יום שבת, 4 באפריל 2015

שדה תעופה בין לאומי חיפה בתוכניות 1995-2007

פוסט זה הועתק במלואו מבלוג חיפה - בלוג אורבאני, אשר לצער רבים איננו פעיל יותר מזה זמן רב.

בשנת 1995 הוחלט על פיתוח שדה התעופה של חיפה כשדה בינלאומי.
הממשלה אישרה לסקר אווירונאוטי מקיף.
הממשלה אישרה סקר סיכונים מקיף
הממשלה אישרה סקר חלופות מיקום מקיף.
בסיומו, הוחלט על הרחבתו לכיוון הים, בניית טרמינל חדש ואזור לתעשיות לוויין נוסח איירפורט סיטי בנתב"ג.

לאחר כל הסקרים, ולאור חשיבות הפרויקט, הוכנס שדה התעופה הבינלאומי לתמ"א 15 והוכר על ידי ממשלת ישראל כפרויקט בעל חשיבות לאומית שיקודם בנוהל מזורז. היו שביקשו לזרז את הקמתו כך שיוכל אפילו להיחנך במהלך שנת ה-60 למדינה. בעלות גבוהה נוספת נמסר תכנון הטרמינל לידי משרד אדריכלים (משה צור).

אבל אז באה הממשלה הנוכחית, והחליטה לפתע לבטל את הפרויקט. התירוץ החדש שנרמז על ידי שר התחבורה מופז, הוא שהשדה עלול לפגוע בהרחבה של הנמל הימי, למרות שכאמור דבר זה נלקח בחשבון בעשר השנים שבהם קודם התכנון שלו. לפתע הציע משרד האוצר למקם אותו במגידו, או במקום חלופי אחר. ככל הנראה, ביקשו להימנע מלהוציא את התקציבים הדרושים לבניית השדה ושידרוגו, זאת למרות מצבה של חיפה אחרי מלחמת לבנון השנייה וכל ההבטחות של הממשלה לחזק את העיר והצפון.

כחלק מתחרות מול אשדוד על תקציבי פיתוח הנמל הימי (כאילו שאין צורך דחוף לפתח את שניהם או להקים אפילו נמל ימי שלישי) החליטה השבוע עיריית חיפה כי תהייה מוכנה לוותר לחלוטין על הרחבת שדה התעופה, ואף לבטל את שדה התעופה הקיים, ולהעתיקו למועד ומקום בלתי יודעים "לאזור מגידו". זאת לאחר שסקר תיירות (ע"ע הנושא הקודם בבלוג זה) קבע שחיוני לתיירות בעיר לפתח שדה תעופה בינלאומי.

וכך ירדו לטמיון 12 שנות השקעה, מליוני ש"ח בתקציבים וסקרי יישום, החלטות ממשלה לפרויקט בעידפות לאומית, וסקר התיירות. באופן אירוני הפרויקט בוטל בשנה שבה כבר היה אמור להיות בשלבי בנייה מתקדמים. כמו רבים וטובים לפניו בחיפה, גם פרויקט שדה התעופה הבינלאומי יצטרף לשורה ארוכה של פרויקטים מבוטלים ברחבי העיר.

שדה התעופה הבינלאומי, מתוך מצגת רשמית:



יום שישי, 3 באפריל 2015

שדה תעופה בינלאומי הוא הדרך להפוך את חיפה למטרופולין עתיר ידע

בחיפה צריך לפתח נמל במפרץ במשולב עם הארכת שדה התעופה לתוך הים. רמת דויד אינו הפיתרון, אך מסיבות בט''ש אסור לדון בכך בפומבי. שדה התעופה הבי''ל של וולינגטון, בירת ניו-זילנד, מזכיר מאד את זה של חיפה: שני השדות נמצאים בין שני מפרצים ובין שני רכסי הרים. בוולינגטון עוברים למעלה מ-5 מיליון נוסעים מידי שנה, שרובם טסים במטוסי נוסעים בינוניים מדגמי איירבוס ובואינג, וזאת למרות שלשדה יש מוניטין בגין רוחות חזקות שנושבות בו. וולינגטון הפכה לאחד ממרכזי האמנות והתיירות החשובים בעולם, במידה רבה בזכות נמל התעופה הייחודי. בכל המקומות שבהם יש שדה תעופה שנכנס לתוך הים מדובר בפרוייקט יוקרתי, שממתג את העיר לרמה הגבוהה ביותר. שדה תעופה בינלאומי הוא הדרך להפוך את חיפה למטרופולין עתיר ידע. התועלת הכלכלית-חברתית שתושג באמצעותו תהיה גבוהה עשרות מונים מזאת של נמל מכולות שיוקם על אותו שטח. בסינגפור, שבה הנמל הימי הגדול בעולם, תורם נמל התעופה כ-20% לתל''ג. בישראל, שבה יש תעשיה אוירית מפותחת, האחוז יהיה גבוה הרבה יותר. במפרץ חיפה אפשר להקים שני מסלולים בצורת V בגודל שמתאים למטוסי ג'מבו.


אתר שדה התעופה בוולינגטון בירת ניו זילנד:

Wellington Airport is the gateway to the coolest little capital in the world and was voted the best in Australasia at the 2011 World Travel Awards. Its new terminal The Rock has won 13 local and international awards.
WELLINGTONAIRPORT.CO.NZ

יום חמישי, 2 באפריל 2015

תחקיר חדשות 10 - דלק מסרטן בקריות



מתוך: צדק חברתי - חדר המצב

בשבועות האחרונים עקבנו כאן כמה תכניות שמקודמות באיזור חיפה והקריות, בעיקר בתעשיות זיקוק הנפט, לטובת טייקונים וחברות ממשלתיות, למרות שמדובר באזור שכבר עכשיו נחשב למוכה במגיפת הסרטן. המדובר בתכניות "קרקעות הצפון", "הרחבת בתי הזיקוק" וגם הרחבת הנמל.

תחקיר ששודר לפני כמה חודשים בתכנית המגזין עם אושרת קוטלר, מראה איך החברה הממשלתית תש"ן, מאכסנת נפט ותזקיקיו בקרבה גדולה מאוד לבתי התושבים, ואיך בניינים
שלמים סובלים ממכת סרטן. בנוסף, אפשר לראות בתחקיר עובד לשעבר של החברה, שמראה עד כמה הקרקע באזור מזוהמת, מי התהום מזוהמים, ישנן פליטות רעילות ובעייה קשה במערך כיבוי האש, ודיווח לוקה בחסר של תקלות, וטיוח שלהן. אפילו העובדה שהעיריה ביטלה להם את הרשיון עסק לא עוזרת.

כשסיקרנו את הדיון בנושא קרקעות הצפון, נכחו בו אנשי חברת תש"ן, שאמורה לנהל את מתחם קרקעות הצפון, ולפנות בתמורה את המתחם המזוהם מהתחקיר הזה, כאשר כביכול על הקרקעות שהם יפנו תורחב השכונה. זהו שקר- המקום מזוהם לגמרי, ולטפל בזיהום יעלה הרבה מאוד כסף.

עלינו לדרוש מהאחראים- בעיריות ובממשלה, לקחת אחריות ולנקות את הזיהום שיצרה חברת תש"ן, ולא ליצור מקור זיהום חדש. מה שחשוב להבין שמטרת הרחבת תעשיית הזיקוק הישראלית בתכניות החדשות היא למטרות ייצוא, למדינות כמו יוון שמעדיפות שהזיקוק הרעיל לא יהיה בתחומן, והתוכניות האלו משרתות בעיקר את האחים עופר.

סיכום דיון בועדה להתנגדויות לתכנית קרקעות הצפון-
http://on.fb.me/1Hjf9R7

הפגנה נגד התכניות להרחיב את התעשייה המזהמת-
http://on.fb.me/1Cxn6Ry

לצפייה ביוטיוב-
https://www.youtube.com/watch?v=B6AB4PkG_Ss