מסילות ברזל, כבישים, ומנהרות, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו הארכה שלו.


מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הות''ל לפני כעשור, ובוטלה טרם תחילת ביצועה .


​איור מקורי של הפוטנציאל המלא למסלולים במפרץ חיפה. צבע המים הבהיר מראה את המדף היבשתי, שהוא הקרקע במים רדודים, שאותה ניתן ליבש ולכבוש מהים. משורטטים שני מסלולים ארוכים: האחד הוא בהמשך למסלול הקיים. השני, הארוך יותר, מוסט בזוית קלה דרומה. על שטח זה מתוכנן נמל המפרץ.


​איור מקורי נוסף, שמראה נמל תעופה גדול משולב בנמל ימי. המסלול הארוך משמש כצלע של נמל המפרץ. שוברי גלים חדשים וארוכים במערב הנמל הם אלה שכנגדו.


​נמל המפרץ המתוכנן, שהתחילו בהקמתו, ושל שובר הגלים שלו, שהוא המשך של השובר הקיים.

בתכנון נכון, נמל תעופה בינלאומי בחיפה אינו סותר את הקמת נמל המפרץ. נהפוך הוא! בתכנון נכון, ובשלבים הדרגתיים, אפשר לבנות נמל תעופה משולב עם נמל מפרץ שיהיה גדול הרבה יותר מאשר זה שנבנה בימים אלה.
השלבים הם:
א. הארכת מסלול שדה התעופה עד לקו המים ובנית מנהרה מתחת לנמל הקישון עבור נמל המפרץ.
ב. הארכת המסלול לתוך הים כצלע של נמל המפרץ, על פי תוכנית הות''ל שהוצגה למעלה.
ג. בנית המסלול השני, הארוך, ועיצוב נמל המפרץ בצמוד אליו, ובמקביל בנית שובר גלים נגדי ארוך שמתחיל בראש הכרמל.

לסיום, ברצוני לציין כי לחלופה המוצעת ברמת דויד לנמל תעופה בינלאומי בצפון הארץ אין כל סיכוי להתקבל, כיוון שאינה מעשית, ובזכות ההתנגדות הרבה של תושבי העמק.
נושא זה הוא סלע המחלוקת בין שני הגופים הפוליטיים הירוקים במועצת העיר, רשימות 'הירוקים' ו'חיים בחיפה', אשר אלמלא כן היו יכולים זה מכבר ליצור קואליציה בראשות העיר.
אפשר לקרוא פוסטים נוספים תחת התגית שדה תעופה חיפה.

יום שלישי, 3 במאי 2016

מנהרה מתחת לנמל הקישון לחיבור בין נמל המפרץ לנמל חיפה

​האיור להלן הוא שרטוט של שטח לתשתיות נמל המפרץ, אשר לגביהם יצא מכרז בשם ''תוכנית חיבורי נמל המפרץ'', שאותו מנסה תנועת ''חיים בחיפה'' לבטל בימים אלה, באמצעות בקשות התנגדות. 
השטח מיועד לתשתיות של מסילות ברזל, כבישים, ומנהרות, אשר יעברו מול קצה מסלול שדה התעופה הקיים, וימנעו כל אפשרות להארכה שלו.


הקו הלבן מקיף את השטח המבוקש עבור
חיבורי נמל המפרץ
למצדדים, ובצדק רב, בהקמת נמל תעופה בי''ל בחיפה, אסור להסתפק בהתנגדות בלבד לתוכנית ''חיבורי נמל המפרץ''. עליהם גם להציע אלטרנטיבה של תכנון חדש. זאת כי במסגרת הארכתו לתוך הים, מסלול המטוסים יהיה חייב לשמש כצלע של נמל מפרץ מתוכנן בהתאם.
ניתן לראות זאת בתמונה הבאה, שהיא מסלול שדה התעופה של חיפה מוארך אל תוך הים, כצלע של נמל המפרץ. התוכנית היתה מקובעת בתודעת הציבור במשך שנים רבות. היא אושרה על ידי הועדה הלאומית העליונה לתכנון לפני כעשור, אך בוטלה, ב''רגע שחור'', טרם תחילת ביצועה.

תוכנית הועדה הלאומית לתכנון לנמל תעופה משולב בנמל ימי במפרץ חיפה

אין כל צורך ב''עורף לוגיסטי'' נפרד עבור נמל המפרץ. לנמל חיפה הקיים כיום יש עורף לוגיסטי עצום, שעשוי להספיק לנפח מטענים בלתי מוגבל. יתרה מכך, על פי המקובל כיום בתחום השטעון, המטענים יוצאים מהנמל מיד לאחר שהם מורדים מהספינות, ואין צורך בשטחי אחסון.

אפשר להקים מנהרה קטנה מתחת לפתח נמל הקישון, בין נמל המפרץ לנמל חיפה הקיים, ולמנוע בכך את ההוצאה העצומה המיותרת של כספי הציבור על ''חיבורי נמל המפרץ'', שהם תשתיות כפולות של מגרשי מכולות, מסילות ברזל, כבישים, צינורות וכדומה, תשתיות שהן זוללות קרקע יקרת ערך, ומונעות את פיתוח שדה התעופה.
המנהרה בפתח נמל הקישון תהיה מיועדת, על פי הצורך, לשינוע מטענים בלבד, ובעיקר מכולות, שניתן לשנע אותן בנקל על גבי מסועים או רכבים רובוטיים.
המפה להלן, של נמל הקישון מראה את תוואי המנהרה המתאים, שהיא באורך כ-200 מטרים בלבד, במים רדודים למדי. ניתן יהיה לבנות אותה בקלות ובמהירות, באמצעות השקעת תבניות בטון מוכנות.

בפס הירוק - מנהרה מתחת לפתח נמל הקישון לחיבור בין נמלי חיפה והמפרץ

המפה להלן היא של מנהרה מתחת לנמל מרסיי. מנהרה דומה, קטנה בהרבה, אפשר להקים מתחת לפתח נמל הקישון.

מנהרה מתחת לנמל מרסיי